Beginnersinformatie DMX en Licht
(276 reacties. Pagina 2 van 28)Moderator(s): Dré
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 25-3-2004 21:34 |
vaak komen vragen voorbij van: "wat kan ik nu kopen?" en "is dit een leuk effect voor 100 euro?". om dat te verminderen heb ik hieronder wat uitleg geschreven: standaard lichtsetjes: dit verdeel ik in 2 stukken: een stukje over parren, en een paar lichtsetjes. als basislicht worden vaak parren gebruikt. ze geven flink wat licht (afhankelijk van de lamp die erin zit), en zien er professioneler uit dan een setje lichtorgels. een complete par bestaat uit grofweg 2 onderdelen: *de parcan (de behuizing) er zijn veel verschillende maten, zowel in de diameter, als in de lengte. er zijn 2 standaardmaten voor drive-in gebruik: par 56 en par 64. de getallen staan voor de diameter van de lamp die erin gaat. (en dus ook de diameter van de buis) om die maat te bepalen moet je het getal door 8 delen, om aan het aantal inches te komen. 56:8=7. de buis heeft dus een diameter van 7 inch. omgerekend naar centimeters: 7x2,5= 17,5 cm. dit gaat op voor ieder type par. ook zijn ze er in verschillende lengtes, namelijk "short" en "long". voor de lengte zijn GEEN standaard maten. de ene long is net weer wat korter of langer dan de andere. een short: www.new-line.nl/v/2739 en een long:www.new-line.nl/v/2736 dit zijn de 56's. van vrijwel ieder type par is een long en short versie. *de lamp. hier zijn ook weer 2 groepen van te maken, namelijk de persglaslampen, en de raylights met reflectoren. de standaard persglaslamp heeft een vermogen van 300 watt. in de meesten gevallen is dit voldoende, er vanuitgaand dat er minimaal 4 parren hangen. dit is zo'n persglaslamp:www.new-line.nl/v/336 er staat bij: "MFL". dat heeft te maken met de hoek waaronder het licht eruit komt. (simpel gezgt: hoe breed de lichtstraal is). de hoek bij MFL is 23x11 graden. dit is verder niet zo heel interessant. de andere afkortingen: (toen ik door de webshop bladerde kwam ik dit interessante stukje tegen: *VNSP: Very Narrow Spot. Dit is de strakte bundel die te krijgen is. Vooral bedoeld als effectverlichting (bijvoorbeeld de bekende pinspot en Aircraft lamp. *NSP: Narrow Spot. Strakke bundel. Zeer geschikt voor "disco" gebruik waarbij het niet belangrijk is dat de gehele zaal verlicht wordt *MFL: Medium Flood. Dit is een vrij brede bundel (tussen *NSP en WFL in). Dit is de meest populaire lamp. Hij is bruikbaar voor "effect" verlichting maar zorgt er toch voor dat een groot gedeelte van de ruimte verlicht wordt. WFL: Dit is de minst strakke bundel (vooral bedoeld om hele vlakken te verlichten). de persglaslampen zijn ook te krijgen in 500 watt voor een par 56 can, maar die leverd alleen Showtec. en dat schijnt dan weer slechte kwaliteit te zijn, dus gewoon voor de 300 watt General Electric lampen gaan, TENZIJ: raylights: raylights zijn net weer wat anders dan de persglaslampen. ze reageren sneller (het duurt niet zolang voordat hij vol brandt, en ook de nagloeitijd is lekker kort.), en is witter. dat ie witter is, heeft als voordeel dat hij feller is, en voor het oog dus ook een hogere lichtopbrengst heeft in vergelijking met een persglaslamp van hetzelfde vermogen. de raylight is in tegenstelling tot de persglaslamp geen klomp glas, maar een reflector met een halogeenlampje erin. het halogeenlampje heeft zelf geen reflector, dus die heb je ook nodig, om het licht wat de lamp rondom uitstraalt naar voren te brengen. dit zijn die reflectoren:www.new-line.nl/v/122 ze hebben dezelfde voet als de persglaslampen, en in de reflector zit een GY-9,5 voetje. die komt overeen met de voet van de A1/244 lamp:www.new-line.nl/v/3447 deze heeft een vermogen van 500 watt. ze zijn er ook als 300 watt uitvoering:www.new-line.nl/v/4492 ze hebben een iets andere naam, maar hebben dezelfde brandpuntsafstand als de A1/244's. de raylights