Forum > Zelfbouw Speakers

Is er Beyma speaker die te gebruiken is als SubWoofer?

(14 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 23-11-2024
24-6-2003 17:37
Ik zou gaan voor de RCF L18P300 (of een dergelijk ander basbeest van bijv Beyma of B&C) Deze vraagt een redelijk grote kast (orde grootte 200 liter netto) maar door zijn enorme belastbaarheid van 1600W Program en zijn grote x-max (12mm) kun je een heleboel aktieve correctie toepassen bijvoorbeeld een boost van 6dB bij 20Hz (standaard in de meeste goede subwooferversterkermodulen) waardoor de kast zeer laag zal kunnen komen.

BTW: tegenwoordig wordt er in nagenoeg alle aktieve subs gebruik gemaakt van deze correctieschakelingen. Dit lijkt een voorwaarde te zijn om die echt lage 20Hz toch te kunnen weergeven zonder dat je daarbij een veel te opdringerige 40-80Hz in de schoot geworpen krijgt.

MVG Contour
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
24-6-2003 21:14

michiel schreef:

Speaker en co of speaker land hebben een subje in het assortiment die gebruik maakt van een RCF driver. Niet echt boeiend verder, maar dat geeft aan dat er toch wel mens4en zijn die vinden dat PA als home hidi gebruikt kan worden. En daar hoor ik ook bij.
Je zult even moeten zoeken, maar een juiste driver is er vast wel.

Een TL is echt aan te raden. Dan haal je meer uitr de speaker dan met reflex kastjes. Sterker noig, de speaker waarmee ik in een TL makkelijk tot de 35 Hz ging, stopt in een reflex al snel rond de 100 Hz....
Die driver had zeker een Qts van rond de 1... dan is Tl de enige mogelijkheid om nog enige laagweergave te krijgen (of free air, maar dat lijkt me nu niet bepaald aan de orde)
StefanStandaard Lid
Sinds: 28-2-2003
Laatste: 12-10-2013
24-6-2003 21:20

Contour schreef:

Ik zou gaan voor de RCF L18P300 (of een dergelijk ander basbeest van bijv Beyma of B&C) Deze vraagt een redelijk grote kast (orde grootte 200 liter netto) maar door zijn enorme belastbaarheid van 1600W Program en zijn grote x-max (12mm) kun je een heleboel aktieve correctie toepassen bijvoorbeeld een boost van 6dB bij 20Hz (standaard in de meeste goede subwooferversterkermodulen) waardoor de kast zeer laag zal kunnen komen.

BTW: tegenwoordig wordt er in nagenoeg alle aktieve subs gebruik gemaakt van deze correctieschakelingen. Dit lijkt een voorwaarde te zijn om die echt lage 20Hz toch te kunnen weergeven zonder dat je daarbij een veel te opdringerige 40-80Hz in de schoot geworpen krijgt.

MVG Contour
Ik denk dat je met een +6dB op 20Hz er niet komt. PA drivers zijn nu eenmaal geoptimaliseerd voor frequenties >40Hz. De ophanging is gewoon te stijf voor sublaagweergave van enige toegevoegde waarde. Ik zie niet in waarom je niet gewoon een hifi driver pakt met een zachte ophanging zodat je wel zo laag komt.

Je zou bijvoorbeeld ook 4x een 17cm/20cm visaton (oid) nemen en deze in een behuizing plaatsen, hierdoor wordt je sub erg muzikaal omdat de membramen door hun kleine oppervlakte de golf beter kunnen volgen, en je hebt door het grote aantal drivers toch nog een mooi membraanoppervlak.
WebbieStandaard Lid
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 13-10-2024
24-6-2003 22:02
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 24-6-2003 22:28
Hallo,

Fijn dat jullie lekker meedenken, dank hier voor.....

Vraagje tussendoor: wat is in godsnaam een TL (nee, ik ben niet blond... laugh :D ), en hoe zit zo'n ding er dan uit?

Ik vind het niet erg dat een subje geen 20Hz haalt, ik wil gewoon een subje hebben met een Beyma, FANE of andere pro speaker. Ik hou gewoon niet van Hi-Fi geluid.

En neem van me aan dat die FANE speakers echt wel goed klinken in mijn huiskamer als ik een DivX (of gewoon muziek) draai. Alleen staat het setje aan de verkeerde kant van de kamer, en kunnen door hun omvang niet aan de andere kant geplaatst worden (ik moet ook een beetje rekening houden met het vrouwtje.... wink ;) ). De monitors die wel bij de beamer kunnen hangen, hebben echt een tekort in het laag (bewust voor gekozen, om ooit nog een subwoofer erbij te zetten).

(Misschien een tip voor de DivX freaken (of als extra bij je drive-in show): tegenwordig heb je stand-alone DVD-spelers die ook DivX af kunnen spelen. Bijvoorbeeld de KISS DP-500. Heeft ook een netwerkaansluiting (om play-lists te maken en afspelen van films, muziekbestanden en afbeeldingen via je netwerk naar je monitor, tv of beamer. Draait trouwens onder Linux, ideaal......)
These go to Eleven ...
MichielStandaard Lid
Sinds: 24-1-2002
Laatste: 6-10-2005
24-6-2003 22:21
Ik heb de B&C 15PL40 gebrukit....

Een TL is heel simpel. Het is gewoon een resonerende buis. Met de lengte kun je deze afstemmen (natuurkunde uit de derde klas). Ik heb mijn TL op de resoantie frekwentie van de B&C afgestemd.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)