Forum > Licht

Nieuwe lichtsturing universeel

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
9-8-2008 17:15
Gebruikersgemak bij LJ? ik vind LJ niet echt helemaal gebruiksvriendelijk, zeker niet als je zoals ik met LJ manager werkt.
Mocht LJ 3 ooit uitkomen (en die kans lijkt me bijzonder klein), waarin LJ manager goed in de software zit geintegreerd en het aantal cue slots wordt uitgebreid zou ik het veel aangenamer vinden. Maar nu vind ik het niet bepaald gebruiksvriendelijk.

Sunlite gebruikt dan weer een totaal ander concept dan Martin LJ, wat ik ideaal vind om te verhuren aan mensen die niet echt gewoon zijn om met een DMX-tafel met cues enzo te werken.

Iets waar ik vandaag de dag steeds meer en meer fan van begin te worden is Chamsys MagicQ, deze software heeft veel weg van een echte (grotere) DMX-tafel. Echter zorgt dit op een PC wel voor problemen op vlak van bediening en dan vooral de snelheid daarvan. Hierdoor vind ik het noodzakelijk om er een wing bij te hebben. Chamsys heeft een aantal wings(met ingebouwde interface) in zijn gamma, waarvan de Maxi wing de meest interessante is (persoonlijk dan), maar niet iedereen heeft hier €4000 voor over.
Dan heb je de standaard PC wing, deze kost €2000. En is in mijn ogen nog voldoende om een showtje mee te tikken.
Echter heb je dan geen budget meer over voor een PC en touchscreen. Het is natuurlijk mogelijk om het budget met zo'n €500 voor een PC omhoog te krikken en het touchscreen achteraf aan te schaffen.
Dan is er nog de Mini PC wing voor rond de €1000, deze past wel in het budget, maar is in mijn ogen iets minder bruikbaar.

big bang schreef:

Kijk anders een naar een tweedehands HOG bij AED? Kosten ook niet gigantisch veel meer en een stuk eenvoudiger dan een PC sturing (niet persé in bediening, maar wel in gesleep en samenstellen/onderhoud).
€2200 voor een HOG500 is natuurlijk niet veel geld, maar je mag niet vergeten dat deze beestjes al een redelijke leeftijd hebben en redelijk zwaar verhuurd zijn geweest zeker bij AED, dus dat wordt eerst eens kijken in welke staat de tafel zich nog bevind.
Maar een Hog 1000/500 is vandaag de dag nog een aangename tafel om mee te werken bij kleine en middelgrote producties.
Gesleep, samenstellen en onderhoud valt wel mee voor een doordacht PC systeem, maar alles inbouwen in een op maat gemaakte case kost natuurlijk ook geld.
exit night into LIGHT
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-8-2008 19:07

DeMennooos schreef:

-ChamSys ziet er ook erg goed uit, echter zie ik door de vele mogelijkheden niet meer wat wel en niet noodzakelijk is.
Bedoel je wat noodzakelijk qua DMX dongles of wings?
zowel als dongle als ook wings. maar hier wordt iets verderop al op gereageerd, een aantal wings heeft dus een dongle ingebouwd? helemaal top. Dit was mij niet geheel duidelijk.

Ik zal mij de software van Champsys eens verder aankijken.
Een zwaar gebruikte verhuurtafel van aed zit ik niet echt op te wachten,

het is zo, ik heb mij eigenlijk nog nooit echt bezig gehouden met de mogelijkheden van licht, een scan met een stel progs en de lampjes laten knipperen en klaar.

Nu wil ik er wat meer uithalen, heb het verhuur assortiment dus ook uitgebreidt en moet er gewoon een sturing voor hebben die stabiel is, werkt en toch redelijk eenvoudig is te bedienen.

Zal niet direct worden gebruikt voor losse verhuur, dus alleen eigen personeel mee laten werken.

Een flightcase enz kost ook geld idd, is echter niet zn heel groot probleem, dat wordt hier wel vakkundig in elkaar geknutseld. happy :) reken ik dus ook niet mee in de kosten.

Daslight is geen optie, heb het een aantal keren geprobeerd maar redt het niet van sunlite.

Mij dus eigenlijk de vraag, is het het geld waard om 800 euro uit te geven aan een sunlite dongle, en er vervolgens een tafel bij aan te hangen of is het verstandiger een Champsys wing aan te schaffen, een pc te kopen en vervolgens even wachten met een touchscreen?
we praten dan over de MagicQ wing pc?? neem ik aan?