worden wel een stuk heter als de persglaslampen. daarom kunnen er geen raylights in een short behuizing, omdat de filter dan te dicht op de lamp staat, waardoor die smelt. je zult dan longcans moeten nemen. alleen laatst zag ik ook in de webshop staan dat de Showtec longs een dichte achterkant hebben, waardoor ze alsnog niet genoeg hitte kwijtkunnen. de lichtsetjes: vaak bestaat de basislichtset ui 4 of 8 parren met een controller. wat er aan parren is, weten we nu wel, maar op de controller ga ik verder in. er zijn grofweg 2 manieren om een setje parren te besturen. namelijk met een systeem dat 230 volt uitstuurt, of met een laagspanningssignaal naar de dimmers/switchers. voorbeelden van een aantal laagspanningsprotocollen zijn: 0-10 volt, PMX en DMX. ook zijn er combinaties mogelijk. dat je bijvoorbeeld met een DMX lichttafel een DMX dimmer bestuurt, die aan de grond staat, en met multikabels (230 volt) de truss in gaan. dit wordt vaak gedaan bij grotere vermogens, omdat de standaard dimmers dat niet kunnen. wat verschillen tussen 230v en DMX controllers voor drive-in vind ik een 230v controller totaal niet geschikt. (voor vaste installatie WEL, omdat je dan met wat losse snoertjes het wel red) je hebt namelijk een multikabel nodig om de stroom in je truss te krijgen. een aantal losse snoeren zou wel kunnen, maar dat is niet zo netjes. (maar da's persoonlijk natuurlijk ) laten we maar eens een rekensommetje maken: in dit geval gaan we uit van 4 parren die we onafhankelijk willen dimmen. ze hangen op een aftstand van 15 meter. 230v 230 volt controller:www.new-line.nl/v/3604 dit is een zeer standaard 230v controller, die 4 dimkanalen heeft. we willen nu de stroom vanuit die kast naar de lampen hebben:www.new-line.nl/v/3592. voor deze set zijn we nu klaar. we hebben 330 euro uitgegeven. vervolg hieronder: | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 25-3-2004 21:36 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-8-2006 20:36 DMXwe nemen hetzelfde stuurtafeltje, maar dan in de DMX uitvoering:www.new-line.nl/v/3619, en we nemen een dimmer:www.new-line.nl/v/2294, en daartussen prikken we 15 meter DMX kabel:www.new-line.nl/v/5978 we betalen deze keer 295 euro, en 95 centen. dan ben je zowieso al 35 euro goedkoper uit. maar als je nu eens NOG verder als 15 meter wilt? dan zou je voor het 230v controllertje een langere multikabel moeten kopen. die zou je zelf in elkaar moeten zetten. 7 polige multikabel kost bijna 1,5 euro per meter, en je wilt niet weten wat de Ilme connectoren kosten. daarbij moet je ook nog eens de break-out box maken. (kast met stopcontacten). conclusie: verder dan 15 meter met een 230v systeem is onhandig. met DMX koop je voor 15 euro er een extra kabeltje bij, en klaar ben je. nu ben ik bij het DMX systeem nog wel iets vergeten, namelijk een DMX terminator. dat is een weerstandje van 110 Ohm, die tussen pin 2 en 3 van de XLR connecotr zit. (standaard connector voor DMX kabels) daarmee sluit je de DMX lus af. link:www.new-line.nl/v/12694 deze zal je de kop niet kosten. kom je op 301 euro. MAAR hiermee heb je het voordeel dat je zo een stuk verder weg kan. een bijkomend voordeel van DMX is dat je flink uit kan breiden. ook is er een VEEL ruimere keuze tussen stuurtafels. waar de 230v sturingen ophouden, gaan de DMX tafels verder. de stuurtafel die ik toenstraks erbij heb gehaald, was de eenvoudigste. als je een DMX installatie op wilt zetten, kun je beter voor een uitgebreidere gaan, omdat de prijsverschillen te verwaarlozen zijn. de een kost 140 euro, de andere weer 160, de andere 170 en weer een ander 195. het is natuurlijk zonde om nu een controller te kopen waarvan je geen vrije kanalen meer hebt. dan kun je namelijk niet zo goed uitbreiden. maar het KAN wel. je kunt namelijk meerdere dimmers hetzelfde startadres geven. 