Forum > Geluid

Sub-harmonic Synthesizer: wonderdoos of wereldramp?

(27 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-4-2008 19:04
Ben sinds enige dagen op de hoogte van wat een Sub-harmonic Synthesizer nu precies doet: het toevoegen van een onderste octaaf aan muziek om daarmee een stevigere bas neer te zetten. Nu is mijn vraag, is dit een wonderdoos die het geluid écht beter doet klinken voor het menselijke oor (een lekkere diepe bas) of is het een ramp en maakt het het geluid er enkel slechter op.

Zeker gezien het feit deze optie aanwezig is in de wat duurdere DBX processors leek me het een goede toevoeging voor mijn geluidsset. Is dit correct of kan ik bij wijze van beter wat subs bijkopen? wink ;)
Bier, Billen, Borsten en Beats!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-4-2008 19:48
Het bijkopen van subs lost het probleem nog niet op dat in sommige opnames bepaald laag gewoon ontbreekt. Een subharmonic synth creëert dat laag opnieuw uit de informatie die nog wél in de muziek aanwezig is. Niet te verwarren dus met het verder opendraaien van de bass-knop, want daardoor creëer je niets maar benadruk je alleen wat er al is.

Wordt het geluid daardoor beter? In veel gevallen vind ik dat zeker. Zeker met de muziek die ik draai.

Nadelen? Niets qua klank, voor zover ik heb gemerkt (alleen voordelen). Wel stelt dit snufje eisen aan je installatie. Bestaat je laag uit de allergoedkoopste DAP-subjes en bijbehorende versterkers dan krijgt je systeem iets voor z'n kiezen waar het niet op is berekend.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
3-4-2008 19:49
Zo'n sub harmonic synthesizer is eigenlijk bedoeld om de subs een 'vollere' klank te geven en hiervoor is dit per lokatie afhankelijk of dit nodig is..
je moet ermee gaan stoeien, per sub en lokatie afhankelijk hoe de kwaliteit wordt.
Te veel is nooit goed, een rustige volle druk en diepte is altijd goed..

Dit is iets anders dan dat je subs 'harder' gaan, daarvoor kan je beter wel meerdere subs gebruiken.

(Aaaaah... Victor was me net voor..)
..Je Ducktape brood voeren...
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
3-4-2008 19:58

alleznet schreef:

Zeker gezien het feit deze optie aanwezig is in de wat duurdere DBX processors leek me het een goede toevoeging voor mijn geluidsset. Is dit correct of kan ik bij wijze van beter wat subs bijkopen? wink ;)
Je kan overwegen om andere subs te gebruiken met de juiste processor instellingen bvb een EAW SB150R
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-4-2008 20:03
Ok, dus even iets meer specifieke informatie. Heeft het effect bij 4x BR bassen geladen met Beyma SM-115K (500W RMS/1000W Programm) achter een DAP Palladium 2000? Of kan ik dan beter eerst een versterker nemen zoals de American Audio V-5001plus? Gaat me op dit moment niet om het volume van het geluid, wel vind ik de bas op van die grote events veel lekkerder klinken; mijn idee is dat het komt door zo'n subharmonic synthesizer.

Aanvullend: zijn er losse Sub-harmonic Synthesizers tekoop?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-4-2008 21:20
Jazeker, bijvoorbeeld de DBX 120 die volgens mij hetzelfde is als de synth in de Driveracks (alleen is die dan digitaal). En er zullen ongetwijfeld ook andere merken zijn.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-4-2008 21:52
Hallo,

Peavey Kosmos is er ook zo een.
Die ook nog als crossover te dienen, twee vliegen in een klap.
En betaalbaar.

Helaas weet ik niet hoe hij "klinkt".

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
3-4-2008 21:58
Geen wonderdoos, maar verricht wel prima werk wink ;) Zeker bij oudere opnames waar soms nog wel eens wat bas wil ontbreken, wil het hoog soms pijnlijk worden wil je subs een beetje aan het werk krijgen. Zo'n SHS is daarvoor echt ideaal. Maar, zoals eerder vermeld, zorg dat je huidige systeem op orde is, omdat je subs stevig belast worden in het laag-laag, en niet iederen sub trekt dat.
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
3-4-2008 22:01

Webbie schreef:

Hallo,

Peavey Kosmos is er ook zo een.
Die ook nog als crossover te dienen, twee vliegen in een klap.
En betaalbaar.

Helaas weet ik niet hoe hij "klinkt".

Greetz Webbie...
Bedankt voor je tip, heb echter prijzen gezien waar de DBX rond de 300 euro zat, voor dat verschil heb ik dan liever een apparaat van een -in mijn ogen- A-merk dan een veel minder bekend apparaat. Er staan wel reviews op internet van de DBX, van die andere heb ik er nog geen kunnen vinden.

Heb Dré een mailtje gestuurd over dat apparaat, scheelt toch flink als ik het moet geloven. Ben eigenlijk nog op zoek naar wat plotjes ofzo met wat het nu 'op papier' verbeterd aan geluid. Want een octaaf er onder bij in dezelfde baslijn klinkt leuk maar zegt feitelijk nog niet zo heel veel over wat het apparaat doet: is het wel écht muzikaal?!
Bier, Billen, Borsten en Beats!
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
3-4-2008 22:26
Hallo Alleznet,

Op MP staat een DBX 500 subharmonic synthesizer te koop.
Zo te zien niet een recent model, maar ziet er als nieuw uit.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)