Forum > Licht

Nieuwe lichtsturing universeel

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-8-2008 15:20
beste medeforum leden.

Voor de diverse klussen ben ik opzoek naar een nieuwe lichtsturing.

wat wordt er mee aangestuurd.
max. 16 scans evt een stel heads.
een paar T-4 barren, laten we zeggen maximaal 7-8 stuks
frontlicht, meestal 2 keer 4 spot
Blindertjes, zitten op een dimpack, 4 kanalen
en dan een 10 tal ledlijsten, elk 8 segmenten RGB totaal per lijst 48 kanalen, max (deze bakken zijn in diverse modus te zetten)

Dit is wat er maximaal mee wordt aangestuurd, meestal zal het minder zijn, combi van een paar T4 barren met enkele scans en evt ledbakken.

waarvoor wordt het gebruikt,
zowel disco setjes. carre, of gewoon trussje door zaal en of bij de DJ
maar ook veel live werk, bandjes met een achtertrussje, evt een U vorm.

Voor een vaste band hebben wij nu Sunlite op een laptop, dit werkt opzich best aardig. Voordeel, de programma's zaten er al in, en het is elke keer dezelfde set. Gemakkelijk scenes aanpassen en positioneren en klaar.
Groot nadeel, je moet knipperen met toetsenbord.

Wat mij een goede optie lijkt:
weer een pc sturing maar dan met touchscreen en een externe faderbak erbij.
faderbak voor snelheid, kleurenwisseling, strobosnelheid enz, knipperen dmv flashbuttons en dimmen van front dmv een stel faders.

Nu heb ik zitten kijken naar de diverse pc sturingen maar kom er niet helemaal uit.

-Sunlite heeft de mogelijkheid om dmx in en out, dit zou inhouden dat ik hier elke faderbak, dmx op aan kan sluiten?
Sunlite is erg makkelijk te programmeren, of dit ook voor de ledbakken zo is vraag ik mij af.

-Enttec heeft ook een dongle met dmx in en out echter niet tegelijk te gebruiken, heb ik het goed dat dus een externe faderbak niet gaat werken?

-ChamSys ziet er ook erg goed uit, echter zie ik door de vele mogelijkheden niet meer wat wel en niet noodzakelijk is.

Wie kan mij hier iets zinnigs over zeggen? wat is aan te raden, waarop moet ik letten, wat werkt wel en niet met elkaar?

Let wel op, het moet redelijk eenvoudig blijven. een X aantal progs erin en klaar. Live aanpassen is mooi maar moet niet te ingewikkeld worden.

Iemand misschien nog wel andere ideeen?

Ik heb zn beetje een 2000 euro in gedachte voor het hele zwikkie, dus incl pc.
Kan iemand mij op weg helpen?
bedankt
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
EriswaStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-8-2006
Laatste: 21-4-2016
Berichten: 366
8-8-2008 15:28
Ook al naar visual dmx gekeken?
Wat je niet opbouwt hoef je ook niet af te breken.
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 1078
8-8-2008 16:22
Heb hier nog een Martin LJ met DMX in & uit liggen voor weinig wink ;)
Alles komt goed....
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
8-8-2008 17:18
Ik denk dat Sunlite in dit geval de beste optie is.
Je hebt 2000 euro te besteden, dit is niet zo heel erg veel als er ook nog een PC, touhscreen, lichtsturing voor DMX-in, ... moet van kopen.
Dus wellicht kan je het een en ander recupereren van je laptop DMX sturing met Sunlite?
Verder ben ik niet op de hoogte over het DMX-in gebeuren van Sunlite, dus anderen zullen moeten oordelen of alles mogelijk/haalbaar is.
exit night into LIGHT
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
8-8-2008 23:04
zn 2000 euro zou niet genoeg wezen voor een pc, dongle en touchscreen en wings?

Het moet niet perce een pc sturing wezen, mij lijkt het alleen erg makkelijk werken ten opzichte van de diverse lichttafels. Echter als iemand mij het tegendeel kan laten zien, heel graag.

Mocht de 2000 euro niet voldoende wezen en kan iemand mij andere ideeen laten zien, heel graag. Ik geef liever eenmaal goed geld uit dan 2 keer niet het juiste!
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
9-8-2008 09:38
-ChamSys ziet er ook erg goed uit, echter zie ik door de vele mogelijkheden niet meer wat wel en niet noodzakelijk is.
Bedoel je wat noodzakelijk qua DMX dongles of wings?
UltrasoundStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2006
Laatste: 5-10-2021
Berichten: 193
9-8-2008 11:43
Ik zou ook even kijken naar Daslight. Voorheen werkte wij altijd met Sunlite (Immers, de importeur van Sunlite zit hier om de hoek). Maar als het gaat om gemak bij programmeren werkt Daslight makkelijker. Grote nadeel van Sunlite vind ik toch wel de verschillende pagina's voor de verschillende fixtures. Daslight heeft dit niet. Daarnaast is Daslight ook nog eens goedkoper! Daslight gold heeft ook DMX-in en uit, kan stand alone werken en kost nog geen 500 euro.

Op zeer korte termijn gaan we ook met een ShowTec faderboard aan de slag voor ultiem gebruikersgemak. wink ;)
Nieuwe website online!
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
9-8-2008 12:58

Watt-Xtra schreef:

zn 2000 euro zou niet genoeg wezen voor een pc, dongle en touchscreen en wings?
Het kan lukken voor 2000 euro, het hangt af welke interface/software je wil gebruiken.
Het handige aan een PC sturing is dat je eerst kan investeren in de basis, en eventueel na een tijdje kan uitbreiden.
exit night into LIGHT
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
9-8-2008 13:08
Martin LJ met Fingers eraan? moet je wel goed zoeken naar die Fingers tafel. worden niet meer gemaakt.

Ik zie grote voordelen bij LJ tegenover Sunlite.. gebruikersgemak.

Bij LJ kan je ook een dongle met DMX in en uit kopen..

Ik een paar keer met Fingers gewerkt, maar voor dipskoshowtjes heb je dat toch niet nodig.
Intensiteit/snelheid van strobo heb ik gewoon onder 6 knoppen zitten (dus 3 snelheden, en 2 intensiteitsniveauws)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
9-8-2008 17:04
Kijk anders een naar een tweedehands HOG bij AED? Kosten ook niet gigantisch veel meer en een stuk eenvoudiger dan een PC sturing (niet persé in bediening, maar wel in gesleep en samenstellen/onderhoud).
It's time to play the music, It's time to light the lights..

Terug naar forum Reageer (zonder quote)