Forum > Geluid

Verzwakker netwerkje in draadloze microfoon

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
9-6-2009 12:39
Dat zelfde geintje heeft Shure ook... In een groot aantal Shure handhelds zit een potmeterje, dat gesteld kan worden.
I am a TimeDriver!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-6-2009 12:46
Ik heb ook wel eens (lang geleden toen een draadloze microfoon per definitie duur was en lange antennes had) een Sennheiser vol horen lopen (regelaartje zat in die tijd aan de buitenkant van de microfoon en stond reeds dicht).

De handleiding van een Com-52 geeft op dat de gevoeligheid op de handheld ingesteld kan worden van 0 tot -30dB.
Handleiding:
2. SENSIT. Bereik 0 / -30 dB in stappen van 10dB.
Je gaf aan de -30dB stand te gebruiken. Er is dus een (wellicht kleine) kans dat de demping net andersom werkt dan je zou denken (dus ook even de 0dB stand testen om dat uit te sluiten).

Uiteraard contact opnemen met je dealer zodat die een eventuele modificatie door kan nemen met de importeur is ook iets dat op de menulijst zou moeten staan.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
9-6-2009 14:15
Beste heren,

Allen bedankt voor jullie feedback.

Het gaat inderdaad om een handheldmodel. Ik had me niet gerealiseerd dat er ook beltpacks zijn in dezelfde serie.

Het probleem zit niet tussen de ontvanger en de mixer Tom, maar tussen zender en ontvanger. De zender staat inderdaad al op -30dB, maar dit is nog steeds niet genoeg. Ik had ook al de overweging gemaakt dat de aanduiding misschien verkeerd om geïnterpeteerd zou zijn, maar op 0dB wordt het alleen maar slechter.

Het schema van de zender optekenen was inderdaad ook mijn eerste idee, maar de print zit behoorlijk vervelend vastgesoldeerd aan het kunststof gedeelte (batterijvak). Als ik hem dan netjes los heb, zit ik nog met het probleem dat een groot IC aan de achterkant waarschijnlijk de belangrijkste sporen bedekt. Vandaar dat ik gewoon wilde proberen het signaal wat te dempen direct na de dynamische kop.

Ik probeer vanavond eens wat te violen met weerstandswaardes rond de waardes die Dré eerder postte.
Niet goed, wel hard!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
9-6-2009 14:38

Tom schreef:

Ik heb tot nu toe nog geen enkele draadloze set in mijn handen gehad die ik zowel op line niveau als op mic niveau op een mixer kan aansluiten en op een zeer aanvaardbaar niveau kon afregelen.
Ik wel (al mijn duurdere sets), en het blijft handig... Ook de regelbaarheid van een mic (gain, potmetertje op de hand- of zakzender) vind ik eigenlijk een beetje een must. Uiteraard moet het dan wel werken... Bij mijn Beyers nooit problemen gekend. Volume terugdraaien is dan ook effectief volume terugdraaien om het simpel te zeggen. Uiteraard spreken we dan over een totaal andere prijsklasse, maar wanneer er een functie wordt 'aangeboden', behoort deze te werken zoals het hoort.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-6-2009 14:47

prosoundandlight schreef:

Bij mijn Beyers nooit problemen gekend.
De line uitgang van m'n Beyer NE-350 (pittig duur ding in z'n tijd) was regelbaar, de mic uitgang niet. Overigens was z'n compander dusdanig goed dat ik die mic NOOIT een keer een krimp heb horen geven (wie er ook doorheen zong).

Maar goed, m'n Dateq 7.3 kon niet overweg met het hete signaal van de NE-350 (dus gebruikte ik een pad in de mic uitgang van de ontvanger).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
9-6-2009 15:14

Dré schreef:

prosoundandlight schreef:

Bij mijn Beyers nooit problemen gekend.
De line uitgang van m'n Beyer NE-350 (pittig duur ding in z'n tijd) was regelbaar, de mic uitgang niet. Overigens was z'n compander dusdanig goed dat ik die mic NOOIT een keer een krimp heb horen geven (wie er ook doorheen zong).

Maar goed, m'n Dateq 7.3 kon niet overweg met het hete signaal van de NE-350 (dus gebruikte ik een pad in de mic uitgang van de ontvanger).
Ik heb een hele hoop 250/350 sets, nog steeds in gebruik trouwens, en ik kan je daar alleen maar gelijk in geven... Wat betreft de duurdere systemen werken we onder andere met U 600. De ontvangers zijn omschakelbaar mic/line, en de handhelds hebben alle functies aan boord om deze af te regelen.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
9-6-2009 18:24
Okay, eens even geprobeerd met de waardes die Dré noemde gaf best een goed resultaat (2x 2k2 in serie en daarna 1x 470 parallel aan de ingang).
Gemodificeerde en orignele microfoon naast elkaar voor een hotspot monitor (2x 5", steeds 1 microfoon in het midden van elke unit) geeft de volgende resultaten (uitgelezen op display):

Zonder verzwakker circuit, instelling -30dB: -10dB uitgaand
Met verzwakker circuit, instelling -30dB: -30dB uitgaand
Met verzwakker circuit, instelling 0dB: -20dB uitgaand

De ingebouwde verzwakking werkt dus wel, echter van 0dB naar -30dB scheelt maar -10dB, ik ga ze nu dus allemaal modificeren, bedankt voor jullie hulp!

Verder heb ik even een mailtje aan Vic Boss gedaan (originele fabrikant in Korea).
Niet goed, wel hard!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
10-6-2009 12:28

KVM schreef:

Ik wel, (Rexer setje) daar kan je de output op line of mic niveau zetten.

Volgens mij heeft de ts het over de uitsturing van de draadloze mic.
In een Rexer draadloze microfoon zit een potmetertje waarmee je de output van de microfoon zachter kan zetten.

Martin.
Sorry voor de onduidelijkheid Martin,
ik lees het nu terug het staat er een beetje onduidelijk,
ik bedoel uiteraard dat ik tot nu toe vrij wel op elke set voldoende instellingsmogelijkheid hebt gehad voor line en mic niveau.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)