4 kanalen is niks, dus meteen een tafeltje nemen die er minstens 8 heeft. liefst nog meer, want houd ook rekening mee dat je al snel 8 kanalen kwijt bent voor de parren. maar als je nou ook een switchpack hebt, wordt het lastig. en een DMX strobe wil je er misschien ook op kwijt. daarom zijn 12 kanalen nog niet eens zo veel. liever te veel, dan te weinig. enkele DMX sturingen: als je een standaard tafeltje wilt, wat in de meeste gevallen voldoet, zou kunnen kijken naar de Botex DJ Mingle: www.new-line.nl/v/27 deze heeft 8 dimkanalen, en 8 switchkanalen. dit is niet aan te passen, het staat gewoon zo vast. een voordeel van de switchkanalen die er op zitten: je kunt met een dimmer dan ook switchen. je mag er namelijk van uit gaan dat de switchakanalen DMX-waarde 256 uitsturen als ze aan staan. (256 is de hoogste waarde die een DMX kanaal aan kan nemen. dat is hetzelfde als 100%) het zou mooi lullig zijn als hij maar DMX-waarde 100 uit zou sturen. een gemiddelde switcher zal daar niet van aangaan. een nadeel is dat je hierop geen chases kan mixen, wat op de showmaster 24 en 48 WEL kan. een andere optie is de showmaster 24: www.new-line.nl/v/3623 dit is zeer zeker een fijne tafel. je kunt er flink veel mee, en heeft voldoende kanalen voor gemiddeld gebruik. namelijk 12 kanalen. 12? ja, 12 kanalen. de onderste rij is namelijk voor de chases. hij is wel om te schakelen naar een 24 kanaals tafel, maar dan kun je geen chases meer afspelen. wel zijn er met een trucje wat kanalen bij te trekken, maar dat gaat dan van de hoeveelheid mixbare chases af. standaard kun je 12 chases tegelijk laten lopen. voor de details over de showmaster verwijs ik je graag naar een stukje uitleg over de tafel:www.new-line.nl/forum/read/?m=124963#124963 een andere optie is de Behringer LC2412:www.new-line.nl/v/12271 ik ken deze tafel nauwelijks, maar heb wel gehoord dat deze behoorlijk vaak vastloopt. dimmers/switchersook tussen de dimmers zit wel wat verschil. je hebt namelijk losse dimmerpacks:www.new-line.nl/v/23 . maar ook T-bars met ingebouwde dimmer:www.new-line.nl/v/2489 deze zijn voor drive-in erg handig. ze kunnen op muziek, zijn koppelbaar, en kunnen als switcher worden ingesteld. het lijkt me alleen niet fijn om 4 effecten op 1 barretje te hebben zitten. dan ben je redelijk beperkt in de verdeling van de effecten. de laatste optie is een zware 19" dimmer op de grond. deze kan dan gewoon met de DMX tafel worden bestuurd, maar is niet geschikt om in je truss te hangen. er gaan namelijk behoorlijke stromen door zo'n dimmer. de stroom wordt vaak aangeleverd met een 32 Ampere krachtstroomkabel. het lijkt me dan niet erg handig om die naar je truss te moeten leggen, boven dat de dimmer gewoon te groot en zwaar is om in je truss te hangen. deze:www.new-line.nl/v/9145 en deze:www.new-line.nl/v/9142 zijn daar voorbeelden van. de stroom van de dimmer naar de break-out gaat met een multikabel. de break-out hoeft trouwens niet persé een klein kastje te zijn. ze zijn er ook in de T-bar uitvoering. die staat alleen niet in de webshop. het is dan gewoon een vierkante koker van 150 cm breed waar de parren aan komen te hangen, en waar de multikabel ingaat. die zit aangesloten op de ingebouwde stopcontacten, waar je de parren inprikt. vervolg hieronder: | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 25-3-2004 21:40 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 21-8-2006 20:37 dan heb je nog de switchpacks. ook die heb je weer in een kleine doos, een T-bar, en een 19" bak om bij je te zetten, en met een multikabel naar je truss te brengen. de packjes:www.new-line.nl/v/24 en de 19" bakken:www.new-line.nl/v/3652 daar is verder niet zo veel over te vertellen. ze werken volgens hetzelfde idee als de dimmers, alleen dimmen ze niet, maar schakelen ze alleen.effecten: omdat parren alleen saai zijn, heb je effecten nodig voor de afwisseling in je lichtshow. 