Forum > Algemeen Forum

CEE16-3 splitter zonder zekering?

(34 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
MusicXtraEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-6-2009
Laatste: 12-11-2009
Berichten: 168
4-9-2009 05:03
Rare vogels die belgen shut up :X
Nu ff ontopic: Gelden er in Belgïe dan zulke andere normen?
Het heeft volgens mij geen enkele zin om in de nul een zekering op te nemen.
En bij het aftakken van 230 V van een 3 fase aansluiting van 16 A zie ik ook niet in wat een zekering aan extra veiligheid oplevert.
Het enige wat het wel op kan leveren is dat je je scheel moet zoeken waardoor de stroom ineens uitvalt, welke zekering zou het dit keer zijn?
Zelfbouw line array is klaar, samen met de subs wel een hele vette stack.
DewazigeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 318
4-9-2009 06:36
In België gelden wel degelijk andere normen en het klopt inderdaad dat ook de nul afgezekerd moet zijn.
Volgens mij heeft dat ermee te maken dat in sommige gebieden nog een 127/220 volt netwerk ligt, je sluit dan je 220/230 apparatuur aan tussen 2 fasen om zo tot 220volt te komen. De zekering in de "retourleiding" heeft dan zeker nut.
Lost in Music
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
4-9-2009 12:51

AMX_Pete schreef:

Het gebruik van 3-polige zekeringen is hier in geen enkele sector toegelaten en dat is inderdaad omdat er nog veel 220V driehoek installaties zijn
Toch wel vreemd dat 3-voudige automaten dan overal gewoon te koop zijn. En nog vreemder dat ik een tijdje terug probleemloos een vaste installatie met een aantal van die dingen heb laten keuren.
Dit was weliswaar een sterschakeling en geen driehoek. Maar ook bij driehoek zie ik geen enkel probleem, integendeel.

@MusicXtra: Ja, de regelgeving is hier anders in België. Maar om ze nu raar te gaan noemen? Voor ons is randaarde bv ook "raar" :D
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
4-9-2009 15:11
Dat is juist mijn punt: nulgeleider moet idd afgezekerd worden in België, maar dat kan enkel bij monofase, want er is geen verplichting tot het gebruik van automaten. En een smeltpatroon op nulgeleider bij 3-fasen is op zijn minst een slecht idee :P En er is geen enkel argument te bedenken waarom een 3-voudige automaat slechter zou zijn dan 3 smeltpatronen.

Dit gezegd zijnde, ik zou zelf ook enkel maar 4-polige automaten gebruiken. Maar goed, daar ging het niet om. Het ging mij om een mogelijke verklaring waarom dit soort splitters in belgië eventueel niet zou mogen. Misschien moet ik toch maar een keer dat AREI-boek terug zoeken en nalezen, want zo blijft het maar gissen.
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 24-9-2024
Berichten: 136
4-9-2009 17:53
Volgens de NEN1010 moet in een lichtgroep 230V de fase en nul afgeschakelt worden. Bij een installatie met stoppen heb je boven de stoppen daarom een tweepolige groepsschakelaar. In Duitsland bijvoorbeeld is het niet verplicht de nul af te schakelen.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
4-9-2009 18:16

AMX_Pete schreef:

Ik weet dat er veel over die dingen gebabbeld word onder collega's, spijtig genoeg is het bijna altijd van ik heb gehoord dat... of die zei dat het zus of zo zit, maar het blijft van-horen-zeggen.
Laten we wel duidelijk wezen dat ik enkel ivm dat verloopje van "horen zeggen" heb. En dan nog enkel het feit dat het niet zou mogen, het "waarom" is louter speculatie van mijn kant (zoals ik van in het begin ook aangaf).

Dat zowel fase als nul moeten afgezekerd worden op de lichtkringen en de monofasige stopcontacten is wel gewoon een feit.
Dat bij drie-fasen de nul niet verplicht dient afgezekerd te worden, is ook een feit.

Laten we het er op houden dat op zijn minst onduidelijk is of dat adaptertje in België mag laugh :D Maar zoals je al zei, het is goed mogelijk dat dit in het AREI niet letterlijk terug te vinden is, en dan hang je af van de interpretatie van de keurder in kwestie.
Volgens keurders van ATK of AIB-Vinçotte die hier geregeld langskomen, mogen die CEE16 -> 3x shucko gebruikt worden omdat ze conform het reglement zijn, maar wel duidelijk alleen CEE16 adaptors, met verliesstroom schakelaar en afgezekerd op 16A maximum voor de CEE stekker.
Dus de adapter mag volgens hen als het stopcontact zelf aan de nodige voorwaarden voldoet? En staat er toevallig ook niet bij dat die afzekering moet gebeuren dmv een vierpolige automaat?
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 2076
4-9-2009 18:19

RodiBakker schreef:

Volgens de NEN1010 moet in een lichtgroep 230V de fase en nul afgeschakelt worden. Bij een installatie met stoppen heb je boven de stoppen daarom een tweepolige groepsschakelaar. In Duitsland bijvoorbeeld is het niet verplicht de nul af te schakelen.
Dat klopt, maar vergeet niet dat de NEN1010 ophoudt bij de wandcontactdoos. Voor een toestel (wat een krachtsplitter in principe is), gelden weer andere regels.

Bovendien kan volgens de machinerichtlijn onder een bepaald vermogen een stekker (bijv. CEE) de hoofdschakelaar overbodig maken.
Niet goed, wel hard!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
4-9-2009 18:39
Toch wel interessant om te zien hoe een simpel verloopje als dit, waarover ik een simpele vraag had, toch nog kan leiden tot dermate veel ophef over de (inter)nationale regelgeving op dat vlak.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 28-9-2024
Berichten: 9491
4-9-2009 19:11
Ach het zijn altijd lange discussies die vaak veroorzaakt worden doordat men zo goedkoop mogelijk een oplossing wil.

Ik heb twee krachtstroomverdeelkastjes.
1 voor een 16 a groep, en in deze zitten gewoon 3stuks 2 polige zekeringen met een 3 fase aardlekker.
de tweede is een 32 ampère verdeel kast,
nog wat uitgebreider,
deze heeft per fase een aardlekker, en 2 stuks 16 ampère twee polige schakelaars en smeltzekeringen, dus totaal 6 groepen.

Bij de eerste kast zou je het ook zonder al deze beveiliging mogen stellen, maar ik vind het toch wat zekerder om het toch te doen. Je weet immers nooit van te voeren als je ergens voor het eerst bent, hoe men het daar heeft beveiligd,
voor het zelfde geld hebben ze een 32 a aansluiting gewoon hard geplitst.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
4-9-2009 19:31

Tom schreef:

Ach het zijn altijd lange discussies die vaak veroorzaakt worden doordat men zo goedkoop mogelijk een oplossing wil.
Ik snap je punt, echter is het niet vreemd dat mensen gaan voor de meest goedkope oplossing die wél voldoet aan de eisen maar geen bakken met geld kost. Uiteraard is een leuke verdeelkast met alle fases onafhankelijk gezekerd en aardlek stukken chiquer dan een verloopje, echter zeker voor mijn klusjes op dit moment verre van rendabel. Het gaat vaak meer over locaties waarbij er geen 2 normale groepen aanwezig zijn maar wel een CEE16-5p, en dan gebruik liever die in plaats van het risico te lopen dat alles eruit klapt zodra de koelkast inschakelt.
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)