Forum > Geluid

Nieuw: Driverack PX

(27 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
3-4-2008 08:08
Alleen bij de Driverack PA kan dat, en dan nog heel beperkt. Deze heeft de peak-plus limiters van dbx. De 260 en de PX hebben peak-stop limiters met een andere karakteristiek die uiteindelijk brick-wall limiten.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DriveinteamStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-4-2004
Laatste: 16-5-2016
Berichten: 281
5-6-2008 23:09
Ondertussen hebben wij een PX in gebruik, moet zeggen dat het zeker voor het geld wel heel erg leuk speelgoed is. Alles werkt en klinkt zoals we van dbx gewend zijn dan ook goed. Meetmicrofoontje erbij is ook een heel erg leuk extratje.

Crossover heeft het beestje overigens wel, maar hier zal ik binnenkort als ik er wat meer mee gespeeld heb wel eens meer. Overigens moet ik zeggen dat de backlight wel erg fel is van het apparaatje.

Wat ik dan weer wel jammer vind is dat hij voor de hele RCF Art serie wel presets heeft maar voor onze RCF TT+ weer niet.
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
8-6-2008 19:30

driveinteam schreef:

Ondertussen hebben wij een PX in gebruik, moet zeggen dat het zeker voor het geld wel heel erg leuk speelgoed is. Alles werkt en klinkt zoals we van dbx gewend zijn dan ook goed. Meetmicrofoontje erbij is ook een heel erg leuk extratje.

Crossover heeft het beestje overigens wel, maar hier zal ik binnenkort als ik er wat meer mee gespeeld heb wel eens meer. Overigens moet ik zeggen dat de backlight wel erg fel is van het apparaatje.

Wat ik dan weer wel jammer vind is dat hij voor de hele RCF Art serie wel presets heeft maar voor onze RCF TT+ weer niet.
Ik heb het apparaatje nu ook een 4tal dagen op een evenement in gebruik gehad, voor een dynacord XA-2 set. Ik moet zeggen dat hij erg lekker werkt.

Het apparaat kan inderdaad als crossover fungeren, je hebt 2 ingangen, en 4 uitgangen.
In de manual hebben ze het alleen niet over een crossover, maar over een filter. (hoofdstuk 5.5).
Je kan de frequentie aanpassen, type filter (butterworth of LR met een aantal verschillen slopes) en de gain. (waarom dit alleen op het high pass filter zit, vind ik dan een beetje vreemd)
Het live aanpassen van EQ of andere instellingen, gaat zonder stiltes, dus dat is wel erg lekker als je tijdens het draaien toch nog wat wil wijzigen.

Het is misschien niet helemaal duidelijk aangegeven in de handleiding, maar op alle 4 de uitgangen een volledig signaal uitsturen, is ook gewoon mogelijk (dat was dit weekend wel handig, omdat een cameraman ook graag het geluid op zn camera wilde)

Ook ben ik erg te spreken over het subharmonic filter, dit zorgt voor een behoorlijke boost op het laag, wat ik met m'n oude 15-bands EQ niet voor elkaar kreeg. (dit vreet dan wel weer wat power van je versterker uiteraard)

De meetmic heb ik nog niet gebruikt, geen tijd/zin gehad om op vol volume een ruis de zaal in te blazen. Ook hoor ik wisselende meningen over de auto-eq, maar daar durf ik zelf pas wat over te zeggen als ik er wat meer mee gespeeld heb.

Dinsdag gaat ie ook weer mee naar een bruiloft, en dan op een klein HK Lucas setje. Ik ben benieuwd hoe dat gaat klinken!
Music is what feelings sound like...
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
13-6-2008 12:10
OK, even mijn korte bevindingen over de auto-eq:

Heb er afgelopen dinsdag even mee zitten spelen, maar het inregelen vind ik erg ongemakkelijk, zeker 30 tot 60 seconden word er een pink-noise (ruis) de zaal ingestuurd, het personeel wat aanwezig was stond me al raar aan te kijken...
Eenmaal klaar met de auto-eq, klonk het geluid toch niet helemaal naar mijn zin, ik zag ook veel vreemde uitschieters (van wel +8db) in de equalizer staan.
Ik had een preset geselecteerd die het laag wat aandikte, en het mid-hoog/hoog wat lager zette, maar daar klonk het niet echt naar, ik vond er nog teveel hoog in zitten, en miste het lekkere laag.
wat ook vreemd was dat hij 40hz +2 gaf, 50hz -3.5 en 60hz weer +1.5. (lijkt me sterk dat de sub ineens zo'n afwijking heeft tussen 40 en 60 hz)
Nadat ik de uitschieters wat had teruggedraaid, en op gehoor nog wat aanpassingen had gedaan, klonk het een stuk beter.
Music is what feelings sound like...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2008 12:27

RonnieB schreef:

OK, even mijn korte bevindingen over de auto-eq:

Heb er afgelopen dinsdag even mee zitten spelen, maar het inregelen vind ik erg ongemakkelijk, zeker 30 tot 60 seconden word er een pink-noise (ruis) de zaal ingestuurd, het personeel wat aanwezig was stond me al raar aan te kijken...
Dit doe je dan ook met de gain fiks naar beneden (want een pink noise op full power kijken mensen je niet vreemd voor aan maar schieten ze je (terecht) voor af). Ik mag dan ook hopen dat de PX hoogstens -20dBFS uitstuurt in zo'n geval.