2 veel gebruikte effecten zijn de mushroom:www.new-line.nl/v/2509 en de derby:www.new-line.nl/v/1216 allebei leuke effecten. ze doen in principe allebei hetzelfde, alleen is de mushroom wat "lomper", omdat de stralen grotere bewegingen maken als die van de derby. allebei hebben ze ook een flink spreiding, hoewel de derby nauwelijks in hoogte beweegt, terwijl de mushroom WEL de hele ruimte doorgaat. zeker voor kinderfeestjes is de mushroom zeker mooi, want kleine kinderen houden wel van stralen die de de ruimte heen gaan. aan een 50 watt moonflower moet je niet beginnen, ze hebben namelijk een VEEL te lage lichtopbrengst. de 100 watt halogeen effectjes gaan nog wel. alles wat daar met vermogen boven zitten geeft vaak wel zat licht. een stroboscoop in het midden is eigenlijk wel nodig, voor de echte afwisseling. als donker, wat rook, en flitsen met die handel. je zou kunnen kijken naar een superstrobe:www.new-line.nl/v/399 , maar 80 euro is aardig wat geld voor zo'n ding. dan zou je beter door kunnen sparen voor een DMX strobo:www.new-line.nl/v/7874 die is wel 2x duurder, maar je hebt er gewoon VEEL meer aan. bij de andere strobe zou je eigenlijk nog een afstandsbedienig moeten hebben, maar bij de DMX strobe gebruik je je DMX controller als afstandsbediening. de strobe is ook dimbaar, dus ook voor huiskamerfeesten is hij te gebruiken. een rookmachine is ook zeker aan te raden. het hoeft niet zo duur. gewoon een z-80 om te beginnen:www.new-line.nl/v/1050 , en als die ermee ophoudt, of je het meteen goed wilt doen, een z-800:www.new-line.nl/v/1051 deze is van een betere kwaliteit als de z-80, en heeft een Eco Advanced Thermal Control System. dat zorgt ervoor dat hij langer op temparatuur blijft. als hij merkt dat ie afkoelt, gaat ie bijstoken. een z-80 wacht tot het element te koud is om te gebruiken, en gaat dan weer bijwarmen. nog wat simpele lichtsetjes: SET 1 4 parren, een DMX controller en dimmer, zo goedkoop mogelijk: 4*www.new-line.nl/v/2739 4*www.new-line.nl/v/336 1*www.new-line.nl/v/2469 1*www.new-line.nl/v/27 1*www.new-line.nl/v/5978 1*www.new-line.nl/v/2294 1*www.new-line.nl/v/12694 BELANGRIJK! als je dit hebt, kun je meteen aan de slag, en heb je een nette basis die nog is uit te breiden. SET 2een wat uitgebreidere set: neem van het bovenstaande precies het dubbele, behalve de stuurtafel en terminator. SET 3een luxere set: hetzelfde als set 2, maar dan als stuurtafel de showmaster 24:www.new-line.nl/v/3623 die is nu zelfs in de aanbieding voor een schandalig lage prijs . (normaal 235) wat andere opmerkingen/tips: doe jezelf een lol, een koop longs, waar ook raylights in kunnen. de Showtecs zijn daar dus NIET geschikt voor! longs staan zowieso wat mooier, en je hebt de mogelijkheid er raylights in te stoppen. qua effecten: neem 2 mushrooms, bij 8 parren. dat staat mooi symetrisch. je kunt ook kiezen voor 1 derby in het midden, en verder geen mushrooms. een DMX strobo zou ook zeker mooi/leuk zijn. vergeet dan geen DMX kabel erbij te bestellen! tot slot: zorg voor een logische aankoopvolgorde. zorg dat je basislicht in orde is, en kijk dan of je het allemaal wel veilig op kunt hangen. je kunt een trussbrug boven je zetten, maar ook een aantal losse statieven neer zetten. *GAAP* ik vind het zo wel mooi. hopelijk hebben jullie er iets aan. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 2-4-2004 19:51 |
