Forum > Geluid

Laag uitbreiden voor JBL JRX-115 Set

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
25-2-2010 10:05
Beste dames en heren van het New Line forum, ik bezit het volgende (ik zet ff de specs erbij zodat het voor jullie makkelijker is en niet hoeven te zoeken, niet omdat ik voor een recordlengte ga qua post ;))

1 x Behringer EP 2500
Output power (1kHz, 0.1% THD, both channels driven):
8 Ohm: 500W
4 Ohm: 750W
2 Ohm: 1200W.
Output power Bridged (1kHz, 0.1% THD):
8 Ohm: 1500W
4 Ohm: 2400W (1% THD)

2x JBL JRX-115
Power Rating : 250 W / 1000W
Frequency Range : 38 Hz - 16 kHz (-10 dB)
Frequency Response : 50 Hz - 12.5 kHz (±3 dB)
Sensitivity : 98 dB SPL (1w/1m)
Nominal Impedance : 8 ohms
Recommended Amplifier Power : 250 W to 500 W into 8 ohms
Maximum SPL : 128 dB
Nominal Dispersion : 90º x 50º
Crossover Frequency : 1.6 kHz
High Frequency Driver : JBL 2412 1 in exit compression driver mounted on Progressive Transition™ Waveguide
Low Frequency Driver : JBL M115-8A
Input Connectors : Neutrik® Speakon® NL-4 (x1); .25in TS phone jack (x1); parallel

Ik heb deze set gekocht met nog steeds het idee dat ik een dansvloer van ongeveer 50 mensen aan kan. DJ en mini-band bestaande uit drumcomputer, zanger en synthesizer. Nu heb ik afgelopen weekend weer een gig gedraaid en toch vind ik de set wat te weinig, niet zo zeer qua volume, maar meer qua bas. De bas is op de dansvloer vaak slecht tot niet voelbaar als je ergens middenin staat en voor de muziek die wij maken en draaien is een beetje voelbare bas tot nodig. Ik wil het laag dus uitbreiden. Vaak boost ik het laag op de muziek bijna tot het maximale maar het resultaat is niet geweldig, de balans van het nummer raakt vaak zoek.
Nu heb ik niet heel veel geld, (ik denk max 800) maar ik zou toch jullie raad willen hebben qua opties die ik heb.

1. Ik zou bijvoorbeeld de toppen (en versterker?) kunnen verkopen en een heel ander setje kunnen halen, welke adviseren jullie mij dan? Bijvoorbeeld een SoundMate set? Het is goed mogelijk dat ik met de JRX set geen goede toppen in huis heb gehaald dus is verkopen absoluut een optie, ik ging er namelijk van uit dat ik er echt fullrange mee kon spelen maar dat kan slechts in hele kleine ruimtes (slaapkamer/woonkamer).
2. Ik zou subwoofers kunnen toevoegen, welke zijn beetje in verhouding met deze toppen? Ik vervoer alles met twee personenauto's dus 2 subwoofers kunnen maar maximaal erbij sinds de toppen ook 1 auto in beslag nemen qua ruimte, wellicht dat daarom een andere set / andere toppen beter zijn omdat bij de toevoeging van subwoofers zulke grote toppen als dezen niet meer nodig zijn? 4 subs is geen mogelijkheid, tenzij ze allemaal goed passen in een auto op de achter- of bijrijders zitting.
3. Als ik subwoofers toevoeg, welke versterker moet ik dan erbij doen en wat is beter/gemakkelijker in dit geval, aangezien ik die EP2500 al heb om de toppen apart te doen en de Subs apart op een versterker met een crossover (welke?) of twee amps in bridge 1 voor links en 1 voor rechts. (dan is een crossover niet nodig toch?)

Goed, dat is een beetje het dillema waar ik mee zit. 6 Maart heb ik namelijk weer een gig en wellicht kan ik dan al met een nieuwere set spelen en wellicht kunnen de mensen dan wel de bassen van de basgitaar of basdrum voelen :) Alvast bedankt iedereen!
Hoi.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
25-2-2010 11:15
Voor 50 man ben je het goedkoopste af door een crossover en 2 basskasten erbij te kopen.
De hoge tonen naar kanaal A
De lage tonen naar kanaal B
Topjes op kanaal A, doorgelinkt
Subjes idem, maar op kanaal B uiteraard.

X-over: 75 euro
Subjes: 240 euro/stuk (dap x-15b schijnt beste prijs kwaliteit te zijn in deze prijsklasse)

Kleine 600 euro en je geluid gaat er gigantisch op vooruit.
www.bigsoundsystems.be
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
25-2-2010 11:49

BSS schreef:

Voor 50 man ben je het goedkoopste af door een crossover en 2 basskasten erbij te kopen.
De hoge tonen naar kanaal A
De lage tonen naar kanaal B
Topjes op kanaal A, doorgelinkt
Subjes idem, maar op kanaal B uiteraard.

X-over: 75 euro
Subjes: 240 euro/stuk (dap x-15b schijnt beste prijs kwaliteit te zijn in deze prijsklasse)

Kleine 600 euro en je geluid gaat er gigantisch op vooruit.
Bedankt! Dus lekker deze toppen houden en X-15B erbij halen, ik zag deze al voor 300 euro per 2 op het tweedehands subforum en een crossover, tsja ik weet niet welke goed/geschikt is, want er zijn er zoveel in verschillende soorten, maten en types.. ik dacht dat die tweedehands ook wel voor 50 euro te verkrijgen is? Inclusief de benodigde bekabeling (XLR kabeltjes en speakon's) kom ik dan uit op 400 euro. Klopt dat zo? Echter, wat ik mis in je verhaal is of ik er nog een versterker bij moet halen, de X15B's zijn volgensmij passieve kasten en vergen aparte versterking of kan ik dit alles uit de enkele Behringer EP2500 halen die ik heb?

