Forum > Newbie Forum

Watt in een ampére?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 5308
5-8-2003 10:38
Klopt, maar wat heeft dat met deze post te maken?
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
5-8-2003 10:41

Stefan schreef:

Krachtstroom heeft 3 polen (ook 5 aderige), 1 aarde en 1 nul. Bij 4 aderig mist de nul, deze worden eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor krachtstroommotoren omdat je dan een driehoeksbelasting hebt ipv de sterbelasting die je hebt als er wel een nul ligt.
Zoooo, dat heeft Stefan mooi opgetypt laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
9-8-2003 20:58
Krachtstroom heeft 3 polen (ook 5 aderige), 1 aarde en 1 nul. Bij 4 aderig mist de nul, deze worden eigenlijk alleen nog maar gebruikt voor krachtstroommotoren omdat je dan een driehoeksbelasting hebt ipv de sterbelasting die je hebt als er wel een nul ligt.
Dit ben ik niet met je eens. Ik weet dat dit een licht en geluidsforum is en dat krachtstroommotoren dus eigenlijk niets hiermee te maken hebben. maar dan moet er wel volledige informatie gegeven worden.

Excuseer.
Met een vieraderige krachtstroomkabel (L1, L2, L3, PE) Kan een krachtstroommotor WEL in ster worden aangesloten omdat de motor meestal 3 spoelen heeft. Deze 3 spoelen zijn (nagenoeg) gelijk aan elkaar en zal de stroom door de nul 0 Ampere zijn. Daar deze stroom (theoretisch) 0 is kan de nulleider gewoon worden weggelaten.

Bij een driehoekschakeling KAN ER GEEN nul worden aangesloten, waardoor ook hier een 4 aderige kabel gebruikt worden.
Conclusie: Met een vieraderige krachtstroomkabel (L1, L2, L3, PE) kan een motor op 2 manieren worden aangesloten.
-Manier 1. Ster; op je klemmenbord van de motor verbind je bijvoorbeeld U1,V1 en W1 door,en sluit je fase 1 aan op W2, fase 2 op V2, fase 3 p U2 (en de eventuele nul aan je sterpunt (U1,V1 en W1 )) en de aarde aan de PE.

-Manier 2. Driehoek; op je klemmenbord verbind je U1 door met W2, V1 met U2, W1 met U2. Vervolgens fase 1 aan U1, fase 2 aan V1, fase 3 aan W1

De aansluitingen U1, V1, W1, U2, V2 en W2 kunnen, voor de oude rotten onder jullie die het ook nog hebben over R, S en T ipv L1, L2 en L3, vervangen worden U, V, W, X, Y en Z wink ;)

Het zijn ook maar voorbeelden en ik weet ook wel dat motoren op nog veel meer manieren aangesloten kunnen worden alleen ging het hier om een 4 aderige kabel en ik heb een voorbeeld gegeven van een mogelijke ster en en een mogelijke driehoeksaansluiting.
Lost in Music
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
9-8-2003 22:56
Sterker nog, hele zware motoren (en dan praten we echt over de PK's)
Worden opgestart in ster schakeling, en als ze dan op touren zijn, (is de nul niet meer nodig) schakelen ze (al dan niet automatisch) over op driehoekschakeling.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
10-8-2003 10:24
Als een Motor wordt aangesloten via een (automatische) ster/driehoek schakelaar gebruiken we ook geen 4 aderige kabel meer! maar gaan we over naar 7 aderige kabel voor een vaste aansluing of 2 keer 4 aderig o.i.d.
Worden opgestart in ster schakeling, en als ze dan op touren zijn, (is de nul niet meer nodig)
De nul is bij een symmetrische belasting in ster NOOIT nodig omdat de stroom door de nulleider dan toch 0 ampere is. Waarom zou je die dan aansluiten?
Het kan dus wel maar is NIET nodig.
Lost in Music

Terug naar forum Reageer (zonder quote)