Forum > Zelfbouw Speakers

Fluitende BR-poorten

(22 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
7-7-2003 21:04
ik heb tot nu toe altijd WinISD gebruikt, maar was nooit echt zeker van de resultaten. maar die blijken dus goed te zijn. ik vind het een lekker makkelijk programmatje.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
7-7-2003 21:37
Het is en blijft een theoretische benadering natuurlijk met de nodige afrondingen door de complexe berekeningen. Getallen kleiner dan 1 zijn namelijk niet 100% binair op te slaan. Zeker met logaritmische berekeningen krijg je dan afrondingsfouten.

Maar de vraag op jullie mening over de BR-poorten blijft nog een beetje staan...
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
NijhuisrVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-3-2003
Laatste: 10-9-2024
Berichten: 2195
7-7-2003 21:45
je kan ook je kasten zo berkeken zodat je geen basbuis nodig hebt. dus een 0 cm buis.
de oude B&S speakers maakten hier gebruik van.
Leviathan, Lord of the Labyrinth!!...
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
7-7-2003 22:00
True, maar dan ben je de positieve werking van de reflex-poort wel kwijt. Hiervoor heb ik alleen W-bins en scoops gemaakt maar vond dit niet alles. Scoops hebben nadeel dat de speaker in tegenfase speelt met de hoorn waardoor er een dip ontstaat bij een bepaalde afstand. De hoorn van een W-bin is iets wat aan de korte kant en dus ben ik langzaam op zoek naar een alternatief. Een twee lange hoorn subs komen er ook nog aan ergens aan het einde van deze zomer maar eerst wilde ik het BR principe een beetje bekijken en mee experimenteren omdat er nogal wat voorstanders zijn voor BR-kasten.
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
7-7-2003 22:37
Kun je wat meer info geven over welke driver je gebruikt, de kastinhoudt, welke poortoppervlaktes je al geprobeerd hebt etc. Ik heb al wel enkele BR kastjes gebouwd en heb nog nooit last gehad van poortruis. Gewoon zorgen dat je genoeg poortoppervlak hebt en dat je poort óf ondersteund is óf heel goed is vastgemaakt aan de baffle (poort mag dan niet te lang zijn) (maar ik neem aan dat je dit wel weet)
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
8-7-2003 19:40
Type speaker dat ik heb gebruikt is een Celestion Q12-2550, tis geen echte lekkere bass-speaker nee maar had die nog liggen.

T/S parameters staan in onderstaande PDF
www.celestion.com/pro/QKtable.PDF

kistje -> 70 liter incl speaker en BR poort
Poort -> Fb : 61 Hz

- 2 poorten Dv:10x10cm Lv:16.5cm
- 1 poort Dv:10x10cm Lv:4cm
- 1 poort Dv:5x16cm Lv:2.2cm
- 1 poort Dv:14x14cm Lv:12cm
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
StefanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
Berichten: 728
8-7-2003 22:54
Tunen onder de resonantiefrequentie??? (die vééls te hoog ligt voor een basspeaker)
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
8-7-2003 23:48
BR-poort idd zo laag getuned omdat dan zo'n vlak mogelijk frequentie response kreeg.

Dat het geen bas-speaker was wist ik al... zei ook dat ik hem nog had liggen. Hij komt trouwens wel uit een Earth-Quake W-Bin van Quality Sound laugh :D
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
9-7-2003 00:46

Erix schreef:

Type speaker dat ik heb gebruikt is een Celestion Q12-2550, tis geen echte lekkere bass-speaker nee maar had die nog liggen.
Vrij apart dat je een speaker waarvan je zelf WEET dat het geen basspeaker is gaat gebruiken in een Bass Reflex kast. Waarom is dat precies? Wilde je de zwakheden van een BR kast aantonen of wilde je gewoon tonen dat het mogelijk was een totaal foute keuze te maken???
T/S parameters staan in onderstaande PDF
www.celestion.com/pro/QKtable.PDF

kistje -> 70 liter incl speaker en BR poort
Poort -> Fb : 61 Hz
Parameters van driver en kast zijn overgenomen in LoudSpeaker Lab. Simulatie toont een ontwerp dat de geest zal geven boven de 100W (power dip op 86Hz) en een subsonic nodig zal hebben op 50Hz.
- 2 poorten Dv:10x10cm Lv:16.5cm
Loudspeaker Lab komt op 11.5cm (niet een aardschokkend verschil maar toch...).

Poort velocity (bij een 35V stimulus) komt niet boven de 9 meter per seconde. Als je nagaat dat de VOORZICHTIGE regel een 5% regel is (17 m/sec) dan zie je dat HIER niet het probleem zit.

Waar dan wel? Nou, je hebt natuurlijk een totaal verkeerde driver gekozen voor je "test". Ik zou het bijna willen vergelijken met een onderzoek waarbij ik ga kijken hoe goed een F1 auto presteert MAAR dan voor het gemak even een motor uit een dikke MACK truck monteer. En dan ga ik daarna zeuren waarom dat ding niet vooruit te branden is.

Probeer het eens met een geschikte speaker voordat je allehande (momenteel super voorbarige) conclusies gaat trekken!

De driver in kwestie gaat in het LF gebied buiten z'n lineaire gebied bij een stimulus hoger dan 60W. Is dat wellicht een teken voor je dat er iets niet helemaal/helemaal niet in de haak is? HELE grote kans dat de buigeluiden die je hoort niet van de poort(en) komen MAAR van de driver zelf (been there, done that).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ErixStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-6-2003
Laatste: 28-6-2005
Berichten: 23
11-7-2003 16:36
Zo, dat krijg je dan eventjes op je dak. Maar voordat jij de conclusie trekt dat ik voorbarige conclusies trekt en mij daarvan beschuldigt had je ook eventjes kunnen kijken waarom ik zo bezig was. Dit mag dan wel mijn eerste topic hier zijn maar is het dan gelijk nodig iemand gelijk te de grond in te posten? Dat je het liefst zo min mogelijk vervuiling op je forum wilt hebben snap ik maar daarvoor kun je ook flut topics gewoon verwijderen he en de poster daarvan een mailtje ofzo sturen. Op deze manier jaag je wel veel ewg en als dat je rede is maak dan geef forum. Ik ken je verder niet maar echt een goede indruk maak je iig niet. Mocht je mij nou een eikel vinden of iets en mijn account willen verwijderen/topic locken dan doe je dat maar. Zal mij verder jeuken.

Wat mijn doel van dit experimenteren was met BR-poorten?! Heel simpel:
Tot nu toe heb ik alleen hoorn-kasten gemaakt een iemand kwam naar mij toe met de vraag of ik voor een nacht-cafe hier in de buurt 2 BR kasten kon maken. Aangezien ik nog nooit echt serieus met een BR kast bezig ben geweest ben ik eerst wat gaan spelen met BR-poorten om de uitwerking van het verschil in vormen te bekijken. Het is dus helemaal niet de bedoeling om met die Celestion speaker een ruige sub te maken. De kastjes werden beluisterd door gegenereerde sinus geluiden en ruis. Mijn vraag ging dus over de vorm van de baspoort omdat er vormen bijzaten die enorme ruis produceerde en niet om een "perfecte" sub te maken met deze speaker. Daarbij is het nut van een BR-poort naar mijn mening het naar onderen rekken van het f3 bereik. En of dat nou vanaf 60Hz of 100Hz is het principe blijft hetzelfd dus die ruige powerdip op 86Hz zal me verder een zorg zijn.

De groeten....
Velen luisteren maar slechts weinigen horen...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)