Forum > PC related Forum

Studio set (voor eigen muziek), wat moet ik kiezen?

(18 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
6-4-2009 10:45

robertoal schreef:

opnieuw installeren, helemaal schoon rippen qua services en software. Draait net zo stabiel als een mac.
Deze discussie durf ik aan, natuurlijk is XP stabiel in een server situatie. Het grote voordeel van Apple/mac is dat de beturingssoftware geschreven is voor harware die aan bepaalde eisen meot voldoen, dit in tegenstelling tot Windows wat, met behulp van diverse drivers, zeer veel hardware ondersteund.

OSX kan hardware aansturen, met behulp van drivers/applications maar heeft voor heel (ontzettend) veel hardware geen driver, noch een reset nodig om te werken. Het is lettterlijk plug and play.
Doordat de software en hardware zo goed met elkaar communiceren en het bijna altijd af kunnen sluiten, van een programma wat niet reageerd. Zonder dat de rest van de programma's er iets van merken. Zorgen ervoor dat een mac een zeer stabiel platform is voor live-entertainment technologie.

Het is niet voor niets dat er bij de middelgrote tot mega producties, al zeer snel een mac wordt gekozen als computer.
Hierbij maakt het niet uit of het nu licht, geluid ,video, pyro of cyberhoist is. wink ;)
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
6-4-2009 10:52
douwe; je hebt natuurlijk gelijk; het grote voordeel van windows is direct het nadeel. Praktisch alles wordt odnersteunt met gevolg dat niet altijd alles fatsoenlijk met elkaar samen werkt. Mac os x kent dit nadeel niet, en zou daardoor ook mijn eerste keus zijn voor de mega producties.
We hebben het hier wel over een thuis gebruiker, deze kan, mits er fatsoenlijke merken gebruikt worden, een heel erg stabiel systeem maken zonder veel centjes te investeren. @ dre: voor 50 euro kan je wel een oem versie krijgen, misschien zelfs 2de hands?
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
6-4-2009 12:10
Windows werkt met een WHL (en een WHQL certificering voor z'n drivers). Dat het gros van de zelfbouwers niets doet met deze waardevolle informatie is niet echt te zien als een fout van Windows (eerder als een stukje onkunde van de kant van de zelfbouwer). Werk je er WEL mee dan kun je systemen samenstellen die retestabiel zijn. Kun je hetzelfde met een Apple systeem? Nee helaas. Je kunt zelf niet je Apple systeem samenstellen. Wil je dat als een voordeel zien dan is dat fijn voor je (maar wel een ERRUG vreemde manier van redeneren)...

Wil je dus de stabiliteit van XP vs. OSX vergelijken, doe dat dan in beide gevallen met fabriekssystemen (immers: een zelfbouw Apple systeem bestaat ook niet). Doe je dat vergelijk niet op die manier dan ben je appels met peren aan het vergelijken (en waarom je DAT zou willen doen mag je zelf invullen...).

Een XP OEM licentie is, na activering, niet overdraagbaar maar gebonden aan het systeem waarop hij geactiveerd is. Een nieuwe XP licentie kost 100+ euro. Als je dan voor 250-300 euro een systeem wilt maken (en rekening houdt dat een stille processorkoeler + stille kast met goede, stabiele en stille voeding samen al ca. 150 euro kosten) dan hou je nog maar een schijntje over voor MB, processor, harddisk, videokaart, geheugen en DVD brander. Waar je dan in dat plaatje ook nog een Maya wilt kunnen stoppen is mij totaal onduidelijk.

Mogelijk dus dat voor 250-300 euro zal lukken als je het geld 2 x uit gaat geven... Trek er in werkelijkheid maar het dubbele voor uit. Let wel, ik schat de onderstaande bedragen (maar volgens mij is het wel een redelijk realistische schatting; in tegenstelling tot wat sommige anderen doen).

OS: 100 euro
MB: 50 euro
Geheugen: 30 euro
Processor: 50 euro
DVD brander: 30 euro
Kast + voeding: 110 euro (productie PC moet stil zijn dus bijvoorbeeld een Antec Sonata)
Processor koeler: 30 euro (ruime koeler met 120mm ventilator).
Videokaart: 50 euro (passief nemen uiteraard; alles boven tandje instap is prima voor deze toepassing).
Geluidskaart: 100 euro (Maya 44 USB of PCI/E).
Harddisk: 50 euro (WD green reeks nemen natuurlijk).
Resultaat: 600 euro.

En voor dat geld heb je dan een systeem dat retestil is (maar nog steeds geen monitor, toetsenbord en muis heeft). Of het stabiel is hangt er vanaf hoe goed je gelet hebt op de combinatie videokaart/mb (en of beiden WHL en WHQL gecertificeerd zijn).

Ik laat het nu graag aan anderen over om een nieuw systeem voor 250 euro samen te stellen (inclusief die 100 euro geluidskaart EN een legale OS licentie).

