Forum > Licht

Nieuw lichtplan: Spiegelbollen aan truss

(33 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
7-9-2008 20:04
Ik gebruik 2 bollen van 30cm (groot zat) links en rechts in de truss. Aan de "motorkast" zit een halfcoupler (100kg model).
Spiegelbollen belicht ik met MH's.

De kunst is eigenlijk om de spiegelbol zo goed mogelijk te belichten. Denk hierbij aan de grote van de bol samen met de afstand van de "lamp" die de bol moet verlichten.

Martin.
kvm entertainment
JacoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-2-2008
Laatste: 26-7-2011
Berichten: 19
7-9-2008 22:56

KVM schreef:

De kunst is eigenlijk om de spiegelbol zo goed mogelijk te belichten. Denk hierbij aan de grote van de bol samen met de afstand van de "lamp" die de bol moet verlichten.
Met andere woorden:
grootte bol = 2x de afstand van 'lamp' tot bol x tan(openingshoek van de spot/2)
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
7-9-2008 22:58
Leuk om er een berekening op los te laten maar een iris werkt een stuk sneller. sneaky :V
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
JacoStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 16-2-2008
Laatste: 26-7-2011
Berichten: 19
7-9-2008 23:00

Douwe schreef:

Leuk om er een berekening op los te laten maar een iris werkt een stuk sneller. sneaky :V
Inderdaad makkelijker... MAAR een iris gaat ten koste van de licht opbrengst.
DouweVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 24-7-2024
Berichten: 1139
7-9-2008 23:48
Klopt, het gebruik van een iris beperkt de lichtopbrengst.
Het is natuurlijk niet slim om de bolletjes te ver van de MH's te hangen, maar eventuele correcties met de iris is niet echt funest.
Bij iris op ongeveer 20% heb je nog steeds 90% of meer licht over, dit is afhankelijk van de plaatsing van de iris.

Je kunt alles wel gaan berekenen,
in dit geval zou ik de MH neerzetten en dan met de bol er naartoe lopen, need to say more? ashamed :$
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-4-2004
Laatste: 30-11-2014
Berichten: 1105
8-9-2008 00:11
Wat ook kan als je truss gebruikt: Toch je scans meenemen, die aan de binnenkant naast de bol hangen (moet je er eigenlijk wel 4 hebben) en dan die op de bol laten schijnen. Kan je verschillende kleuren/gobo's (wat ook erg leuk is op een bol!) erop loslaten.

Ik heb ook diezelfde motor. Motor vastgemaakt op een plankje, zwart geverft, en daar de g-haken op gezet. Op zo'n maat gedaan dat ik de motor aan 1 trusspijp (om het even zo te noemen laugh :D ) kan hangen als die aan een brug hangt, maar ook aan 2, zodat die bij een carre met stuk truss eroverheen in het midden ook echt precies in het midden hangt. Best prima wink ;)
Tom1984Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-2-2003
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 172
8-9-2008 00:23
Ik heb standaard zo'n 50 cm bol hangen, deze verlicht ik met 2 scans (1 van links en 1 van rechts. Erg leuk natuurlijk met die scans, je pakt gewoon de kleur die je wilt.

Grootste nadeel echter vind ik dat ik VEEL zalen tegenkom waar eigenlijk het plafond wat aan de lage kant is.
Nu ook schuimparty's!!! 125.000liter per minuut
SjampiejoStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-6-2007
Laatste: 26-6-2009
Berichten: 119
8-9-2008 08:59

KVM schreef:

Ik gebruik 2 bollen van 30cm (groot zat) links en rechts in de truss. Aan de "motorkast" zit een halfcoupler (100kg model).
Spiegelbollen belicht ik met MH's.

De kunst is eigenlijk om de spiegelbol zo goed mogelijk te belichten. Denk hierbij aan de grote van de bol samen met de afstand van de "lamp" die de bol moet verlichten.

Martin.
Heb je misschien een foto van hoe dit precies bevestigd zit? Of is het appeltje eitje als je een halfcoupler en een spiegelbolmotortje hebt..?
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
8-9-2008 17:36

pietje schreef:

Op zo'n maat gedaan dat ik de motor aan 1 trusspijp (om het even zo te noemen laugh :D ) kan hangen als die aan een brug hangt, maar ook aan 2, zodat die bij een carre met stuk truss eroverheen in het midden ook echt precies in het midden hangt. Best prima wink ;)
Er zitten dus 3 haken aan dat stukje plank?

Douwe schreef:

Bij iris op ongeveer 20% heb je nog steeds 90% of meer licht over
En met een 575 HMI erop moet dat genoeg licht geven (een voorbeeldje)

Een par 36 spotje met apart kleurewiel kan, alleen is dat kleurenwiel na de 1e avond al stuk (of met een beetje pech VOOR de eerste avond)
Niet doen dus.

verder zou ik als ik jou was eerst nog een T4 kopen met 4 parretjes eraan, voordat je aan een spiegelbol begint...

Erg leuk als je MH'tjes hebt. die zet je op de 'grond' (lees meter ofzoiets hoog) en laat je naar boven op de spiegelbol richten..

Veel mh'tjes hebben ook wel een gobo wat een puntje is, werkt erg fijn.
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
8-9-2008 18:39

sjampiejo schreef:

Heb je misschien een foto van hoe dit precies bevestigd zit? Of is het appeltje eitje als je een halfcoupler en een spiegelbolmotortje hebt..?
Eigenlijk is het appeltje eitje. Op de onderkant van het kastje van de motor zet je de halfcoupler vast met een zelfborgmoer.

LJ DaAn schreef:

Een par 36 spotje met apart kleurewiel kan, alleen is dat kleurenwiel na de 1e avond al stuk (of met een beetje pech VOOR de eerste avond)
Niet doen dus.
Vreemd waarom gaat dit stuk? Ik heb meerdere kleurenschijven voor par 36 spots die toch echt stukken langer mee gaan dan slechts 1 avond. (misschien dat dikte van de kleurenfilter van belang is...)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)