Forum > Geluid

Sub-harmonic Synthesizer: wonderdoos of wereldramp?

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
3-4-2008 22:59
Is dat sub gebeuren iets anders als een Aphex 204 Aural Exciter Optical Big Bottom?
die heb ik wel eens geprobeerd, Behringer heeft ook zo'n ding in de collectie.

Die werken wel, eerste indruk is altijd waaauw,
maar het gaat snel vervelen.

Ik jheb een tijd gehad van: van alles ertussen, exiter, big bottom, compressor, eq enz.
Nu alles zo kaal mogelijk naar de eindtrappen.
Alleen cros met limiter en low cut.
Back to basics en ik moet zeggen, het geluid is toch beter te pruimen dan met die hele trukendoos ertussen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-4-2008 10:53

alleznet schreef:

Ben sinds enige dagen op de hoogte van wat een Sub-harmonic Synthesizer nu precies doet: het toevoegen van een onderste octaaf aan muziek om daarmee een stevigere bas neer te zetten. Nu is mijn vraag, is dit een wonderdoos die het geluid écht beter doet klinken voor het menselijke oor (een lekkere diepe bas) of is het een ramp en maakt het het geluid er enkel slechter op.
Het resultaat varieert van ideaal tot absoluut waardeloos. Ook kun je de optie op je buik schrijven om iets uit je set te halen dat er gewoonweg niet uit kan komen (in dat geval is het eerder een sloper dan een toevoeger).

Dus nee, het is geen alternatief voor een sub... Het is een optie om een aanwezige sub stevig aan het werk te zetten als de originele bron geen signalen heeft om dit te doen. Werkt dus vooral prima op een GOEDE installatie, bij muziek uit de jaren 70 (die nummers waren zo dun als het maar kan in die tijd). De huidige Top-40 muziek heeft de optie echter ECHT NIET nodig.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
4-4-2008 13:30
Is het, zoals uit je laatse zin blijkt, niet mogelijk (of zelfs een standaard instelling) van het apparaat om alleen toe te voegen wat ontbreekt en geen dingen te 'verdubbelen' al dan niet 'vervangen'? Dus dat als je deze er tussen zet klinken de oudere plaatjes (denk b.v. aan wat 'iele' bas van de Blues Brothers) een stuk beter? Werkt dit trouwens ook voor het versterken van een band; het toevoegen van een extra octaaf laag?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
TCMCVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2003
Laatste: 21-12-2014
Berichten: 1193
4-4-2008 13:58
1 x bewerkt. Laatst door TCMC op 4-4-2008 14:32
Mijn ervaringen van de Subharmonic synthesizer van DBX Driverack PA is hetzelfde als die van Dré. Je hebt absoluut minimaal 18 inch subwoofers nodig die de 30 Hz (liefst nog iets lager) nog halen bij volledig versterker vermogen. Naast de sub harmonischen produceert de Subhamonic Synthesizer ook nog 1.5x harmonischen.

Voor trance platen met een hoge kickbass is dit een absolute aanvulling. Voor de huidige trance platen met een diepe bass is het weer waardeloos. Je moet dit dus met enorm veel beleid toepassen. Je hebt wel eens de neiging om teveel van die zeer lage frequenties aan die subs toe te voegen. Ik heb op die manier eens de conus van een bass speaker om zeep geholpen.

Ik ga liever voor safe met de juiste subsonic filter en limiter instellingen. Met name de limiters van DBX zijn gewoonweg superieur.

TCMC
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
4-4-2008 14:12
Met de stelling dat een SH synth bij moderne muziek niet (althans: nooit) nodig is ben ik het niet eens. Voor sommige platen geldt dat inderdaad, maar een hoop gloednieuwe opnames klinken gewoon mager. Een voorbeeldje dat me direct voor ogen staat is de nieuwe single van janet Jackson, Feedback.

Dat je voor gebruik van een SH synth een installatie nodig hebt die voldoende capaciteit heeft om de gegenereerde subharmonische frequenties weer te geven is duidelijk. Zoals ik al zei: denk nou niet dat je je low-budget setje ineens als een high-end set kan laten klinken door een SH synth te gebruiken. Als het zo simpel was zou iedereen dat wel doen.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
4-4-2008 21:01
Met een deftige processing valt er toch niks te mollen? Ook al stop je er iets bij in, uiteindelijk komt het er toch niet uit. Inderdaad bij 70's maar ook veel Nederlandstalige herrie (sorry) kan het een lekkere aanvulling zijn. Ook kan ik me iets voorstellen bij al te kicky trance zonder diepgang. Waarom subs dan opeens vanaf 30Hz of lager moeten vat ik dan weer niet helemaal. (Ok, bij trance iets duidelijker) Dat stelt wel heel erg veel eisen aan je installatie. Waar ik altijd van baalde: was je net lekker stevig aan het beuken, kwam er weer een of ander vervelend Ned. talig 'fuifnummer' zonder bas. Bah. Is er niet iets wat continue je lage frequenties kan monitoren en dan al la SHS wat variabel toevoegt zodat teminste altijd je broekspijpen wapperen? razz :p Dit voorkomt dan meteen dat bij 'echte muziek' het plafond naar beneden komt.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
4-4-2008 21:32
Voor DJ's: Nummers in kwestie rippen, processen en weer fikken. Klaar ben je.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
HendrikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-2-2002
Laatste: 12-8-2013
Berichten: 296
4-4-2008 21:39

Dré schreef:

Voor DJ's: Nummers in kwestie rippen, processen en weer fikken. Klaar ben je.
Hmm, how simple can it be. Super idee. Werkt natuurlijk niet met diverse gast DJ's maar voor eigen collectie geweldig!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
5-4-2008 13:08
Is inderdaad een goed idee, heeft Audacity ook een SHS functie? Kan deze namelijk nergens vinden?!
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
5-4-2008 15:20
SHS als effect in je keten schakelen (en dus return signaal aan/harder kunnen zetten wanneer nodig).
Light Image

Terug naar forum Reageer (zonder quote)