<<<

@OP: Je budget is wat aan de krappe kant. Mogelijk red je het door de acties met iets oudere modellen van fabrieksmerken te gaan werken. Kijk dus goed in de actiefolders. Neem GEEN merkloze shit of systemen die door winkels in elkaar geplempt worden!!! Ga ook goed luisteren naar de herrie die een PC maakt (want zeker in een productie situatie is het laatste wat je wilt een jankende ventilator in je werkruimte).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
6-4-2009 13:52

Dré schreef:

Ga ook goed luisteren naar de herrie die een PC maakt (want zeker in een productie situatie is het laatste wat je wilt een jankende ventilator in je werkruimte).
Goede oplossing hiervoor is natuurlijk de PC buiten de studioruimte te houden en met behulp van KVM-kabels naar je studioruimte te gaan.

Ook moet je voor jezelf bepalen hoe belangrijk een rete-stille PC voor je is.. Ik heb hem al jaren niet meer (ding maakt best wat herrie) en da's geen enkel probleem in een productie- of zelfs mix-situatie. Vervelender wordt het pas bij opnames (maar daarvoor is de PC-in-andere-ruimte een prima oplossing).
Light Image
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
6-4-2009 23:48
waarom is het vreemd om het als voordeel te zien dat apple pc's niet zelf samen te stellen zijn? Je weet in ieder geval zeker dat het super werkt, wat ook blijkt..
Met een beetje prefab pc heb ik vaak genoeg problemen meegemaakt (hebben die ook schijt, net zoals de meeste zelfbouwers, aan de certificering?) met apple daarentegen dus nooit, eerlijkheids halve werk ik wel veer meer met pc's dan met apples. Misschien dus niet al te eerlijk.
Zoals ik al zei vind ik dat zowel een voordeel (altijd goed..) als een nadeel. Daarbij komt dat je dan wel veel betaald voor zo'n machine, maar wel goede materialen krijgt.
Over jouw appels en peren gesproken: pc versus mac is sowieso beetje moeilijk vergelijk vind ik. Apple gerbtuikt een totaal ander 'recept' dan de meeste pc's.

over de kosten:

bij mijn leverancier krijg ik voor (uit mijn hoofd) rond de 60 euro een xp oem.
Mobo heb je al voor 50 euro inc on-board video (scheelt dus alweer een (passieve) videokaart)
geheugen? 11 euro per 1 gb. word dus 20.
proc is 70 euro.
dvd: 25 euro.
kast en voeding 60 euro.
geluidskaart had ik stiekum 2de hands prijs gerekend (maya 44 is niet meer te koop toch?) ik had er een gekocht voor 50 euro.
green reeks van wd is op zich goede keuze; vooral vanwege de lage draaisnelheid; scheelt een boel resonaties. En de snelheid van een 7200 is alleen meet opstarten echt goed te merken (op een audio pc), afgezien van het opstarten van een paar programma's.. -> 50 euro
resultaat:

385 euro.. (had inderdaad geen xp meegerekent..)

ietsjes minder dan 600..

Over het geluid, ach. met een beetje hobbyen haal je makkelijk de resonaties uit je kast, daarbij komt dat de meest boxed coolers redelijk stil zijn. (anders koop je voor 15 euro een super stille..)
hdd beetje ophangen in rubbers (ook makkelijk zelf te doen) en je bent er al..

Ik ben nog steeds tegen prefab machine's. Tuurlijk; er zitten ook goede bij, maar met een beetje zelf zoeken zet je met 100% zekerheid een betere/stabielere maar vooral: snellere in elkaar.

Een groter budget is natuurlijk wel handig; het enige wat ik zeg is dat met een beetje creativiteit een hele fatsoenlijke goedkope pc in elkaar te knutselen is.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 1139
7-4-2009 02:24

Dré schreef:

W Kun je hetzelfde met een Apple systeem? Nee helaas. Je kunt zelf niet je Apple systeem samenstellen.
Sorry Dré, als ik nu een workstation bij de A-Mac in Utrecht zou bestellen, heb ik een zeer ruime keuze uit diverse hardware.
Apple gebruikt standaard hardware, de systeemeisen van de hardware ligt alleen wat hoger, dan bij een OEM Windows bak.

Zoals sommigen weten, ben ik de trotse bezitter van een MBP. Tot op dit moment heb ik bijna alle denkbare randapperatuur erop aangesloten.
Varieerend van externe usb-geluidskaarten tot WIFI-scanners.

Nog nooit heeft die alu-lichtgevenden-stoeptegel gevraagd om een driver/application, te instaleeren, om met dat stukje hardware te praten.
De enige driver/application die ik ooit heb moeten downloaden, was voor m'n touchscreen, dit omdat een touchscreen niet standaard door Apple wordt ondersteund.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
Teknoist-Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-3-2009
Laatste: 7-5-2009
Berichten: 3
8-4-2009 12:48
bedankt voor jullie reactie's heb veel advies nu over wat ik nu kan doen ...
me budget kan zeker hoger want als ik iets ga doen wil ik het in een keer goed doen
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-4-2009 12:54
Ik denk dat mijn schatting wat aan de hoge kant is en die van Robert iets aan de lage kant. Ertussen zit echter precies jouw gestelde budget (zou dus zo maar kunnen dat je voor 500 euro prima uitkunt (nieuw)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
RobertoalStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-11-2005
Laatste: 21-10-2011
Berichten: 224
8-4-2009 13:17
Beste dre: kijk is even op www.digitique.nl ; zij hebben super mooie prijzen!
op de site zelf wel ex btw.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)