Forum > Licht

DMX kring werkt zonder problemen en OPEENS niet meer

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
3-9-2009 10:39
Logica ? Simpele foutzoek-logica:
Soms moet je de volgorde van je gebruikelijke acties veranderen om het werkelijke lek boven water te krijgen.
Daarnaast: Als ik een tientje kreeg voor elke ....
Sterker nog: Ik durf een tientje te geven voor elke storing waarvan het ontbreken van de terminator de enige werkelijke oorzaak is.
Petty materialists!
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
3-9-2009 11:34
20 jaar lang zonder terminator gewerkt. En die ene dikke storing die ik heb gehad was niet met een terminator op te lossen, maar was een rotte doorlink op een wapper spotje.

Het in de correcte volgorde aansluiten van spotjes (dus niet eerst een 6 kanaals spotje en dan een 24 kanaals spotje, maar andersom), de DMX lijn niet te vol trappen met spots en de juiste kabels gebruiken voor de toepassing. voorkomt al een hoop ellende.

Net wat Dre zegt, tafel -> kabel -> spot en testen maar.

Als je niet meer zonder terminator kunt zou ik de bekabeling maar eens nalopen (en een goede afkick kliniek zoeken).

Als ik een tientje kreeg voor iedereen die blind riep TERMINATOR terwijl het probleem met een andere kabel op te lossen was lag ik nu op de Bahamas.
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
3-9-2009 12:11
als ik een tientje zou vangen voor iedereen die nu rijk zou gaan worden van dit topic heb ik al 30 euro verdient laugh :D

Testen doe je altijd op de simpelste mannier. Dit beginnen bij het makkelijkste en zo stap voor stap de oorzaken uitroeien tot je hem hebt. (openschroeven van je scann komt dus pas ergens op het laatst!)
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
DJefkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 27-6-2008
Laatste: 15-5-2019
Berichten: 262
3-9-2009 12:59

DeMennooos schreef:

Het in de correcte volgorde aansluiten van spotjes (dus niet eerst een 6 kanaals spotje en dan een 24 kanaals spotje, maar andersom)
Dit is natuurlijk gewoon bullshit. Het maakt geen flikker uit in welke volgorde je je fixtures aansluit. DMX is een bus, _alle_ fixtures krijgen de informatie van alle fixtures binnen en halen er de info uit die voor hun bedoeld is. Je 24 kanaals headje gaat er niet zijn 24 kanalen er uit halen en de rest van informatie naar de volgende fixture sturen.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-9-2009 13:46
Nog steeds valt het me op dat menigeen een nogal creatief wijze heeft om storingen te zoeken sad :(

Een juiste volgorde zou moeten zijn:
Allereerst check je uiteraard de stroomvoorziening of die in orde is.
En of alle stekkers er goed in zitten.
Rammelde stekers zijn niet zelden een bron van storingen.

Daarna ga je verder:
Kijk eerst eens of alles afzonderlijk werkt zoals het zou moeten werken.
Controleer vooral alle instellingen en of alle knopjes goed staan.
En controleer of alles met de juiste kabels en goed aangesloten zit. (in de juiste gaatjes)

Maak hierbij vooral niet de denkfout: "DAT zal het wel NIET zijn" !! want heel vaak zit het hier wel!

Als je zeker weet dat alles op DAT gebied in orde is,
volgende stap:
Controleer alle kabels op breuken en meet ze door!
Het is niet ongewoon dat er ergens een breukje zit, of dat er in een stekker een soldering (half)los zit.

Met de eerste aangegeven stappen, los je 90% van dit soort "vage klachten" op.

Pas dan ga je verder zoeken....Per apparaat!
Controle is geen wantrouwen, en meten is weten.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
3-9-2009 16:01

-bart- schreef:

Sterker nog: Ik durf een tientje te geven voor elke storing waarvan het ontbreken van de terminator de enige werkelijke oorzaak is.
Chips. Nu baal ik dat ik het slechts 2 x meegemaakt heb (storing veroorzaakt door vergeten een terminator te plaatsen en opgelost ná alsnog plaatsen van een terminator (in beide gevallen zat de volledige run fiks richting de 100 meter overigens EN had de sturing niet de meest beul-achtige uitgang)).

Ik zie de 2 tientjes wel op m'n bankrekening verschijnen (overmaken naar een goed doel mag ook). wink ;)
-- Pardon my French, I'm Dutch --
-bart-VIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-10-2002
Laatste: 14-8-2015
Berichten: 388
3-9-2009 16:11
2 x bewerkt. Laatst door -bart- op 3-9-2009 16:20

-Dré-] schreef:

EN had de sturing niet de meest beul-achtige uitgang

-bart-] schreef:

enige en werkelijke
Daarnaast moet ik het geheel natuurlijk met eigen ogen zien, je autoriteit als mod legt heel wat gewicht in de schaal, maar ik geloof niet iedereen op z'n digitale blauwe ogen. wink ;)
Petty materialists!
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
3-9-2009 16:18
Dit is natuurlijk gewoon bullshit. Het maakt geen flikker uit in welke volgorde je je fixtures aansluit
Nou.... Wel eens gehoord van fixtures met een laag aantal parameters die op de doorlus een hoog aantal parameters niet kunnen doorsturen?

Zou daar toch geen gif op in nemen dat het altijd werkt. En als je 1 keer een dag aan het zoeken bent waarom het niet werkt leer je die stelling vanzelf wel een keer af.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-9-2009 16:21

DJefke schreef:

DMX is een bus, _alle_ fixtures krijgen de informatie van alle fixtures binnen en halen er de info uit die voor hun bedoeld is. Je 24 kanaals headje gaat er niet zijn 24 kanalen er uit halen en de rest van informatie naar de volgende fixture sturen.
Hielden al die $#)*)(#$ fixtures zich daar maar aan....! Menig (China) fixture met master/slave feature trekt z'n DMX-data door een processor heen en gaat pas vanaf daar weer uitsturen naar de uitgang "if mode <> standalone"..

Overigens maakt de volgorde daar naar mijn mening niks voor uit. Aan het einde van de bus is het aantal parameters op de lijn namelijk identiek aan het aantal aan het begin.. shut up :X
Light Image
FossaltaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
Berichten: 1096
3-9-2009 16:23

DeMennooos schreef:

Nou.... Wel eens gehoord van fixtures met een laag aantal parameters die op de doorlus een hoog aantal parameters niet kunnen doorsturen?
Het zijn vaak de el-cheapo china fixtures die je niet op hogere DMX kanalen in kunt stellen, maar deze hebben op de "doorlus" dan ook gewoon de input aan de output gesoldeerd zitten. Dat deze de hogere DMX kanalen niet zou door kunnen sturen lijkt me dan ook héél erg onwaarschijnlijk.

(Edit na post JeroenVDV:)

JeroenVDV schreef:

Hielden al die $#)*)(#$ fixtures zich daar maar aan....! Menig (China) fixture met master/slave feature trekt z'n DMX-data door een processor heen en gaat pas vanaf daar weer uitsturen naar de uitgang "if mode <> standalone"..
Dat is veel te duur. Deze gebruiken een RS485 tranceiver die als master of slave kan werken (in te stellen via een pinnetje op de tranceiver) ook hierbij zit de input gewoon aan de output gesoldeerd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)