Forum > Geluid

Laag uitbreiden voor JBL JRX-115 Set

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
25-2-2010 22:45
Ja klopt, je hebt helemaal gelijk, ik lag te slapen, had erop geteld dat de toppen direct doorgelust werden en er dus alleen een filter voor het laag in zat.
als je de toppen dus via de mid/hoog uitgang van de sub aansluit gaan deze ook via het filter en blijf je gewoon op 8 ohm draaien, sorry voor de verwarring.
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
26-2-2010 01:08

BSS schreef:

heb er even niet bij stilgestaan dat bv de x-15b'tjes ook een passieve filter naar de toppen hebben. (ja toch?)
Dan kan je idd de toppen doorlussen op de subs.
Je versterker blijft op 8 ohm draaien en je verliest wat rendement.
't Is "beter" je versterker op 4ohm te belasten (zoals hierboven beschreven) omdat je dan meer uit je versterker perst.
Geen idee hoe je je mengpaneel ingesteld hebt. De details van de amp ken ik ook niet maar er komt volgens mij toch al een bak lawaai uit eer je hem aan het clippen krijgt (bij normale situaties).
De jrx'jes kunnen toch aardig wat herrie produceren dacht ik.
Dus als ik het goed begrijp is als ik de subs doorlus naar de toppen een cross-over niet meer nodig?
En als ik via een crossover de subs doorlus en de tops onderling doorlus dan draaien ze WEL op 4 ohm en is dat beter? Of draaien de subs altijd op 8 ohm ongeacht of ik sub-top of sub-sub doorlus?
Hoi.
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
26-2-2010 09:24
Ja er zit een filter in de subs die ook tevens je toppen kan filteren.
als je gebruik maakt van dit filter blijft je versterker een ''last'' van 8ohm zien.
beter is het om een losse x-over te kopen en de 2 subs aan het linker kanaal te hangen en de toppen op het rechter, zo belast je de versterker op 4 ohm en krijg je meer vermogen.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
26-2-2010 09:27

rahulx schreef:

Dus als ik het goed begrijp is als ik de subs doorlus naar de toppen een cross-over niet meer nodig?
Juist
En als ik via een crossover de subs doorlus en de tops onderling doorlus dan draaien ze WEL op 4 ohm en is dat beter?
Het is beter omdat je amp dan 750 watt zal verdelen over 2 speakers ipv slechts 500 watt. De amp moet iets harder werken maar dat is geen enkel probleem.
Of draaien de subs altijd op 8 ohm ongeacht of ik sub-top of sub-sub doorlus?
Dat hangt van de filters in de sub af.
Sub-top met interne filter van de sub = 8 ohm
Sub-sub zal 4 ohm zijn als je een ongefilterde uitgang uit je basskast hebt, maar je hebt dan in je eerste basskast wel al gefilterd en wat rendement verloren. Je moet dan ook zien dat je niet nog eens hetzelfde gaat filteren in je 2e kast want dat is nutteloos. Maw het hangt er vanaf of je de filter kunt omzeilen (en ik dacht dat dat gaat bij de dapjes).
www.bigsoundsystems.be
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
1-3-2010 08:47
Bedankt voor alle reacties! Ik denk dat het unaniem is :) Ik moet a.s. zaterdag wederom draaien en ik hoop dat ik last minute nog twee tweedehands DAP'jes X15B kan binnenhalen, iemand wellicht een idee of kent iemand iemand die dezen heeft waar ze nog in de weg staan? Ik richt mezelf op ongeveer 250-300 euro en dan nog een crossover! Welke cro?ssover (type?) adviseren jullie hiervoor? Ik zag volgensmij onder meer de cx2300 op het tweedehands forum al voorbijkomen voor 35 euro!
Hoi.
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
2-3-2010 17:09
De DAP'jes haal ik vrijdag op! Welke crossover kan ik het beste gebruiken voor deze combinatie? Dan ben ik 'all set' :D!! Alvast bedankt NEWLINE!
Hoi.
DToshStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2009
Laatste: 22-5-2013
Berichten: 49
2-3-2010 19:15
Als je budget 250 tot 300 is, dan kun je overwegen om een geluidsprocessor te nemen. Met zo'n apparaat kun je niet alleen X-over instellen, maar ook EQ, delay, voor 6 onafhankelijke outputs! Limiting is ook mogelijk. Mischien een idee?

EDIT: Ho ik zie dat dat je totale budget ongeveer was. Het is dan voor later dan een handig apparaat. Een simpele Crossover voldoet dan prima met dat budget.
X-15 + AltoD4 / X-15HL + Vision 3500
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
3-3-2010 09:42

rahulx schreef:

De DAP'jes haal ik vrijdag op! Welke crossover kan ik het beste gebruiken voor deze combinatie? Dan ben ik 'all set' :D!! Alvast bedankt NEWLINE!
Eender welke.
Misschien vind je eentje met een low cut, dat zou nog beter zijn, maar mijn eerste crossover had dat ook niet en dat ging ook prima. (Was een DAP ACX-2)
www.bigsoundsystems.be
Dj JoeriStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-5-2005
Laatste: 24-2-2013
Berichten: 177
3-3-2010 10:25
Ik heb eventueel nog wel een JB-systems XO210 crossover liggen, die weg mag voor 25,-. Hiermee kun je de bassen lekker zwaar laten klinken en kun je tevens de toppen ook op aansluiten.
JK Productions is powerd by Pioneer, Martin Audio & Crest
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
3-3-2010 11:38

Dj Joeri schreef:

Ik heb eventueel nog wel een JB-systems XO210 crossover liggen, die weg mag voor 25,-. Hiermee kun je de bassen lekker zwaar laten klinken en kun je tevens de toppen ook op aansluiten.
Bedankt voor de aanbieding, ik overweeg het direct even! Ik heb de complete set nodig voor een optreden op zaterdag dus moet alles gereed zijn voor komende vrijdagavond.
Kan je me vertellen welke kabels ik EXTRA nodig heb bij gebruik van die crossover in mn huidige setup om de crossover met 1 versterker en subs en toppen aan te sturen?

mixer -> XLR XLR -> Versterker -> Speakon Speakon (naar toppen)

achterkant aansluitingen van de toppen: www.uniquesquared.com/eBayImgs/jbl_jrx115_back.jpg
achterkant aansluitingen subwoofers: img.2dehands.be/f/normal/69167115-dap-audio-2-x-15b-subs-palladum-16000-acx-23-crossover.jpg

Moeten er nog kabels van de crossover naar de versterker? de crossover komt tussen mixer en versterker toch? wat voor kabels zijn dit? En moet ik de speakons nu 1 naar de subs en 1 naar de tops en de tops met een jack kabel (ik heb die wel van gitaren etc.) doorlussen?? kan dat met een gewone jack kabel? en hoe lus ik de subs door? speciale soort speakon ofzo?

Toevallig moet ik de subs vrijdagavond in Tilburg ophalen! Dus dat komt goed uit.
Hoi.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)