Forum > Geluid

Verzwakker netwerkje in draadloze microfoon

(17 reacties. Pagina 1 van 2)
Moderator(s): Dré
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
8-6-2009 21:15
Ik zou graag het geluidssignaal van de com-51/52/54 setjes van DAP verzwakken. Deze staan immers al op -30dB en nog steeds gaan ze gigantisch snel in het rood.

Het makkelijkst lijkt me een serieweerstand, of eventueel een spanningsdeler op de microfoonkop zelf. Misschien zijn er nog andere opties, de opamp versterking aanpassen? Heeft iemand al eens iets dergelijks geprobeerd, en wat zouden nuttige weerstandswaarden kunnen zijn?
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-6-2009 21:37
Als je de gebalanceerd uit gebruikt, gebruik dan OOK een gebalanceerde pad (demper). Daarvoor heb je DRIE weerstanden nodig. 2 daarvan komen in serie met het signaal (1 in de heet lijn, 1 in de koud lijn) en 1 komt aan de "verre kant" (dus vanuit de microfoon gezien NA de serieweerstanden) tussen heet en koud in. Er wordt dus GEEN referentie gemaakt naar massa.

Gebruik je pokkecalculator om wat waardes te berekenen. Hou daarbij rekening met een impedantie van ca. 3k per poot. Dus bijvoorbeeld 2k2 in serie met elk signaal en 470 tussen de poten. Demping zal dan ca. 10 x zijn (dus ca. 20dB).

Wil je plaatjes? Gebruik de zoekmachine dan alsnog even (want hier hebben we het vaker over gehad; inclusief afbeeldingen volgens mij)...

Verloopje zet je in een kort XLR-XLR touwtje dat je HEEL DUIDELIJK labelt als zijnde een pad.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
8-6-2009 21:54
Dré, ik geloof dat je me niet helemaal begrijpt.

Het audiosignaal tussen zender en ontvanger clipt veel te snel. Ik zal dus de zender moeten modificeren.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-6-2009 21:55
Aaaah.

Is het een electret of dynamisch kapsel?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
8-6-2009 22:31
Als ik het zo zie gewoon dynamisch, het zijn die com** setjes van dap.

Ik zou graag het printje eens los halen om de voorversterker op te kunnen tekenen, maar deze zit vrij lastig vastgesoldeerd aan het batterijvak.
Vandaar dat ik eerst eens even hier vraag om te zien of er een gemakkelijkere oplossing is.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-6-2009 22:40
Als het dynamisch is dan kun je de hierboven omschreven pad gewoon toepassen (alleen worden het dan geen XLR stekkers maar mini XLR stekkers ;-)

Grote voordeel is dat je niets hoeft te veranderen aan de zenders.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JoepurlingsVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 31-10-2003
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 2076
8-6-2009 22:44
Tja dat zal lastig worden... het is een handheld laugh :D

Ik kan zeker wat experimenteren met weerstanden, ik heb het hele assortiment hier liggen. Ik zou echter graag een richting hebben waar ik moet zoeken.
Niet goed, wel hard!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
9-6-2009 09:50

joepurlings schreef:

Tja dat zal lastig worden... het is een handheld laugh :D
Kan ik niet echt duidelijk terugvinden in je openingspost. Sterker nog... Je hebt het in je openingspost over een reeks producten (en een product kan onderdeel uitmaken van een reeks maar niet andersom)...
Ik kan zeker wat experimenteren met weerstanden, ik heb het hele assortiment hier liggen. Ik zou echter graag een richting hebben waar ik moet zoeken.
Als de handheld zelf een instelbare pad heeft dan is DAT een prima plaats om te beginnen met tweaken. Zit die er niet dan ga je tracen vanaf het kapsel naar de eerste (vrijwel altijd) Op-Amp (en pas je de versterkingsfactor daarvan aan NADAT je gecontroleerd hebt in de application note van de Op-Amp in kwestie of de aanpassing niet ten koste gaat van de stabiliteit (fasemarge)).

Loopt niet echt soepel dit topic niet...

Je zou KUNNEN beginnen met héél duidelijk aangeven wat je precies hebt (daarbij is er niet zoiets als "te volledig" zijn). Ook kun je overwegen de kop open te halen en duidelijke foto's te maken (en die te posten). Sterker nog... Je zou kunnen overwegen het belangrijkste gedeelte van het circuit te traceren en uit te tekenen.

Wellicht is het topic dan nog een beetje levensvatbaar.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 9491
9-6-2009 12:29
Volgens mij sluit je de boel gewoon verkeerd aan, of heb je een knopje verkeerd staan.

Ik heb tot nu toe nog geen enkele draadloze set in mijn handen gehad die ik zowel op line niveau als op mic niveau op een mixer kan aansluiten en op een zeer aanvaardbaar niveau kon afregelen.

Welligt dat je het niveau op de mic zelf met een schakelaartje nog kan aanpassen?
Sennheisers hebben bijvoorbeeld deze functie, misschien de jouwe ook?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-6-2009 12:37

Tom schreef:

Ik heb tot nu toe nog geen enkele draadloze set in mijn handen gehad die ik zowel op line niveau als op mic niveau op een mixer kan aansluiten en op een zeer aanvaardbaar niveau kon afregelen.
Ik wel, (Rexer setje) daar kan je de output op line of mic niveau zetten.

Volgens mij heeft de ts het over de uitsturing van de draadloze mic.
In een Rexer draadloze microfoon zit een potmetertje waarmee je de output van de microfoon zachter kan zetten.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)