Forum > Licht

Onderwater LED spots

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
7-8-2008 18:59
En dan een TL/starter vervangen onderwater... Nee, LED lijkt me hier heel veel verstandiger. Uiteraard wel laagspannings-spotjes met drivers aan wal/boven water wink ;)
Light Image
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 25-11-2024
7-8-2008 22:11
De TL optie was van mij maar even een optie om je niet al te blind te staren op led's.

Je kan de armaturen gewoon demontabel maken, er zal altijd bij onderwaterspullen onderhoud moeten gebeuren.
Er is bijna niets bestand tegen zout water,
uiteindelijk gaat elke afdichting lekken.
Ook bij led's.

Led's branden wel langer zonder storing uiteraard,
Maar ook tegenwoordig zien we dat led's nog verre van heilig zijn.
Als ze nieuw zijn, zijn ze prachtig vel, maar bij kontinue (nacht) gebruik zoals bij de op zijn plan, de ledjes al een stukje minder vel zijn.
Tuurlijk ze halen 10000 uur, maar met welke lichtsterkte?

Tl bakken bestaan al veel langer en zijn beproeft in het gebuik onder water.
En niet te vergeten veel goedkoper.

zal je zien dat na een jaartje of twee
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ronny BStandaard Lid
Sinds: 23-3-2004
Laatste: 25-7-2017
7-8-2008 22:49

JeroenVDV schreef:

En dan een TL/starter vervangen onderwater... Nee, LED lijkt me hier heel veel verstandiger. Uiteraard wel laagspannings-spotjes met drivers aan wal/boven water wink ;)
Inderdaad zoals tom al aangeeft demontabel maken.
Een andere tip, gebruik Hoogfrequente bakken. Geen starter, minderstroom verbruik, buizen gaan langer mee.
En k dacht nog steeds goedkoper dan led verlichting, die zich nog maar moet bewijzen, zeker in de zee.
Als het niet kan zoals het moet, moet het zoals het kan...
LJ DaAnStandaard Lid
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
8-8-2008 00:18

pascal schreef:

De bedoeling is om ongeveer 6 units met betonnenblokken 10 meter in de zee te plaatsen onderwater gericht naar het strand.
Ben je lekker aan het zwemmen, zwem je ineens vol tegen een betonblok?
Of nee erger, vaar je met je mooie speedbootje veel te dicht langs de kust, zit er ineens een dik gat in de romp..

Hmmmm...
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
DeMennooosVIP Lid
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
8-8-2008 01:46
De TL optie was van mij maar even een optie om je niet al te blind te staren op led's.

etc....
Keuze tussen LED op 12V of 24V onder water of TL op 110V of 220V (of zijn die onderwaterdozen ook 12V?!?) lijkt me ten eerste al geen moeilijke keuze.
Zeker in het geval van lekkage wat bij gebruik in zee water redelijk aanwezig is.

Er zijn LED armaturen die met gemak 4000 en 8000 lumen halen.
Dat neemt alleen maar toe. Ook over de langere termijn omdat je praat over RGB LEDs en niet over blauwe LEDs met een laagje om ze Warm wit te laten lijken.

Zeker bij nachtelijk gebruik heeft een LED een veel hoger rendement dan een TL of een HPL 575. Ook zal een fatsoenlijk niet Chinees armatuur de felheid behouden.
In terms of the quantity of colored light, in general the Pixelpar produced more colored light than the S4 PAR with an equivalent gel. In primary blue, the Pixelpar measured 20 footcandles at the center, while the S4 PAR measured 8 footcandles. In primary red, the Pixelpar measured 26 footcandles while the S4 PAR measured 12 footcandles. And in primary green, the Pixelpar measured 30 footcandles while the S4 PAR measured 4 footcandles. In each case, the Pixelpar clearly outperformed the S4 PAR in terms of colored light output.
En dat is dan een test uit 2004 tussen 90 1W LEDs en een HPL 575 lampje. En sindsdien is er zeer veel verandert in de LEDs.

En bij nog geen 3000 branduren per jaar (bij 8 uur per nacht) zou ik liever kijken naar een lichtbron waar ik de komende 5 jaar geen omkijken naar heb dan eentje waar ik jaarlijks de lichtbron moet vervangen. Wat de frequentie in lekkage is weet je nooit van te voren en zal elkaar tussen conventioneel en LEd vast niet zoveel ontlopen.

En nee, het gros van de warm witte LEDs zijn zeker ver van heilig en die hebben nog een lange weg te gaan als je het hebt over consistentie in licht kleur, levensduur in die warm witte kleur etc. Al is CREE al een heel eind en houden hun warm witte LEDs bij 40000 uur nog 70% van de originele kleur en opbrengst.
Of nee erger, vaar je met je mooie speedbootje veel te dicht langs de kust, zit er ineens een dik gat in de romp..
Krijg een Faces of Death dejavu... iets met zwemmer en motorboot ofzo...
DouweVIP Lid
Sinds: 7-2-2002
Laatste: 31-10-2024
8-8-2008 02:14
Als je al met Spacecannon in contact bent, zou ik zeker even contact met Strong in Nebraska opnemen.
Aap, noot Mies, van werken wordt je vies.
PascalStandaard Lid
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
9-8-2008 22:54

Tom schreef:

Je kan de armaturen gewoon demontabel maken, er zal altijd bij onderwaterspullen onderhoud moeten gebeuren.
Er is bijna niets bestand tegen zout water,
uiteindelijk gaat elke afdichting lekken.
Ook bij led's.
Gaat niet op TOM!

Er zijn enkele jaren geleden TL armaturen geplaats bij een strand, niet eens in het water maar deze kunstoffen armaturen gaan alsnog door de zoute zeelucht naar de kl**e.
Laat staan onderwater.....
Kijk, die TL-armaturen worden toch warm, kunstof wordt porreus en zoutwater kan z'n slag slaan.

Inmiddels kan het wel met LED, daar zijn speciale bronze armaturen voor bedacht!!

Ik zal indien ik meer info heb dit eens posten.

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
TomVIP Lid
10-8-2008 19:06
ik bedoel ook niet van die plastic dingen.
ik heb ze van rvs een keer gezien.
PascalStandaard Lid
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
11-8-2008 17:11
Hey TOM,

Maar ook RVS gaat niet samen met zee water, brons is een betere metaal legering dan RVS.
En ja, die zijn er ook voor TL-armaturen, dus je hebt wel een punt gescoort!

Ik ga alle opties bekijen, zowel prijstechnisch als uitvoering en zal het hier plaatsen.

Groeten,

Pascal
..Je Ducktape brood voeren...
TomVIP Lid
12-8-2008 10:51
idd brons is beter, maar 5 keer zo duur sad :(
Ik ging voor je uit van een beetje betaalbaar alternatief ten opzichte van led.
Als je een brons armatuur voor tl koopt, tja, dan zit je zo op de prijs van een modern led armatuur, toch?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)