Forum > Geluid

HQ voorversterker

(26 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
19-1-2010 12:48

Dré schreef:

knorrepot schreef:

Hoi Dré,

Ik heb de RP2000
Bij de RP-2000 staat het volgende in de webshop:

Bijgeleverde Battle Track element is echt een héél slecht element (helaas). Overweeg sterk om het element direct te vervangen door iets beters (bijvoorbeeld de Ortofon OM Pro of Concorde Pro). Bestel het element tegelijk met de draaitafel en we zetten hem er gratis voor je in (mits je kiest voor de optie "speling verwijderen"). Vermeld dan wel in het opmerkingenveld "element plaatsen"!

Het is inderdaad een goed idee de elementjes te vervangen door iets dat wat meer weg heeft van een kwaliteitselement ;-)

<<<

Bij de Pre-amp 220 zul je tevergeefs zoeken naar een massapunt. Een optie is dan om één van de schroefjes van het kastje een beetje los te draaien en daar massa van je draaitafel onder te schroeven. Een andere optie is om een 5-polige DIN stekker te pakken en daar op de middenpen de massadraad van je draaitafel te solderen. Daaran de DIN stekker in de audio ingang van de voorversterker en ze zijn aan elkaar geaard.
Okee ik zal dit eens proberen. Dan natuurlijk wel een beetje verf verwijderen, anders aard ie natuurlijk nog niet.
Als ik de voorversterker open, dan is het in wezen een ijzeren bakje. Waarvan het ijzeren omhulsel nergens aan aangesloten is. Zelfs rond de tulpaansluitingen zit een stukje plastic zodat deze geen contact maken met het ijzeren omhulsel.

Ga het vanmiddag wel even proberen!
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
19-1-2010 13:17
Hoi Dré,

Die Ortofon OM kan ik eigenlijk gewoon in de elementen van mijn huidige naald schroeven met de 2 schroefjes en de draadjes overzetten.

grt knorrie
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
20-1-2010 09:03

knorrepot schreef:

Hoi Dré,

Die Ortofon OM kan ik eigenlijk gewoon in de elementen van mijn huidige naald schroeven met de 2 schroefjes en de draadjes overzetten.
Yep.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
20-1-2010 13:08
Ik heb gister eens geprobeerd,

Met een ander element (orgineel technics element) is de brom al een stuk minder. Zonder voorversterker is de brom helemaal weg.
Ik heb nu de draaitafel geaard in de voorversterker. (middelste pin in de DIN aansluiting op de kopsekant van de ingang.

Denk dat ik toch maar een concorde elementje bij moet bestellen.

Grt Bram
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-1-2010 09:53
Gezien wat je schrijft denk ik dat er toch nog wel iets anders aan de hand is dan simpelweg je element.
Ik zit eerder te denken aan een kabel fout.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
21-1-2010 10:48

Tom schreef:

Gezien wat je schrijft denk ik dat er toch nog wel iets anders aan de hand is dan simpelweg je element.
Vreemd... Dat idee heb ik eigenlijk niet.

Een opname van het resultaat zou wellicht een optie zijn (en die ergens on-line donderen).
Ik zit eerder te denken aan een kabel fout.
De draaitafel is Klasse-2
De voorversterker is Klasse-2

Sluit ze op elkaar aan en ze zweven nog steeds. Sluit dat resultaat dan aan op wat je ook wilt en een aardlus kan niet optreden. Combineer dat met het feit dat het nieuwe producten (meervoud) zijn en de kans dat beide producten precies dezelfde kabelfout hebben wordt ineens wel héél erg klein.

De Reloop battle track is een flut element dat niet stil te krijgen is (gewoonweg vanwege de materiaalkeuze voor de afscherming: PLASTIC)!

Bij de wat betere elementen kiest men meestal voor materialen die ook daadwerkelijk afschermen...

Bij producten in deze prijsklasse kun je een S/N hoger dan 60dB op je buik schrijven. Daarvoor zul je OF moeten kijken in de HiFi hoek OF een bak meer geld op tafel moeten gooien! En bij een S/N van 60dB is, zeker als er geen muziek speelt en al HELEMAAL als de naald nog niet op de plaat staat, de achtergrondbrom prima waar te nemen (in de achtergrond uiteraard).

Er mag echter GEEN sprake zijn van uitslag op de VU meters (tenzij je van die stoere studio dingen hebt die vanaf -60dB beginnen uiteraard).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-1-2010 10:55
Als hij ook bromt met een ander element, dan is die kans toch wel wat groter denk ik dat er toch ergens een fout zit.

Het zou wel heel toevallig zijn.
En als we het hebben over brom,
hoeveel is die brom dan eigenlijk?
Duidelijk hoorbaar, of heel vaag op de achtergrond?

als het duidelijk hoorbaar is, dan is er toch ergens een fout,
als hij heel vaag op de achtergrond is, dan kan het zelfs al in de voeding van je voorversterker zitten die niet helemaal mooi vlak is.
En je hebt de boel op je pc aangesloten, is dit niet toevallig een laptop?
Trek dan eens de adapter van je laptop eens uit het stopcontact....
En zo weet ik er nog wel een paar leuke happy :)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KnorrepotStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 25-10-2009
Laatste: 25-6-2021
Berichten: 479
22-1-2010 12:49
de brom is in zoverre storend dat de agc van mijn processing hem aardig omhoog trekt bij zachte intro's in de plaat. Als mengtafel heb ik een allen & heath zed14 de vu meter slaat aan 1 kan 1 led uit en de andere 2 met brom. Met een ander test element licht aan 1 kand het 1e ledje een klein beetje op.

Ik heb de draaitafel ook zonder voorverster geprobeer met het technics test element dan is het volledig verdwenen. dus ik denk dat het een samenhang is van 2 dingen.

Grt
AAA Showtechniek -> Freelance Geluidstechnicus
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
22-1-2010 17:37

knorrepot schreef:

Ik heb de draaitafel ook zonder voorverster geprobeer met het technics test element dan is het volledig verdwenen. dus ik denk dat het een samenhang is van 2 dingen.
Uhm...

Je weet dat je zo'n voorversterker kunt zien als een 10.000 x (give or take) vergrotend vergrootglas?

Welke waarde staat er bij het 1e ledje op je Zed mixer? (Zie wellicht ook handleiding als het niet naast de VU meter vermeld staat).

En uiteraard zet je bij deze constatering wel eerst even ALLE processing op dat kanaal uit!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
22-1-2010 18:06

knorrepot schreef:

de brom is in zoverre storend dat de agc van mijn processing
Ah, dat zeg je nu pas......
Dus toch een instelfoutje.

Je weet dat een agc elk vormpje van geluid omhoog trekt tot het ingestelde niveau?
Dus ook de brom van je voorversterkertje, maar ook bijvoorbeeld ruis.
Tenzij je er netjes een gate voor zet.
En de drempel gate zet je dan netjes in je processor net boven de drempel van de ruis en de brom, nooit helemaal open......
Heb je geen gate instelmogelijkheid, dan is het ook niet zo handig om een agc te gebruiken.

Waarom zou je die trouwens gebruiken bij het digitaliseren van vinyl?
Dat haalt een enorm stuk van je dynamiek eruit sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)