zo, gisteren mijn raylights opgehaald. (GE M38's) ik moet zeggen, dat de lichtopbrengst me FLINK tegenvalt. ik heb als vergelijking (hoewel ) een 1 Kw volglas ernaast gelegd. van de raylight was helemaal niks meer te zien. het zijn dan wel 300 watt pitjes, maar echt licht vind ik er niet uitkomen. naar mijn idee was het vergelijkbaar met de output van de 300 watt superhot pitjes. (en das niet hoog) een 250 watt ELC'tje zal denk ik toch flink wat feller zijn. vandaar dat ik waarschijnlijk morgen terug ga en een 300 watt persglasje ernaast ga leggen, om de lichtopbrengst te vergelijken. ook van de hogere kleurentemparatuur heb ik niks gemerkt. een 1 kW volglas is net zo wit als die raylight. WEL zijn ze flink gefocust door de reflector. zo sterk zelfs, dat de eerste filter al is gesneuveld. samen met een stuk tapijt. dalijk een fotootje ervan. de can stond met het filterraam op de grond. ff getest. het zal niet langer dan 5 seconden zijn geweest toen ik wat rook omhoog zag komen, en het flink begon te stinken. ze worden echt ongeloofelijk heet. Dré schreef: De reden dat de Raylights niet in de PARSAFE versie van de ShowTec parren past is omdat er domweg geen ruimte meer is voor EN de Parsafe EN de raylight reflector. Bij de terminalversie past het wel!met terminal sockets heb ik eerlijk gezegd geen moeite. de draden verdwijnen gewoon in de fitting, en als je de draden niet te ver stript bij het kroonsteentje, is er niks aan de hand. je moet er gewoon niet in gaan graaien. het voordeel van terminal sockets is dat de cans kan aarden. bij een terminal socket komt er namelijk een draad binnen die met een kroonsteentje wordt verbonden aan de draad van de fitting. de aardedraad kan je gewoon los pakken en aan de can schroeven, terwijl de snoer bij de safe socket verdwijnt in het kunststof kapje. foto's: weggefikte filter met tapijt: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=52 uitstekende safe socket: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=53 mijn werkzoldertje: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=54 en hier wat foto's van 2 rays in de tuin: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=55 groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=56 groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=57 groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=58 groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=59 op de 3e foto lijken de rays wit, maar nee, op de 4e foto zie je de echte kleur. op de laatste foto zie je hoe de 2 raylights de tuin verlichten. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MEStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 3-1-2003 Laatste: 2-12-2009 Berichten: 358 | 4-4-2004 19:47 |
Je zit nu ook echt appels met peren te vergelijken (300Watt Vs 1000 Watt). Ten eerste is het gewoon niet waar dat een raylight feller is (misschien iets). Hij heeft hogere lichttemperatuur. Daardoor is het witter (en kan hij feller lijken). Maar een 1 KW zal natuurlijk altijd veel feller zijn. Ik denk dat je raylights en multiparren door elkaar haalt. Een multipar is namelijk wel veel feller. Met een 575 watt haalt hij namelijk (bijna) de zelfde lichtsterkte als een 1000 Watt Par!!! Raylights zijn helemaal niet feller. Voordelen Raylights: snellere respons, en hogere lichttemperatuur. | |
correct me if I'm wrong... | |
RoyStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 7-3-2003 Laatste: 27-10-2020 Berichten: 1135 | 4-4-2004 20:48 |
ME schreef: Voordelen Raylights: snellere respons, en hogere lichttemperatuur. | |
Maar dat is MIJN mening... | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 5-4-2004 15:06 |
ME schreef: Je zit nu ook echt appels met peren te vergelijken (300Watt Vs 1000 Watt).dus toch wat zou moeten zien van de raylight. namelijk een felwitte vlek in een wat gelere vlek. niet dus. de kleurtemparatuur van beide is gelijk, en aangezien de persglaslamp feller is, wordt de raylight weggevaagd. dan is het WEL een eerlijke vergelijking omdat de kleurtemparatuur even hoog (laag) is. ik ben vrijdagavond weer bezig geweest in de tuin. ik heb 8 parren gevuld met GE M38 300 watt lampjes (een M38 is NIET geschikt om in een raylightreflector te gebruiken) opgehangen aan een stukje truss. om nou te laten zien dat de kleurtemparatuur van de M38's waardeloos laag is, heb ik er een scan naastgehangen, waar een GE ELC 250 watt quartz lampje inzit. en ja hoor, het licht uit de scan was