Forum > Geluid

Subwoofer trillingen effect op de pc?

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
DavidkamphuisStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-10-2007
Laatste: 26-2-2023
Berichten: 186
2-6-2008 21:21
Oke, die proef die Dré me voorstelt zal ik morgen eens gaan uitvoeren!
Als de baskast teveel trillingen geeft, ga ik eens kijken naar een keyboardstatief, waarop ik alles plaatsen kan.

Bedankt!

Groeten,
David Kamphuis
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-6-2008 21:37

Dré schreef:

voor sommigen helaas nog steeds een wereldvreemd concept) hoe het precies zit voor JOUW situatie.

Laat je de uitkomst even weten?
Allemaal wel leuk, in mijn geval gaat het goed ('meubel' (bestaande uit een keyboard standaard..) naast de subs), maar in dit geval zal het meubel óp de sub geplaats gaan worden, dus dan gaat dat waterbeker-verhaal niet echt op, lijkt mij.

Verder wel een leuk idee wink ;)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-6-2008 21:41

Mr. Edie schreef:

Allemaal wel leuk, in mijn geval gaat het goed ('meubel' (bestaande uit een keyboard standaard..) naast de subs), maar in dit geval zal het meubel óp de sub geplaats gaan worden, dus dan gaat dat waterbeker-verhaal niet echt op, lijkt mij.
Dus de trilling van de ondergrond kun je dan niet meer meten? Goh, waarom is dat?

In het ene geval zet je de flightcase op een tafel, in het andere geval op de keyboard standaard. In beide gevallen zet je (geen elektronica in de case uiteraard of met de case gesloten) een paar glaasjes water op de case.

Hoppa, instant result. En waarom zou dat niet kunnen volgens jou?
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Mr. EdieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 1-6-2003
Laatste: 6-5-2015
Berichten: 1532
2-6-2008 21:48
Goed, tuurlijk kan je wat bekertjes op je case zetten die op een trillende BASKIST staat, enja, wellicht zullen ook wel mooie kringetjes ontstaan, als je dit proefje nu uitvoerde met de case op een tafel of standaard NAAST de baskist, dan begrijp ik het wel..
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-6-2008 21:52

davidkamphuis schreef:

Als de baskast teveel trillingen geeft,
Wanneer geeft je baskast te veel trillingen?
Elke vermijbare trilling lijkt me zo in zo beter voor de levensduur van je computer....
Anti shock zit ook niet echt in je cd rom of dvd lezer, en ik denk dat je harde schijf ook liever zo min mogelijk trilling krijgt.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-6-2008 21:57

Mr. Edie schreef:

Goed, tuurlijk kan je wat bekertjes op je case zetten die op een trillende BASKIST staat, enja, wellicht zullen ook wel mooie kringetjes ontstaan, als je dit proefje nu uitvoerde met de case op een tafel of standaard NAAST de baskist, dan begrijp ik het wel..
Tjonge jonge jonge. Hier nog even een belangrijk stukje uit mijn post:
zet op beiden een aantal glazen water en kijk eens waar je de meeste kringen in het glas krijgt
En ook hier heb ik het belangrijke woord even dik gemaakt.

Ik zou bijna zeggen "leer eens lezen man" maar zoals je weet ben ik daar veel te aardig voor!

En ook Tom gaat volledig voorbij aan het feit dat ALLES in een ruimte waar je baskast staat trilt. Chips... Dat is de grondslag van geluid (een medium, in dit geval lucht, in beweging brengen). En reken er maar op dat het werkvlak van een gemiddeld meubel NIET minder trilt dan de sub die er een meter of 2 vanaf staat. En reken maar dat de parren (met kun min of meer opgesloten lucht) van binnen minstens zoveel trillen als de bovenkant van een (goede) sub.

Je kunt het allemaal prachtig mooi beredeneren en zo maar voor je het weet beredeneer je dat de maan van kaas is (en in dat geval kun je nog maar één ding doen; gewoon naar de maan gaan en proeven).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DavaschStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-5-2003
Laatste: 15-9-2015
Berichten: 102
2-6-2008 22:04
Iets wat je niet helemaal bij je vraag aansluit maar er toch mee te maken heeft: je kan ook laptop hardeschijven gebruiken, deze kunnen beter tegen trillingen en schokken.
Het nadeel is dat ze wel wat duurder zijn en niet een even grote capaciteit als normale HDD's hebben.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-6-2008 22:53
maar kontakt trilling geeft meer schade dan luchttrilling.
heel simple voorbeeld,
als je een lichteffect op een speakerkast zet zal de lamp snel kapot gaan,
dat zelfde effect naast de baskast blijft avond aan avond zijn werk doen.

En dit is wel in mijn praktijk ondervoden.....
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-6-2008 23:05

Tom schreef:

als je een lichteffect op een speakerkast zet zal de lamp snel kapot gaan,
dat zelfde effect naast de baskast blijft avond aan avond zijn werk doen.
Mh's zet ik soms op de luidsprekerkasten aangezien het daar het minste trilt.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
2-6-2008 23:06

Tom schreef:

maar kontakt trilling geeft meer schade dan luchttrilling.
heel simple voorbeeld,
als je een lichteffect op een speakerkast zet zal de lamp snel kapot gaan,
We hebben het hier over een sub als basis of, bijvoorbeeld, een tafel. Leg hetzelfde effect nu eens op de tafel die in de buurt van de sub staat en kijk wat er dan gebeurt (en vergelijk DAT dan met elkaar). Pas DAN kan je vergelijking ook maar enige relevantie hebben met dit topic.

Maar wellicht ben ik dan toch de enige hier die dit ECHT onderzocht heeft (o.a. met een draaitafel als DUT (Device Under Test)). Ging hem toen over een discussie met een bepaalde importeur van draaitafels (die wilde bewijzen hoe goed z'n draaitafel geisoleerd was tegen rondzingen door hem op een sub te zetten)... En een andere keer ging het om het ontwerpen van een zo goed mogelijk gedempt meubel. Mijn voorliefde voor een stevig stuk laag heeft namelijk ook een keerzijde ;-)

Daarnaast zal menig veteraan hier toch wel meerdere keren z'n drinken van gesloten flightcases af hebben moeten zien dansen (terwijl datzelfde, hopelijk, niet gebeurt als je je drinken op een sub zette).

Overigens heb ik uiteraard ook houwtje touwtje kasten mogen aanschouwen, zonder enige (WTW) bracing die een dusdanige wall flexing hadden dat mijn opmerkingen hierboven niet van toepassing waren (maar dat soort rotzooi hebben we het hier niet over (hoop ik)).
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)