Ik hoor/zie overigens in dit prijssegment de Behringer B1800X subwoofers voorbij komen, maar welke zijn beter voor mijn toepassing, Behringer of DAP?

En ik zie ook een complete DAP Danceshade Set voor ongeveer 600 euro op marktplaats..
Hoi.
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
25-2-2010 13:16
De dap x reeks is beter dan die behringer kastjes.
Een cross-over is een heel simpel ding dus volgens mij maakt het merk niet veel uit. Meer als 50 euro 2dehands zou ik er niet aan geven, ik denk dat je er zelfs bijna nieuwe voor vindt.
Kijk eens naar de Behringer CX2310.
Je hebt geen 2e versterker nodig. Je verdeelt als het ware je huidige versterker in 2 aparte (mono) versterkers (kanaal A en kanaal B)
Je haalt dan misschien niet het maximum uit je subs (uit je toppen nog wel) maar dat is ook niet nodig.
Enige nadeel is dat je geen stereo geluid hebt. Ik weet niet of dat echt een nadeel is voor deze toepassing. Waarschijnlijk niet.

Wegblijven van de danceshade, dat is rommel. Beter dit setje uitbreiden want een slechte basis is het niet. Met wat je hierboven koopt ben je beter dan 2 dance shades samen.
www.bigsoundsystems.be
RahulxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2010
Laatste: 5-5-2011
Berichten: 27
25-2-2010 14:13
Stereo is geen probleem, dat is wellicht gewoon beter voor de toepassing inderdaad. Het zal mij verbazen als ik met deze versterker zowel de subs als tops kan aansturen.. als ik momenteel alleen met tops speel en et laag een kwartje opvoer op het mengpaneel dan draait de versterker al in vrij snel in de clip, ik haal maximaal een gevoeligheid op de versterker van driekwart (3 uur) (26db staat er op de knop) bij uitsturen op nul db. Dus de versterker kan nu al niet vol open. Maargoed ik heb hier heel weinig verstand van, als jij zegt dat ik meer geluid met subs eruit kan halen dan geloof ik dat blind als anderen dat ook kunnen bevestigen.. het zou wel perfect zijn hoor! Is het overigens niet handiger om de subwoofers door te lussen naar de tops?
Hoi.
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
25-2-2010 14:24
Nee, je stuurt dadelijk 2 gescheiden kanalen vanuit je cross-over naar je versterker, dus het laag gedeelte op de linkse ingang van je versterker en het hoog gedeelte op de rechter ingang van je versterker.
je hangt dus op de linker uitgang van je versterker 2 subs (vanuit de eerste sub doorlussen naar de volgende) en op de rechter uitgang van je versterker 2 toppen (vanuit de eerste top doorlussen naar de 2de)
zo werkt je versterker op 4 ohm en zou er voorlopig genoeg herrie uit moeten komen om leuk mee te feesten wink ;) razz :p
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
25-2-2010 14:26
Je kan ook een actieve subwoofer kopen, waar de versterker en het scheidingsfilter al in zitten. Zoals deze (voor het idee, ik heb geen ervaring met dit model). Dan draai je nog steeds stereo op het hoog en hoef je niet te knoeien met lastige aansluitingen op crossovers.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
BSSStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-10-2009
Laatste: 23-5-2023
Berichten: 625
25-2-2010 14:37
heb er even niet bij stilgestaan dat bv de x-15b'tjes ook een passieve filter naar de toppen hebben. (ja toch?)
Dan kan je idd de toppen doorlussen op de subs.
Je versterker blijft op 8 ohm draaien en je verliest wat rendement.
't Is "beter" je versterker op 4ohm te belasten (zoals hierboven beschreven) omdat je dan meer uit je versterker perst.
Geen idee hoe je je mengpaneel ingesteld hebt. De details van de amp ken ik ook niet maar er komt volgens mij toch al een bak lawaai uit eer je hem aan het clippen krijgt (bij normale situaties).
De jrx'jes kunnen toch aardig wat herrie produceren dacht ik.
www.bigsoundsystems.be
Dj joeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-5-2005
Laatste: 25-2-2015
Berichten: 160
25-2-2010 17:10
er zit inderdaad een filter in, maar je blijft niet op 8 ohm draaien, als je de subs doorlust naar de toppen krijg je gewoon één sub en één top per kanaal en dus 2x8ohm = 4ohm.
versterker vind dit mischien nog leuker omdat je hem nu gelijk belast alleen als je een losse cross-over gebruikt en de filters uit de subs haalt zul je meer rendement hebben omdat je dan geen vermogen opstookt in het subfilter.
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
25-2-2010 18:03

dj joe schreef:

er zit inderdaad een filter in, maar je blijft niet op 8 ohm draaien, als je de subs doorlust naar de toppen krijg je gewoon één sub en één top per kanaal en dus 2x8ohm = 4ohm.
versterker vind dit mischien nog leuker omdat je hem nu gelijk belast alleen als je een losse cross-over gebruikt en de filters uit de subs haalt zul je meer rendement hebben omdat je dan geen vermogen opstookt in het subfilter.
De impedantie zal wel in de buurt van de 8 Ohm blijven als je gebruik maakt van het filter. Het wordt alleen 4 Ohm als je de kasten ongefilterd parallel aansluit. Het effect van het filter is -simpel gezegd- dat het signaal óf naar de sub wordt gestuurd (8 Ohm) óf naar de topkast (ook 8 Ohm). Het signaal "ziet" dus altijd een speaker van 8 Ohm en niet van 4.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)