Forum > Geluid

Ervaring met geluid op markten

(40 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
6-4-2010 21:55
ALs wij geluid neer zetten op bijv. een markt dan word er meestal een grotere set neergezet (denk: EY Deltamax) met dubbele top op delaystack.

Voor spraak en een beetje muziek langs de lijn zoals in je lange straat gaan of de 100 volt horens op statief. Of als er muziek gedraait word, hebben we 100 volt kastjes van cummunety die verdomt goed klinken!
Trouwens kabel is hier ook geen probeem. Genoeg rollen staan van 100m per rol.

Wat ook een idee is, wij hebben 4 grote horens (type onbekend voor mij) maar deze schijnen zeldzaam te zijn in europa. a fijn deze hangen we in trus in een hoogwerker en is perfect voor omroep! Dit word vaak op een crossbaan gebruikt. Ook staat dit systeem opgesteld tijdens de zwarte cross op het rennerskwartier waar de deelnemers hun tenten etc hebben staan.

Mischien een idee contact op te nemen met mijn baas?
Ik weet niet welke regio je markten plaats vinden?

MVG Bram
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 2074
6-4-2010 22:32
Haha als je idioot grote hoorns zoekt, bij van der Most stonden/staan 3 gigantische hoorns te koop laugh :D

Zie hier
Niet goed, wel hard!
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
7-4-2010 00:18
Doe eens aardig gek. inderdaad GROTE hoorn shocked 8O

Even 2 Hoorntjes kopen, en je met gemak dat hele veld laugh :D HAHA
T is en blijft 'n passie..
Eddy wallyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-1-2008
Laatste: 21-11-2017
Berichten: 823
7-4-2010 08:33
Ik weet niet welk soort markt je gaat doen,maar ik heb er al verschillende gedaan en mijn ervaring is dat het voor de marktkramers zelden tot nooit goed is.De een klaagt wanneer een kabel langs zijn kraam loopt,is gevaarlijk voor zijn klanten,voor de andere staat het te hard die kan zijn klanten niet verstaan weer anderen hebben eigen muziek mee en willen die horen.Het resultaat is meestal dat tegen het einde van de markt de helft van de speakers in een andere richting gedraaid zijn of de stekker uitgetrokken.
Met hoorns aan bomen of lichtmasten heb je dit natuurlijk niet maar hier op het marktplein staan nu eenmaal geen bomen
RickvanulftStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-9-2008
Laatste: 9-10-2014
Berichten: 61
7-4-2010 09:06
Nee nee, goed maar daar kun je natuurlijk windupjes voor gebruiken. Is ook makkelijker opbouwen dan dat je alles in de boom moet hangen. En kabels kunnen gewoon van paaltje na paaltje lopen.
T is en blijft 'n passie..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
7-4-2010 10:00

HR Sound schreef:

Ik zou voor op het veld ( of markt) kiezen voor traditioneel geluid en voor de lange straat 100 Volt.Indien je gewoon tops gebruikt en deze hoog genoeg plaatst kun je best wel iets doen zonder dat je ontzettend veel vermogen nodig hebt. Met 8 tops op een juiste manier geplaatst kun je best wel wat doen, zeker als de kwaliteit niet echt super hoeft te zijn.
8 tops op een voetbalveld bedoel je toch? Want in een straat van 2 kilometer wens ik je veel sterkte hiermee.
Als je alles op statieven zet, hoe laten jullie dan de kabels lopen?
IN de regel achter de kramen langs, en in een heel enkele geval moet je dan wel eens oversteken, maar dan heb je twee keuzes: kabel omhoog via bomen of wind up's,
of kabel over de grond met een goede rubberen mat eroverheen.

Verder zet ik de boxen meestal achter de kramen, hoog boven de kramen.
Dan heeft de kraam die het dichts bij staat geen last van de directe output,
en het publiek struikelt niet voer de snoeren en statieven.
Kabel zit op haspeltjes van 35á40 meter, op elk haspeltjes zitten 2 speakon aansluitingen, en op elke 100 volt speaker zit een speakon stekker. Bij mij dus geen gedoe met veiligheidsspeldjes wink ;)
Box inpluggen, kabel doorlussen, afrollen tot het eind, en hup je bent overal op de zelfde afstand.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 2053
7-4-2010 11:57

knorrepot schreef:

...cummunety die verdomt goed klinken!
...
Wat ook een idee is, wij hebben 4 grote horens (type onbekend voor mij) maar deze schijnen zeldzaam te zijn in europa. a fijn deze hangen we in trus in een hoogwerker en is perfect voor omroep! MVG Bram
Community heeft de R serie hiervoor. De R 25 is de kleinste variant, leverbaar in 100 volt en 8 Ohm versie. Wij hebben 10 van die dingen en gebruiken ze veelvuldig buiten. Werkt uitstekend en inderdaad een prima geluid, goed water bestendig en handzaam.
De R serie heeft ook nog grotere speakers voor de grote evenementen, deze zijn inderdaad op de Zwarte Cross gebruikt en geloof niet dat er veel verkocht zijn in Europa.
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
Rickman88Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-4-2009
Laatste: 29-1-2014
Berichten: 23
8-4-2010 11:27
Iedereen alvast bedankt in zoverre voor de reacties.

Uit de reactie kan ik opmaken dat ik toch wel moet gaan voor 100 volt hoorns. Ik heb dan ook inmiddels wat prijzen links en rechts opgevraagd omdat ik hiervan niet zelf in het bezit ben. Klus wil ik overigens zelf doen uit feit dat dit voor een kennis van me is, ook al heb ik niks aan 100 volt systemen.

Ik ben echter alleen nog aan het denken met betrekking tot de markt op de 2KM lange straat, wat ik hiermee doe. Een feit wat hierbij zeker is, wat voor systeem ik ook pak het een hele lange sleur aan kabels met zich mee brengt, dit moeten we dan maar even voor lief nemen.

Bij het open veld zullen we gebruik maken van Wind-ups.
En we hobbelen maar door!
AudiopartnerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-6-2009
Laatste: 14-10-2022
Berichten: 115
9-4-2010 13:48
100 V hoorns gaat prima, voor muziek zijn er ook 2-weg varianten, hier zit een gewone luidspreker in een reflex hoorn, met een hoorn tweeter. zoekterm is muziekhoorn.

Goede ervaring mee, zowel voor een klein project, een manege, als voor een zeer groot project 3,5 ha geluid, 15 kW 100V....

groet van audiopartner e-sonic
Trainingen, STIPA/SPL meetsystemen van NTi-Audio en Bedrock-Audio . Offerte service geluidsplan met EASE jr.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
9-4-2010 16:20
15 000 watt 100 volt shocked 8O
Ga mij eens vertellen welke versterker(s) je hiervoor hebt gebruikt?

Ik doe 3 hectare op redelijke oorlogssterkte (autocross bijvoorbeeld)
met 2x240watt 100 volt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)