Forum > Newbie Forum

Volgorde equalizer & compressor/limiter

(24 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
1-6-2008 12:04
Wat is beter, van je mengpaneel naar de equalizer en vervolgens naar de compressor/limiter of andersom (dus als laatste de equalizer)? Ik heb het nu op de laatste manier aangesloten echter ik heb het idee dat dat voor speaker bescherming niet de beste manier is.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-6-2008 12:45
Je wilt je speakers beschermen,
en wat is nu juist het bekendste apparaat welke speakers kapotmaakt?
duh.. shut up :X
En die wil je achter je bescherming zetten; niet erg logies.

als je deze tekst niet begrijp,
zelf even invullen compressor - liiter - equilizer,
en zoekwerk verichten met onze zoekmachine.
Er is al een hoop over geschreven
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
1-6-2008 16:14

Tom schreef:

Je wilt je speakers beschermen,
en wat is nu juist het bekendste apparaat welke speakers kapotmaakt?
duh.. shut up :X
En die wil je achter je bescherming zetten; niet erg logies.
Ehm dit is wel het beginnersforum hè. Dit mag voor jou dan logisch zijn, voor mij is het dat niet gelijk.

Nu ik je uitleg heb gelezen heb ik de compressor/limiter als laatste schakel opgenomen. Tnx!

Ik heb de compressor nu zo ingesteld dat hij met een verhouding van 2:1 gaat compressen als het signaal boven de 0 dB komt. Komt het signaal boven de 5 dB, dan treedt de pieklimiter in werking. Is dat voor speakerprotectie een beetje OK?

Mijn mengpaneel heb ik nu zo afgeregeld dat het niveau op mijn master VU meter gelijk is aan het inputsignaal op de compressor limiter. Nu vraag ik me alleen af hoe ik mijn verterker af moet stellen qua volume. Of moet ik daar eerst mee beginnen?

Met het uitgebreid zoeken op instellen compressor / instellen limiter in onderwerp en bericht kwam ik niet verder.

Ter info, ik heb o.a. de volgende apparatuur:
Samson RS15 speakers
Peavey PV 2600 versterker
Samson Scom+ compressor limiter
dbx 215 equalizer
JB Systems Beat 6 USB mengpaneel
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
1-6-2008 19:43
Ach, d'r zijn in ook nog genoeg pro's die er onderling smaakverschillen op na houden of de compressor beter voor danwel na de EQ te plaatsen is. Hoewel het hier vrijwel altijd om een input gaat, geeft het toch aan dat er in veel van dit soort zaken geen volmondig ja of nee te geven is. De eindcompressor/limiter zou ik echter wel gewoon na de EQ zetten, tenzij je dondersgoed doorhebt waar je mee bezig bent.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
1-6-2008 22:26

musicfreak schreef:

Komt het signaal boven de 5 dB, dan treedt de pieklimiter in werking. Is dat voor speakerprotectie een beetje OK?
Zegt helemaal niets,
als je je versterker voluit zet, en je boxen mogen maar de helft van dat vermogen hebben,
kan je er 10 limiters tussen zetten, en evengoed sneuvelen er nog speakers.

Veel belangrijker is dat je verterker zo min mogelijk clipt....
Hup weer een stukje huiswek voor jouw en de zoekmachine wink ;)
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
2-6-2008 22:04

Tom schreef:

Veel belangrijker is dat je verterker zo min mogelijk clipt....
Hup weer een stukje huiswek voor jouw en de zoekmachine wink ;)
Na het zoeken en flink wat lezen over clippen stuitte ik op deze posting van DJSietse. Ik heb mijn versterker (met de speakerkabels eruit, anders ging het veels te hard) zo afgesteld. Voor een normaal volume hoef ik de masterschuif nu maar heel iets open te zetten, wat ik niet fijn vind werken. Ik neem aan dat het prima s als ik de de versterker wat terugdraai of niet?
Zegt helemaal niets,
als je je versterker voluit zet, en je boxen mogen maar de helft van dat vermogen hebben,
kan je er 10 limiters tussen zetten, en evengoed sneuvelen er nog speakers.
Ehm ja, nu kunnen mijn speakers 225 Watt RMS aan en mijn versterker heeft een vermogen van 2 * 550 Watt aan 8 ohm. Moet ik de volumeregelaars van mijn versterker dan maximaal op iets minder dan de helft zetten? Ik heb het gevoel dat ik er hiermee helemaal naast zit maar I'm not shure...
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
2-6-2008 22:56
zoek nu nog eens met het woordje gain.....
De stand van je knopje zegt helemaal niets.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
MusicfreakStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-12-2006
Laatste: 19-7-2008
Berichten: 27
2-6-2008 23:36

Tom schreef:

zoek nu nog eens met het woordje gain.....
De stand van je knopje zegt helemaal niets.
Dat woord kwam ik regelmatig tegen in de gevonden topics, en dat knoppie ken ik. Ik weet ook dat de stand ervan relatief is, of verwees je nou naar mijn opmerking over de knoppen van mijn versterker? Wat ik dus gedaan heb is een kanaal met de gain aftellen op 0 dB, zorgen dat de 0 dB op de master Vu meter overeenkomt met die om mijn compressor (die verder uitgeschakeld is) en dan vervolgens de versterker opendraaien tot 'ie gaat clippen en dan iets terugdraaien. Da's Ok toch?
Voor alle helderheid: als ik alle zo instel hoe kan ik dan mijn speakers nog beschadigen en hoe voorkom ik dat?

Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
3-6-2008 00:02

musicfreak schreef:

Ik zou het fijner vinden als je naar een concrete posting danwel topic linkt dan te zeggen dat ik moet zoeken.
Dit betekent dus dat we:

1. Reeds meerdere keren de moeite gedaan hebben deze informatie in dit forum op te schrijven.
2. We als beloning voor die inspanning ook nog even voor een ieder die daar zelf geen zin in heeft op mogen zoeken waar we dat dan opgeschreven hebben.

Joh... Dat gaat wel wat ver!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-6-2008 14:54

René Eppink schreef:

Ach, d'r zijn in ook nog genoeg pro's die er onderling smaakverschillen op na houden of de compressor beter voor danwel na de EQ te plaatsen is. Hoewel het hier vrijwel altijd om een input gaat, geeft het toch aan dat er in veel van dit soort zaken geen volmondig ja of nee te geven is. De eindcompressor/limiter zou ik echter wel gewoon na de EQ zetten, tenzij je dondersgoed doorhebt waar je mee bezig bent.
Wellicht wat appart, maar ik heb een losse compressor/limiter van DBX (2 kanaals), echter wanneer mijn set ergens staat waar ze proberen vanalles te slopen door met +20dB in te sturen regel ik alles zo:
signal in
compressor linker kanaal (vanaf +6dB compressie met 4:1, limiting op +10dB)
EQ
compressor rechter kanaal (vanaf 0dB compressie met 2:1, limiting op 0dB)
crossover
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)