Forum > Zelfbouw Speakers

uitbreiden Meyer sound 500R systeem

(10 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
RademakersVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 28-7-2003
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 1344
6-5-2008 17:23
Op het eerste gezicht lijkt de Ciare een hele goede kandidaat maar als je de n0 berekend kom je uit op 1,66% en dat is niet bijzonder hoog (eerder vrij laag). Je hebt niet zoveel versterkervermogen beschikbaar dus ben je beter uit met een luidspreker met een hogere n0 dus in ieder geval boven de 2%.

In een basreflex zal zo'n grote Xmax je eerder laagpotentieel geven. Een Xmax van tenminste 6 mm is toch wel een vereiste maar veel meer dan dat zul je (met de versterker en de kickweergave in gedachte) niet nodig hebben. Je kunt dan ook gewoon kiezen voor een 3" VC, een 4" VC kan uiteraard wel maar brengt vaak de nodige kosten met zich mee.

Als ik de 15" lijst bekijk; 18sound 15W700, 18sound 15ND730 en gelijkwaardige luidsprekers. De Fs zou ik normaal gesproken al snel boven de 35 Hz kiezen maar heb ik in het voorbeeld op de 27 Hz gezet, niet on-toevallig de Fs van de SM115K wink ;)
Het zou niet mijn eerste keus zijn maar het is (nog steeds) een allround goede luidspreker.

n0 bereken je als volgt: Fs^3 / Qes x Vas x 9,6.10-8 (gemakshalve gebruik ik meestal Qts ipv Qes). de notatie is in %.

De gevoeligheid wordt uit de n0 berekend: [ 10 x (log( 0,01 x n0 ) ] + 112. De gevoeligheid vermeld bij de specs is meestal te hoog (de uitzondering bevestigd de regel) en soms volledige willekeur.

Ik zou alle luidsprekers even door WinISD Pro, Hornresp of Akabak gooien te vergelijk. Over het algemeen zal een een erg efficiente 15" luidspreker weinig in het laag doen en omgekeerd.

Mvg Johan
1-2-3-4-hoedje-van...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)