Forum > Algemeen Forum

Iets tweedehands wit aankopen

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
Berichten: 742
2-2-2009 14:17
Waar kan ik meer info vinden over de margeregeling? Kom er niet uit op de site van de belastingdienst. Ik verkoop namelijk veel spullen die ik zonder btw aftrek heb gekocht maar wel met btw verkoop!
I Love House Music!
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
2-2-2009 18:35
@victor: ik bedoelde KOR oftewel de kleine ondernemersregeling.
Als je die daar onder valt, maakt het, als ik je verhaal goed interpreteer, voor iemand die daar onder valt niet uit of je tweedehandsjes wel of niet met BTW verkoopt.
De marge regeling is alleen bedoeld dat je als ondernemer (boven de KOR grens) niet te veel BTW afdraagt.

Nog 1 vraag, wat geef je op bij je belastingaangifte (particulier onder "inkomsten uit overige") je omzet ex of incl BTW?
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
2-2-2009 21:55

Frank76 schreef:

@victor: ik bedoelde KOR oftewel de kleine ondernemersregeling.
Als je die daar onder valt, maakt het, als ik je verhaal goed interpreteer, voor iemand die daar onder valt niet uit of je tweedehandsjes wel of niet met BTW verkoopt.
De marge regeling is alleen bedoeld dat je als ondernemer (boven de KOR grens) niet te veel BTW afdraagt.

Nog 1 vraag, wat geef je op bij je belastingaangifte (particulier onder "inkomsten uit overige") je omzet ex of incl BTW?
Als particulier geef je de omzet ex BTW op, als particulier kan je op een factuur geen BTW rekenen. Doe je dit wel dan gaat er iets fout.
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
2-2-2009 22:16

Frank76 schreef:

@victor: ik bedoelde KOR oftewel de kleine ondernemersregeling.
Als je die daar onder valt, maakt het, als ik je verhaal goed interpreteer, voor iemand die daar onder valt niet uit of je tweedehandsjes wel of niet met BTW verkoopt.
De marge regeling is alleen bedoeld dat je als ondernemer (boven de KOR grens) niet te veel BTW afdraagt.

Nog 1 vraag, wat geef je op bij je belastingaangifte (particulier onder "inkomsten uit overige") je omzet ex of incl BTW?
Inderdaad, als jij factureert inclusief BTW geef je dat bedrag op. Als jij als particulier bonnen schrijft mag je geen BTW rekenen en geef je dus dat inkomen op.
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
2-2-2009 22:18

Mifex schreef:

Waar kan ik meer info vinden over de margeregeling? Kom er niet uit op de site van de belastingdienst. Ik verkoop namelijk veel spullen die ik zonder btw aftrek heb gekocht maar wel met btw verkoop!
Feitelijk krijg je die afgedragen BTW aan het eind van het jaar weer terug door het te verrekenen met je WEL in rekening gebrachte BTW (op andere verkochte producten of dienstverlening) en dus inkomen.

Val je onder de KOR hoef je helemaal geen BTW te betalen en is het dus verrekend met het wel ontvangen BTW.
Dimi_vStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-8-2007
Laatste: 22-2-2022
Berichten: 295
2-2-2009 22:23

mark_dabomb schreef:

Frank76 schreef:

@victor: ik bedoelde KOR oftewel de kleine ondernemersregeling.
Als je die daar onder valt, maakt het, als ik je verhaal goed interpreteer, voor iemand die daar onder valt niet uit of je tweedehandsjes wel of niet met BTW verkoopt.
De marge regeling is alleen bedoeld dat je als ondernemer (boven de KOR grens) niet te veel BTW afdraagt.

Nog 1 vraag, wat geef je op bij je belastingaangifte (particulier onder "inkomsten uit overige") je omzet ex of incl BTW?
Inderdaad, als jij factureert inclusief BTW geef je dat bedrag op. Als jij als particulier bonnen schrijft mag je geen BTW rekenen en geef je dus dat inkomen op.
Alleen als je voordeel geniet van de KOR, geef je dat deel op. Dus bv 1000 ex BTW gefactureerd en 500 ex ingekocht, zou 95 euro BTW afdracht voor de OB zijn. Als je in de KOR valt dan geef je op dat je 545 verdient hebt (box 1; inkomsten overige werkzaamheden: nl 500 'winst' en de 'winst' van het voordeel dat je dat kleine bedrag BTW mag houden).
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
3-2-2009 08:23
Even voor de duidelijkheid.
Ik heb een bij KVK geregistreerde onderneming met BTW nummer, wil als service voor bedrijfsklanten met BTW kunnen factureren.
Het saldo tussen betaalde en ontvangen BTW is dusdanig laag dat ik onder de KOR val.
Met de belastingdienst heb ik afgesproken dat gezien de geringe omvang van mijn bedrijf ik niet als bedrijf belastingaangifte doe, maar dit als "inkomsten uit overig" opgeef bij mijn privé aangifte.
Ik draag dus feitelijk geen BTW af, maar betaal dit net zo hard wel als ik zaken inkoop.
Lijkt me dus omzet incl BTW opgeven op belastingaangifte?!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-2-2009 08:55
Ik lees je verhaal nog eens en zie dat je wel BTW berekent aan je klanten maar dat je die niet afdraagt omdat je onder de KOR valt. En nu is jouw vraag of je je omzet in- of exclusief BTW moet opgeven. Het antwoord is simpel: exclusief. En waarom: omdat je die BTW afdraagt. Weliswaar mag je een stukje houden, maar dat verandert niets aan het principe. Ex BTW opgeven dus.

BTW ondernemers geven altijd hun omzet exclusief BTW op.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
Mark_dabombStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 17-9-2002
Laatste: 21-12-2010
Berichten: 277
3-2-2009 09:06
Dan is mijn vraag daarbij. Hoe geef je je aftrekbare kosten op? Ook exclusief of juist inclusief die betaalde BTW?
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-2-2009 09:26
Ook exclusief. De BTW die je betaalt bij aankoop krijg je als BTW-ondernemer terug, dus die mag je niet aftrekken als kosten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)