Forum > Algemeen Forum

Buiten geluidsoverlast beperken

(25 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
30-6-2008 16:24
Soms is het zo simpel ashamed :$
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 23-7-2024
Berichten: 9476
30-6-2008 19:37
1 x bewerkt. Laatst door Tom op 1-7-2008 09:53
wat is hier weer lekker veel bla bla onzin gepost over muren en reflecties....
Een muur reflecteerd voor een gedeelte geluid.
Hoe gladder de muur, hoe meer reflectie.
Wat wil je ermee bereiken?

Wat betreft overlast:
Lees de APV/milieuwet van de gemeente, daarin staat alles haarfijn uitgelegd.
In het algemeen staat daarin dat je geen overlast mag veroorzaken zonder vergunning.
En overlast is een rekbaar begrip.....

In het algemeen word er voor 2200 uur niet opgetreden tegen een beetje hoorbare muziek in de tuin, daarna wel, en na 00.00 uur mag er helemaal niets meer hoorbaar zijn......
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
1-7-2008 00:31

Tom schreef:

Hoe gladder de muur, hoe meer reflectie.
Wat wil je ermee bereiken?
Even lezen: is uitgelegd dat er aan een kant buren wonen die er meer problemen van maken dan aan de andere kant.

Om een tuinfeestje heb je overigens heus niet meteen de milieudienst op je dak. Als je geluk hebt bellen de buren je zelf even als ze last hebben, als je pech hebt komt de politie. Dat kan om 22.00 zijn, maar ook om 0.30. Als de politie komt gewoon beleeft blijven en doen wat ze je opdragen (kan zijn muziek zachter; kan ook zijn muziek helemaal uit), dan is er weinig aan de hand. Ook de politie gaat er niet vanuit dat er voor een examenfeestje een vergunning is aangevraagd.

Wat ik doe in dit soort gevallen: van te voren aangeven aan de opdrachtgever dat je probeert rekening te houden met de buurt. Dat wil zeggen niet al te hard draaien, klachten serieus nemen en gewoonweg doen wat de pliesie zegt.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
1-7-2008 12:41
Ok, ik zal ze vragen om nog een extra 'ring' van huizen een briefje te geven. Op die briefjes hebben ze even uitgelegd wat er precies gaat gebeuren, telefoonnummer etc. en vanaf hoe laat. Tevens verzocht om even te bellen als er onverhoopt toch nog overlast is.

Zal wel loslopen, beetje rekening houden, niet te gek hard etc... wink ;)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
1-7-2008 12:55
Misschien zelfs beter om de baskisten thuis te laten? Ik heb 2 weken terug een soortgelijk feestje gedaan op een redenlijk grote tuin met omwonenden, toch best hard gedraaid tegen het einde toe tot half 3, geen klachten. Nogal afhankelijk van de buren, en niet te gek maken.

Wil je dat de buren niets horen zet je gewoon een stapeltje Dap MC's neer, van kortbij redenlijke druk en na 2 meter hoor je niets meer razz :p
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
1-7-2008 12:58
Wil je dat de buren niets horen zet je gewoon een stapeltje Dap MC's neer, van kortbij redenlijke druk en na 2 meter hoor je niets meer razz :p
Helaas heb ik de luxe sneaky :V van een set MC's niet wink ;). Maar ik denk dat ik het wel redelijk ver kom, 1 subje mee (en gewoon afzetten rond een uur of 23:00-00:00).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Abnpranger@home.nlStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-6-2005
Laatste: 1-9-2011
Berichten: 165
1-7-2008 17:12
Hier heb ik nog wel een verhaaltje over:

Laatst een tuinfeestje gedaan voor iemand die 50 werd. Mensen waren snugger geweest en hadden een vergunning tot 01.00 uur. Had een compact setje bij me: 1 x 18" sub (1 kw) en 2 x 10" of 12"? top (300wrms). Alle directe buren waren uitgenodigd en waren aanwezig, echter waren er tegen 00.00 uur al twee verschillende mensen geweest van 500m verderop. Zelf was ik rond twaalf uur even naar huis om een aanhangwagen om te wisselen.

