Forum > Zelfbouw Speakers

Weinig rendement baskasten

(38 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
16-2-2009 12:56
Fase heb ik al een aantal keer mee gespeeld, maar heeft geen enkel effect
Hebben we het over het zelfde? Een verschil in aansluiten is over het algemeen duidelijk merkbaar, ook als dat in eerste instantie het probleem niet is.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
16-2-2009 16:59

Rademakers schreef:

Fase heb ik al een aantal keer mee gespeeld, maar heeft geen enkel effect
Hebben we het over het zelfde? Een verschil in aansluiten is over het algemeen duidelijk merkbaar, ook als dat in eerste instantie het probleem niet is.

Mvg Johan
Op de crossover zit een schakelaartje voor de fase, deze heb ik gebruikt om de fase te draaien. Dit gaf echter geen enkel hoorbaar resultaat. Daarna heb ik 1+ en 1- van de speakon ook eens ongedraaid (uiteraard fase knopje achter weer terug gezet) om uit te sluiten dat het knopje niet defect was. Nog steeds geen hoorbaar resultaat.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
16-2-2009 18:24
Tenzij ik me vergis draai je in beide gevallen de polen van beide baskasten tegelijkertijd om. Probeer eens om, met de twee baskasten naast elkaar, de draden naar één van de twee baskasten om te draaien.

De nieuwe situatie zal of een merkbare afname of een merkbare toename van volume/basweergave geven. Neemt het volume toe dan stonden de kasten uit fase. Neemt het volume af dan heb je daarmee een fout in de fase uitgesloten en kun je verder zoeken ;)

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
21-2-2009 15:28

BGijs schreef:

De basboxen zijn geladen met een 15" Eminence Kappa woofer, ik weet alleen niet welke versie. Wellicht dat iemand dit wel weet. Eminence Kappa
Zo te zien een standaard Eminence Kappa 15. Helaas geen LF versie die voor subsoowfers geoptimaliseerd is. De Eminence Kappa 15 heeft een X-max van 1,6 mm wat dus bijna niks is. Wel leuk voor een 2-weg topkast. Je hebt dus ook niks gemerkt bij de lage vermogens, maar wel bij hogere vermogens dat de subwoofers a.h.w. inhouden.

Ik zie het liefst 15 inch subwoofer speakers met een X-max van 7,5 mm of meer. Hoewel het rendement bij 1 Watt vaak lager is, duwen deze subwoofer speakers beter door bij zeer hoge vermogens.

TCMC
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
26-2-2009 15:35

Rademakers schreef:

Tenzij ik me vergis draai je in beide gevallen de polen van beide baskasten tegelijkertijd om. Probeer eens om, met de twee baskasten naast elkaar, de draden naar één van de twee baskasten om te draaien.
Allereerst sorry voor mijn late reactie, erg druk gehad met carnaval.
Ik heb vorig week samen met een vriend van mij een feestje gedraaid met onze sets samen. Hierbij deed wel het probleem zich voor dat we erg weinig bas hadden, wat na het draaien van de fases was opgelost.
Toen hebben we samen ook nog eens naar de fase van mijn subs gekeken en deze 1 voor 1 omgedraaid en het verschil was in die zaal duidelijk hoorbaar.

TCMC schreef:

BGijs schreef:

De basboxen zijn geladen met een 15" Eminence Kappa woofer, ik weet alleen niet welke versie. Wellicht dat iemand dit wel weet. Eminence Kappa
Zo te zien een standaard Eminence Kappa 15. Helaas geen LF versie die voor subsoowfers geoptimaliseerd is. De Eminence Kappa 15 heeft een X-max van 1,6 mm wat dus bijna niks is. Wel leuk voor een 2-weg topkast. Je hebt dus ook niks gemerkt bij de lage vermogens, maar wel bij hogere vermogens dat de subwoofers a.h.w. inhouden.

Ik zie het liefst 15 inch subwoofer speakers met een X-max van 7,5 mm of meer. Hoewel het rendement bij 1 Watt vaak lager is, duwen deze subwoofer speakers beter door bij zeer hoge vermogens.

TCMC
Erg bedankt voor deze duidelijke uitleg. Is het mogelijk deze speakers te vervangen voor een andere (bijvoorbeeld de LF versie) met een hogere X-max? Of is het dan toch een betere opties om nieuwe subs te kopen?
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
9-3-2009 19:14
Niemand die mij hierbij kan en/of wil helpen?
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
10-3-2009 03:42

BGijs schreef:

Niemand die mij hierbij kan en/of wil helpen?
Het wordt echt uitkijken met een langeslag woofer.
Ik zou ook het e.e.a. simuleren in WinISD.
Neem een woofer met een minimaal X-max van 6 mm, of liever nog 7,5 mm.

TCMC
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
10-3-2009 10:24
Allereerst erg bedankt voor je snelle antwoord.

Ik heb hier in de webshop eens zitten zoeken naar bass-speakers en kwam bij de volgende uit:
Beyma 15LW-30:
- Large Xmax: 7 mm.
- Power capacity 450 w AES
- Program Power 900 w
- Sensitivity 99 dB 2.83v @ 1m @ 2pi

Beyma 15G-40
- X-max: 7mm (volgens andere website)
- Sensitivity 97 dB 2.83v @ 1m @ 2pi
- Power capacity 700 w AES
- Program power 1400 w

Beyma 15LX-60
- Large Xmax: 9 mm
- Power capacity 700 w AES
- Program power 1400 w
- Sensitivity 98 dB 2.83v @ 1m @ 2pi

De eerste lijkt mij de beste keuze vanwege zijn redelijk hoge X-max en vermogen wat het beste bij mijn huidige versterker past. Echter heb ik geen verstand van het simuleren van speakers en hoop dat iemand mij daarbij kan helpen.
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
10-3-2009 11:29
Speciaal voor jou heb ik deze handleiding geschreven die bij het simuleren gaat helpen.

De 15LW30 is de meest effiente van de drie. Leuk voor een vrij klein kastje dat niet erg diep gaat maar wel vrij hard met weinig vermogen. Met ca. 300 Wrms niet erg zwaar belastbaar. Powercompressie een stuk hoger als de andere twee.

De 15LX60 is het meest geschikt voor laagweergave. Grote Xmech, vrij hoge Qts. Niet zo efficient, voor een zwaardere versterker. De 15G40 is ook niet efficient en ietsje minder vlak tot op de (iets) hogere Fs, kleinere Xmech, dus in principe tussen de twee voorgaande in qua geschiktheid voor laagweergave.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...
BGijsStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-11-2005
Laatste: 6-10-2019
Berichten: 84
10-3-2009 16:57
Heel erg bedankt voor deze post, hierdoor ben ik me ook eens gaan verdiepen in WinISD.
Hiermee heb ik echter nog één probleempje: ik ben de gegevens van de 15G40 aan het invoeren, maar ik kan enkele waardes nergens terug vinden. Ditzelfde probleem had ik ook al bij de 15LW30.
Dit is wat ik heb ingevoerd

Iemand die weet wat ik verkeerd doe?
In heaven is no beer, so let's drink it here!!!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)