Iemand specifiek ervaringen ermee?
Verder iemand ervaring anders met JB licon CX? Is dit aan te raden? Uberhaupt een goede tafel, of totaal niet te vergelijken kwa proggen en bedienen? zie dat ie fixtures kan aansturen tot max 25 kanalen??
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
9-8-2008 19:55
Het lijkt mij vooral erg handig dat je een sturing hebt die fatsoenlijk met die 8-segments ledstrips van je overweg kan. Nou ben ik niet thuis in dit soort dingen maar is het niet het handigst om zulke dingen in een matrix aan te sturen als je er alles uit wilt halen? Als je acht balkjes van 8 hebt hangen heb je toch al 64 segmenten...
Ik vraag me af of dit soort dingen op tafels zoals de bovengenoemde hogjes of een pearl wel goed te doen zijn? Anders zou dat voor mij ook een reden zijn om verder te kijken.
Ik ben overigens ook benieuwd hoe andere forumleden met ervaring in dit soort dingen zoiets aanpakken.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-8-2008 20:09

René Eppink schreef:

Het lijkt mij vooral erg handig dat je een sturing hebt die fatsoenlijk met die 8-segments ledstrips van je overweg kan. Nou ben ik niet thuis in dit soort dingen maar is het niet het handigst om zulke dingen in een matrix aan te sturen als je er alles uit wilt halen? Als je acht balkjes van 8 hebt hangen heb je toch al 64 segmenten...
Ik vraag me af of dit soort dingen op tafels zoals de bovengenoemde hogjes of een pearl wel goed te doen zijn? Anders zou dat voor mij ook een reden zijn om verder te kijken.
Ik ben overigens ook benieuwd hoe andere forumleden met ervaring in dit soort dingen zoiets aanpakken.
Rene, af en toe ben je mijn held... idd als ik dat even uitreken dan heb ik al bijna 500 dmx kanalen nodig indien ik elke ledbar apart wil kunnen aansturen... Nu is dit niet direct noodzakelijk maar wel voor de toekomst een mooie uitbreiding..

Ik ben dus ook benieuwd happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
9-8-2008 22:00

Watt-Xtra schreef:

Verder iemand ervaring anders met JB licon CX? Is dit aan te raden? Uberhaupt een goede tafel, of totaal niet te vergelijken kwa proggen en bedienen? zie dat ie fixtures kan aansturen tot max 25 kanalen??
Werkwijze van de tafel is goed afgekeken van de (hoog aangeschreven qua bedieningswijze) scancommander. Ze hebben er wat extra mogelijkheden voor conventioneel licht aan toegevoegd en zie daar een alleraardigste tafel.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
9-8-2008 22:27
Als je nu al rond de 500 kanalen zit zou ik toch een sturing nemen met minimum 1024 kanalen (2 universes), tenminste als je in de nabije toekomst niet opnieuw in een tafel wil investeren.
En dan vallen er een hele hoop opties af:
- Sunlite en de een hoop andere software, aangezien dat je met 1 interface slechts 1 output hebt (toch als je de andere als input voor een DMX wing wil gebruiken).
- Licon CX, heeft slechts 1 universe.

Wat blijft er nog over:
-Een 2e hands lichttafel die nog in goede staat verkeerd en 1024 kanalen uitstuurd.
-Chamsys met MagicQ PC wing, heeft 2 DMX universes onboard en maakt het mogelijk om in de toekomst eventueel 12 universes via ethernet uit te sturen(met de nodige extra hardware om dit terug naar DMX om te vormen).

Over de Licon CX, ik heb er geen praktijk ervaringen mee, enkel een paar uurtjes achter gezeten in een grote Duitse winkel.
Het is eigenlijk een MA Scancommander met parren gedeelte.
Opzich goede tafel, maar volgens mij te beperkt voor je, zeker als je toekomst gericht denkt.
De mannier van bedienen en programmeren verschilt wel tov de MagicQ(deze leunt dichter aan bij de grotere consoles). Maar het programmeren/bedienen van de MagicQ verschilt ook van de mannier van werken bij een 'standaard' PC sturing.

Als je veel vanplan bent iets te doen met grote LED matrixen lijkt een pixelmapper een betere optie. Echter hebben de grotere(en dan bedoel ik toch wel de echt grote) tafels een prima matrix functie, iets wat bij chamsys ook wel goed voorzien is.
exit night into LIGHT
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-8-2008 01:48
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 11-8-2008 15:21
Ik zie overigens ook staan dat de Chamsys software ook met een Enttec DMX dongle te gebruiken is. Waarschijnlijk is het gebruiksgemak van de Chamsys software in vergelijking met bv. Sunlite niet erg hoog zonder een touchscreen en/of wing, maar mocht je toevallig al een Enttec dongle hebben dan is het een mooie kans om kennis te maken met de software en te kijken of dat bevalt.

EDIT: https://www.chamsys.be/faq_nl.html#pc11
"MagicQ ondersteunt Enttec Open USB, Enttec Pro, Artistic Licence parallel, Digital Enlightenment, Peperoni, DMX4ALL, USBDMX, Velleman en Nicholaudie devices."
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
11-8-2008 01:53
dan zal dit eventueel ook moeten werken met de dmx4all toch?

*als je wilt mag je hem van mij wel even lenen?*
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
11-8-2008 22:04
zou dus ook moeten werken met sunlite, hiervan liggen reeds 2 dongles welke ik zou kunnen gebruiken, echter beide zonder dmx in.

De Enttec dongle is prijstechnisch zeer interresant, echter zou deze niet tegelijk dmx in en out aankunnen??
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
11-8-2008 22:23

Watt-Xtra schreef:

zou dus ook moeten werken met sunlite, hiervan liggen reeds 2 dongles welke ik zou kunnen gebruiken, echter beide zonder dmx in.
De laatste versies van Sunlite (zonder DMX in) werken ook met de Behringer BCF-2000
De BCF layout is ook te zien in de software.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)