Komt mijn broertje net van een vriend vandaan en zegt: jij draaide net Run DMC... Afstand: 2KM hemelsbreed. Niet te filmen, setje ging harden dan ik dacht. wink ;)

Vervolgens 00.40, politie.. Gastheer: ik heb een vergunning, Politie:maar niet voor zo hard.
Muziek even zachter en vervolgens toen de politie om 00.55 weg liep YMCA vol open klappen en nog een politie sirene er door gegooid. Publiek vond het maar wat mooi! laugh :D laugh :D laugh :D

Als de politie in een dergelijke situatie iets had willen doen hadden ze eerst een DB meter er bij moeten laten komen.. Kortom, als DJ geen zorgen om maken. Opdrachtgever moet het zelf regelen.. Je kan wel adviseren... sneaky :V !Haal een vergunning! sneaky :V shocked 8O shut up :X
Mr. Jameson...
LJ DaAnStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2003
Laatste: 16-9-2020
Berichten: 627
1-7-2008 23:37

abnpranger@home.nl schreef:

Muziek even zachter en vervolgens toen de politie om 00.55 weg liep YMCA vol open klappen en nog een politie sirene er door gegooid. Publiek vond het maar wat mooi! laugh :D laugh :D laugh :D
Dit klinkt in mijn oren als de politie uitdagen..

Dit lijkt mij NIET slim. ik weetniet wat voor een feestje het was maar als ik me niet vergis heb je vanaf 50 man al een vergunning nodig voor een feestje.
Die vergunning hadden ze waarschijnlijk niet.

Ik wil de politie niet zwart maken maar ik kan me begrijpen dat als je zoiets doet (Je lapt de regels aan je laars) jij vastwel ERGENS een bekeuring voor krijgt.

Wacht. Wat zeg ik.
Niet JIJ, maar de OPDRACHTGEVER....
Die zal daar niet blij mee zijn (en dat is nog zacht gezegt)
Fouten in deze tekst dienen ter vermaak van de lezer.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
1-7-2008 23:48

LJ DaAn schreef:

ik weetniet wat voor een feestje het was maar als ik me niet vergis heb je vanaf 50 man al een vergunning nodig voor een feestje.
Die vergunning hadden ze waarschijnlijk niet.
Vergunning is per gemeente verschillend. Ligt er maar net aan wat de APV zegt in die gemeente. In veel gemeentes is er tegenwoordig sprake van een 'meldingsplicht' voor kleine evenementen, dus alleen melden dat er iets te doen is. Wat een klein evenement is, is weer verschreven in de APV. Maar geloof me: een tuinfeest is een klein evenement laugh :D

Zo is het ook per gemeente verschillend hoeveel decibellen je mag produceren en hoelaat, zo zijn er andere maximums om 16.00 en bijvoorbeeld om 24.00. Deze decibellen worden overigens gemeten bij de gevel van het dichtstbijzijnste (leuk scrabble woord!) huis.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
2-7-2008 00:07

SebasVD schreef:

Deze decibellen worden overigens gemeten bij de gevel van het dichtstbijzijnste (leuk scrabble woord!) huis.
Dit is dan blijkbaar ook per gemeente (of wellicht per vergunning?) anders. Ik heb me hier laatst erg in verdiept op een feestje op de rand van het industrieterrein waar de dichtstbijzijnde gevel (een fabriek) zich amper 5 meter van de tent bevond maar het dichtstbijzijnde woonhuis zo'n 5 kilometer verderop. 3x raden waar de heren stonden te meten...

Pas dus erg op met dit soort dingen en lees je vergunning (waar het allemaal letterlijk instaat) dan ook goed door! Mijn ervaring is dat gemeentes steeds strenger op gaan treden tegen geluidsoverlast en een vergunning ben je ook zo kwijt.
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)