feller. (uiteraard vergeleken met de open stand op het gobo en kleurenwiel ) een aantal fotootjes: hier is het verschil in kleurtemparatuur duidelijk te zien:groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=61 en groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=65 nou zijn de GE ELC's wel een van de witste, maar ik vind dat een raylight dan op zijn minst in de buurt moet komen. deze doet dat dus niet. de opstelling: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=60 let vooral NIET op de details: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=62 overal bungelende kabels, en de rechterkant van de truss ligt op een tuinbouwwerk. (das natuurlijk niet de bedoeling als het een feest zou zijn) van de zijkant: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=63 lichttafeltje: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=64 om ook maar weer terug te komen op de binnekant van de parren met en zonder safe socket: can met terminal socket: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=66 de binnenkant:groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=67 je kunt maar moeilijk bij gestripte draden komen, dus het risico is niet zo heel groot. dat neemt niet weg dat safe socket wel wat veiliger zijn. nadeel is dat je ze niet kunt aarden, en de cans waarin een terminal socket zit wel. lompe bak, zo'n safe socket: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=68 en dit is het eigenlijk: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=69 en als laatst een losse safe socket: groups.msn.com/FotoboekDoublePowerDrive-inShows/raylights.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=70 sorry voor de lange links. | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
MartijnVIP Lid Uit: Nederland Sinds: 15-3-2003 Laatste: 3-7-2024 Berichten: 2419 | 5-4-2004 19:19 |
ME schreef: Hoe kan je nou iets over een raylight zeggen als je geen raylight lamp gebruikt.... De kleurtemperatuur hangt af van lamp (niet de reflector). | |
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers | |
DréAdministrator Uit: Nederland Sinds: 17-11-2001 Laatste: 19-11-2024 Berichten: 13473 | 6-4-2004 18:03 |
martijn schreef: zo, gisteren mijn raylights opgehaald. (GE M38's)Probeer het nog maar eens met een goede raylight reflector met daarin een A1/244 pitje. Berg licht voor maar 500W. | |
-- Pardon my French, I'm Dutch -- | |
GoeieGastStandaard Lid Uit: Nederland Sinds: 28-4-2003 Laatste: 24-1-2010 Berichten: 696 | 9-7-2004 12:46 |
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 12-7-2004 19:34 Wat Basis DMX.DMX gebruik je om informatie naar lichten te sturen. EEN DMX "lijn" heeft 512 kanalen. Deze 512 kanalen zijn weer verdeeld in waardes. Elk kanaal heeft 256 waardes. Wat je doet met een lichtsturing is bepaalde waardes op bepaalde kanalen sturen. In de lamp zit een computer die die waardes in beweging vertaald. Een voorbeeld. Een movinghead heeft 8 kanalen. Je hebt met de dipswitches de mh toegewezen op dmx kanaal 1 t/m 8. Een movinghead met kleurenwiel heeft in zijn computer staan dat kanaal 3 van de Mh voor het kleuren wiel is. De movinghead beshikt over 6 kleuren. Elk kanaal had 256 waardes, dus 255/6 = 42.67 per kleur. Dat wil dus zeggen dat van het Dmx kanaal waarde 1 t/m 42 het eerste kleurtje is. 43 t/m 85 is dus het tweede kleurtje. Als jij dus de schuif bijna onderaan zet, gaan die waardes dus naar de movinghead. De movinghead vangt ze op en kijkt in de computer wat die waardes betekenen. Van deze Movinghead kanaal 3 waarde 30 betekend dus dat het eerste kleurtje moet komen. De computer laat in de mh het wiel draaien tot kleurtje 1. Duidelijker kan niet denk ik. Voor vragen Mail!! Btw net mn rapport opgehaald en met gemiddeld een 8 over naar 4 vwo Edit Mod: Dré: Kleine foutjes verwijderd | |
Ex lid, anoniem gemaakt, mede dankzij de 10 euro donatie aan de dierenbescherming. |