Forum > Licht

Licht- en geluidsplan kerstconcert

(39 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
SimazinStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-3-2008
Laatste: 4-3-2020
Berichten: 188
25-10-2008 20:45
Ik gok "pilot flame" of "de puppy;s" .....?
Frank76Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-5-2005
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 2053
26-10-2008 08:04
Voor licht moet je bij een Harmonie minimaal rekenen op 24 kW frontlicht, liefst in spots, geen PAR, een spot kan je beter richten, anders PAR 64 WFL.
Backlight minimaal 10 kW verspreid (gebruik hiervoor niet je shorts, dat is heel hinderlijk voor het publiek)
verder nog wat vulling via de zijkanten, de muzikanten willen immers hun muziek kunnen lezen.
De band laat ik dan nog maar even buiten beschouwing.
Zorg voor een goed gevuld frontlicht en kleur dat lichtjes in met wat paars/oranje ofzo.
Laat voor de harmonie effecten thuis, wat knipperen (groepen uit ofzo) is vaak al meer dan genoeg.

Kortom, wat anderen al adviseerden, zoek een verhuurder die veel spullen en ervaring heeft en leer van het meelopen.
Budget zal wel rond de 1000 euro of meer moeten zijn, anders gewoon spelen in het zaallicht!
EGO = 1 / Knowledge -- Einstein
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-10-2008 13:33
Of werken met lampjes op de muziekstandaards, dan heb je het met het uitlichten veel minder moeilijk. (want zonder die lampjes moet je eigenlijk in een vrij steile hoek uitlichten anders heeft iedere muzikant weer een schaduw op zijn standaard van een andere muzikant) Bovendien hoeft jouw licht in dat geval niet zo fel, waardoor je een bak minder licht nodig hebt en je ook iets makkelijker sfeer creëert.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
26-10-2008 19:20

René Eppink schreef:

Of werken met lampjes op de muziekstandaards, dan heb je het met het uitlichten veel minder moeilijk.
Een beetje big band / Harmonie orkest heeft dat soort zaken zelf voorelkaar. Uiteraard niet verkeerd om ook dat vooraf te vragen. Persoonlijk heb ik nog nooit lampjes voor boven de partituren verzorgt. (evenals de bekende wasknijpers bij buitenoptredens.)

Martin.
kvm entertainment
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
26-10-2008 19:27
Nee, dat klopt. Hebben ze meestal zelf of ze lenen ze wel van een andere vereniging. Ik bedoelde ook niet dat hij ze dan zelf zou moeten verzorgen maar dat er wel rekening mee gehouden kan/moet worden in het lichtplan.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
27-10-2008 10:12
alles hangt natuurlijk een beetje af van het budget en het doel.

Als het een mega gala prestige is tja, dan is er ook budget, en ga je het heel netjes aanpakken.

Als het van zakkies plakken en liefdewerk oud papier moet worden betaald, dan houd je het zo simpel mogelijk,
en maak je er wat moois van me de middelen die je ter beschikking hebt.
Eventueel als je te kort licht hebt, neem je een paar lekkere 500 of 1000 watt bouwlampjes met een passend kleurfiltertje ervoor.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
27-10-2008 12:33

Tom schreef:

Eventueel als je te kort licht hebt, neem je een paar lekkere 500 of 1000 watt bouwlampjes met een passend kleurfiltertje ervoor.
Met een paar bouwlampjes kan je de kerk best leuk uitlichten, en als je een beetje leuke kleuren gebruikt en er een dimmertje achter zet kan je er ook nogwel een feestje van maken, mocht dat nodig zijn..
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-10-2008 10:26
Gezien het totale gebrek aan ervaring en materiaal, ben je best dat je kiest uit 2 mogelijkheden. Je kan enerzijds de klus uitbesteden, of er toch minstens iemand bij betrekken die weet hoe het draait, of je kan anderzijds alles gewoon simpel houden. Zoals ook al gezegd, zoek wat floods (bouwlampen bijvoorbeeld) bij elkaar, en probeer gewoon het geheel "in het licht" te zetten zonder meer. Dat is een basis. Zorg eerst dat je die basis hebt, zonder te gaan liggen klooien met een paar parretjes die niet zullen opvallen. Ik ben sowieso al niet echt te vinden voor een grootse lichtshow in een kerk, zeker niet als het gaat over een 100-koppige harmonie, maar goed... Gun die bende om te beginnen gewoon een lichtje. Wel is het inderdaad vrij noodzakelijk om toch ook met wat licht langs achter/opzij te komen. Ik ben persoonlijk van de gedachte dat het publiek betaalt, en dus de band of in dit geval harmonie moet zien zitten. De muzikanten worden betaald, en moeten zich dus aanpassen. (Dat is trouwens ook zo met monitoren). Jammer genoeg gaat het er in de praktijk niet zo vlot aan toe wat dat betreft ;) Dus wat zijn nu een paar lampjes meer... Als je de basis hebt gelegd, kan je kijken wat mogelijk is om het geheel wat op te vrolijken. Accentjes kan je dan leggen met de parren die je ter beschikking hebt. Als je effectjes wil inzetten, ben je weinig of niks met 1 of 2 scans. Dat geeft een serieus "ik wil wel maar ik kan niet" gevoel. (Wat uiteindelijk wel zo is ook, maar dat hoef je niet aan de mensen mee te geven ;)).

Als het budget het toelaat, vind ik het persoonlijk interessant om de kerk zelf ook wat kleuraccentjes mee te geven. Dat maakt "die grote galmende bak" een beetje aantrekkelijker en gezelliger. Een paar kleine mh's of colorchangers vanop de grond tegen de palen omhoog laten schijnen wil nog wel eens mooi zijn bijvoorbeeld. Maar zorg in elk geval eerst voor de belichting naar het podium toe ;)

Wat betreft de klank vind ik dat je beter toch een aantal lijntjes meer voorziet. Om een voorbeeld te geven: als het hier over een grote ruime kerk gaat, zou ik persoonlijk de drummer achter een plexi plaatsen, en hem zelf rustig uitversterken. Hetzelfde met blazers... Het gaat hier dan uiteraard niet om een zo hoog mogelijk volume te bereiken, maar eerder om het stil te krijgen, en om zelf een balans in elkaar te "puzzelen".
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
Sunny leonStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-9-2007
Laatste: 29-10-2014
Berichten: 83
28-10-2008 11:01
Wat betreft de klank vind ik dat je beter toch een aantal lijntjes meer voorziet. Om een voorbeeld te geven: als het hier over een grote ruime kerk gaat, zou ik persoonlijk de drummer achter een plexi plaatsen, en hem zelf rustig uitversterken. Hetzelfde met blazers... Het gaat hier dan uiteraard niet om een zo hoog mogelijk volume te bereiken, maar eerder om het stil te krijgen, en om zelf een balans in elkaar te "puzzelen".
Ik neem aan dat dit over de band gaat en niet over de harmonie omdat het volstrekte onzin is om de harmonie te gaan versterken, en ook niet om de balans te maken.
Die balans is al in de stukken verwerkt en er wordt ook zo gerepeteerd dat er een balans is. Dat is tenslotte muziek maken.
Voor het volume is het ook niet nodig want een harmonie van 100 man kan een flink geluid produceren!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
28-10-2008 12:25
Uiteraard... Dat was in mijn ogen duidelijk genoeg om niet in vraag gesteld te worden...
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)