Forum > Newbie Forum

Volgorde equalizer & compressor/limiter

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
4-6-2008 00:36

Dré schreef:

musicfreak schreef:

Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.
Dit betekent dus dat we:

1. Reeds meerdere keren de moeite gedaan hebben deze informatie in dit forum op te schrijven.
2. We als beloning voor die inspanning ook nog even voor een ieder die daar zelf geen zin in heeft op mogen zoeken waar we dat dan opgeschreven hebben.

Joh... Dat gaat wel wat ver!
Daar heb je ook wel weer gelijk in. Het punt is echter dat ik, doordat ik nog niet zo thuis ben in de PA wereld, soms echt niet weet waarop ik moet zoeken of vastloop in de brui van info die in de diverse topics lees. Het is dus geen luiheid ofzo.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-6-2008 09:24

alleznet schreef:

Wellicht wat appart, maar ik heb een losse compressor/limiter van DBX (2 kanaals), echter wanneer mijn set ergens staat waar ze proberen vanalles te slopen door met +20dB in te sturen regel ik alles zo:
signal in
compressor linker kanaal (vanaf +6dB compressie met 4:1, limiting op +10dB)
EQ
compressor rechter kanaal (vanaf 0dB compressie met 2:1, limiting op 0dB)
crossover
Dan draai je dus mono?
Light Image
Haas2Standaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-1-2007
Laatste: 23-11-2013
Berichten: 107
4-6-2008 11:26

JeroenVDV schreef:

alleznet schreef:

Wellicht wat appart, maar ik heb een losse compressor/limiter van DBX (2 kanaals), echter wanneer mijn set ergens staat waar ze proberen vanalles te slopen door met +20dB in te sturen regel ik alles zo:
signal in
compressor linker kanaal (vanaf +6dB compressie met 4:1, limiting op +10dB)
EQ
compressor rechter kanaal (vanaf 0dB compressie met 2:1, limiting op 0dB)
crossover
Dan draai je dus mono?
Kan iemand mij het nut van deze opstelling uitleggen?
Ik zie het nut van de eerste compressie en limiting niet in. Kan iemand mij dat uitleggen?
want eerst je signaal compresseren om dat een equaliser er op los te laten...
Ook de eerste keer limit zie ik niet goed in, als je je signaal te hard uitstuurt en het wordt gelimit, dat maakt toch niets uit voor de geluidskwaliteit of wel? Lijkt me eerder iets waardoor je de equaliser wat in de + gaat zetten om je signaal wat mooier (en harder) uit te laten komen. Maar dan ga je het nog meer oversturen etc...
Nuja, misschien staat er maar 1 zelfde persoon achter altijd die duidelijk weet wat hij doet natuurlijk.
Vandaar dat ik even uitleg vraag over deze opstelling, wat het voordeel hier precies van is.
Sound: 2* Opera live 405, 1* DB sub15 - Light: 2* Hq power extreme 250w MSD; 8* par 64, 24w; 12* mega tripar profile; diverse
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
4-6-2008 16:30

haas2 schreef:

JeroenVDV schreef:

alleznet schreef:

Wellicht wat appart, maar ik heb een losse compressor/limiter van DBX (2 kanaals), echter wanneer mijn set ergens staat waar ze proberen vanalles te slopen door met +20dB in te sturen regel ik alles zo:
signal in
compressor linker kanaal (vanaf +6dB compressie met 4:1, limiting op +10dB)
EQ
compressor rechter kanaal (vanaf 0dB compressie met 2:1, limiting op 0dB)
crossover
Dan draai je dus mono?
Kan iemand mij het nut van deze opstelling uitleggen?
Ik zie het nut van de eerste compressie en limiting niet in. Kan iemand mij dat uitleggen?
want eerst je signaal compresseren om dat een equaliser er op los te laten...
Ook de eerste keer limit zie ik niet goed in, als je je signaal te hard uitstuurt en het wordt gelimit, dat maakt toch niets uit voor de geluidskwaliteit of wel? Lijkt me eerder iets waardoor je de equaliser wat in de + gaat zetten om je signaal wat mooier (en harder) uit te laten komen. Maar dan ga je het nog meer oversturen etc...
Nuja, misschien staat er maar 1 zelfde persoon achter altijd die duidelijk weet wat hij doet natuurlijk.
Vandaar dat ik even uitleg vraag over deze opstelling, wat het voordeel hier precies van is.
Om te beginnen: ja dan draai je mono. Het nut van deze opstelling is het voorkomen van in mijn ogen de zwaar gebruikers (van die DJ's die denken dat +20dB uitsturen nut heeft). Mijn EQ gaat een stuk eerder vervormen dan de compressor/limiter, ofwel ik krik eerst het signaal omlaag (mits het veel te hoog is, immers stuur je netjes 0 tot +3dB uit is er niets aan de hand), dan pas ik het aan met de EQ en vervolgens nog eens door de compressor om te voorkomen dat door een fout in de EQ de set alsnog over de kop gaat...

Overigens deze opstelling gebruik ik enkel en alleen als ik er niet bij ben en er van dat lastig volk achter de knoppen staat. Normaal gesproken dus gewoon de comp/lim achteraan de keten in STEREO.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
6-6-2008 08:19
Iemand nog een oplossing voor mijn oorspronkelijke probleem? Ga dit weekend draaien en ik wil mijn speakers wel heel houden...
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
6-6-2008 11:00

musicfreak schreef:

Iemand nog een oplossing voor mijn oorspronkelijke probleem? Ga dit weekend draaien en ik wil mijn speakers wel heel houden...
Je hebt ons doen geloven dat je alles via de zoekfunctie hebt doorzocht? Dan denk ik dat het antwoord op je vraag wel duidelijk moet zijn... Je gaat draaien en je wil je speakers heel houden? Wat dacht je van je oren te gebruiken en op te letten wat je doet? Je set wordt niet verhuurd, je gaat zelf draaien neem ik aan. Dan heb je ook de luxe om zelf alles in het oog (oor) te houden.
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
11-6-2008 11:56
Heb gedraaid en alles heel gehouden, heb er vooral op gelet dat de versterker niet ging clippen. Of de compressor/limiter echter goed ingesteld staat weet ik nog niet. Dat antwoord heb ik ondanks zoeken nog niet.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TimDStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-9-2004
Laatste: 11-9-2024
Berichten: 349
12-6-2008 18:10
Sorry voor het kapen van je topic, maar mijn vraag gaat over ongeveer hetzelfde: wat eerder: feedbackdestroyer of galm?
Ook hier kan úw reclame staan!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
12-6-2008 18:35
te veel galm veroozaakt vaak feedback......

genoeg antwoord?
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
12-6-2008 19:59
Galm over een auxje + (stereo) return, feedbackdestroyer als insertie op je vocalsubgroep of na je main-EQ?

Ik neem in ieder geval niet aan dat je over je totale geluid een galm wilt hebben?
Maar dat is MIJN mening...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)