Waarom denk jij dat de pink noise hard uitgestuurd moet worden? Ben je van mening dat je speakers zo slecht zijn dat ze extreem niet lineair gedrag vertonen (want alleen DAT zou een reden kunnen zijn voor full power RTA MAAR ook een reden om de set gelijk de container in te donderen (want in zo'n geval is de set stuk)). Oftewel: De klankmatige een meettechnische verschillen tussen een Full power RTA en -20dB RTA zijn, normaal gesproken, nihil (kun je zelf prima testen in een ruimte waar je er niemand mee lastig valt).
Eenmaal klaar met de auto-eq, klonk het geluid toch niet helemaal naar mijn zin, ik zag ook veel vreemde uitschieters (van wel +8db) in de equalizer staan.
Auto EQ werkt ook niet echt/echt niet tenzij je heel veel dingen in kunt stellen (weg is gelijk het auto idee). Ook de gedachte dat je op één plaats gaat meten en dat bepalend laat zijn voor het geluid in de rest van de zaal is niet bijna van de pot gerukt maar volledig. Normaal RTA je dus op meerdere plekken in de ruimte en kies je een compromis tussen die meetwaarden. Smalbandige afwijkingen laat je daarbij met rust (want smalbandig corrigeren leidt tot ware gruwels in het fasegebeuren).
wat ook vreemd was dat hij 40hz +2 gaf, 50hz -3.5 en 60hz weer +1.5. (lijkt me sterk dat de sub ineens zo'n afwijking heeft tussen 40 en 60 hz)
Niet de sub maar de ruimte (tijd voor leeswerk want dit is iets dat je MOET weten vóórdat je ook maar één meetmicrofoon in je hand pakt). Onder de 200Hz is de enige verklooiende factor de ruimte en de plaatsing van de speakers. Als een speaker het onder de 200Hz niet redelijk vlak kan doen dan is ie stuk of verkeerd ontworpen.
Nadat ik de uitschieters wat had teruggedraaid, en op gehoor nog wat aanpassingen had gedaan, klonk het een stuk beter.
Alleen kom je dan in de "ervaring valkuil". Je hebt de set nu afgesteld op jouw oren. Maar hoe getraind zijn die precies?

RTA is een prachtig systeem MAAR alleen als je donders goed weet wat je doet. Is dat niet het geval, vergeet de optie dan in z'n geheel (want in zo'n geval kun je meer verklooien aan het geluid dan je lief is).

Overweeg de set éénmalig ruimte onafhankelijk te LATEN RTA'en (liefst met een gated meting zodat de ruimte echt volledig buiten beschouwing komt) en neem afwijkingen, veroorzaakt door de ruimte, gewoon voor lief (tenzij de set in een vaste opstelling en vaste ruimte gebruikt gaat worden).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
13-6-2008 13:12
Waar je bij de auto-eq funktie in ieder geval erg op moet letten is de plaatsing van de meetmicrofoon. Op sommige plaatsen in de zaal kan je prima resultaten krijgen terwijl het een stukje verderop een drama wordt. Op het forum van dbx/Driverack is daar wel het één en ander over te lezen (en ook andere tips).
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
RonnieBStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-1-2003
Laatste: 29-7-2019
Berichten: 690
13-6-2008 14:18

Dré schreef:

Dit doe je dan ook met de gain fiks naar beneden (want een pink noise op full power kijken mensen je niet vreemd voor aan maar schieten ze je (terecht) voor af). Ik mag dan ook hopen dat de PX hoogstens -20dBFS uitstuurt in zo'n geval.

Waarom denk jij dat de pink noise hard uitgestuurd moet worden? Ben je van mening dat je speakers zo slecht zijn dat ze extreem niet lineair gedrag vertonen (want alleen DAT zou een reden kunnen zijn voor full power RTA MAAR ook een reden om de set gelijk de container in te donderen (want in zo'n geval is de set stuk)). Oftewel: De klankmatige een meettechnische verschillen tussen een Full power RTA en -20dB RTA zijn, normaal gesproken, nihil (kun je zelf prima testen in een ruimte waar je er niemand mee lastig valt).
Ik heb (voor de verandering wink ;)) eens eerst de manual goed doorgenomen, en daar werd vermeld dat de pink noise uitgestuurd moest worden op het level dat ik tijdens de show ook wil: 'Be certain to raise the pink noise level to the level of loudness intended during the performance.'
Auto EQ werkt ook niet echt/echt niet tenzij je heel veel dingen in kunt stellen (weg is gelijk het auto idee). Ook de gedachte dat je op één plaats gaat meten en dat bepalend laat zijn voor het geluid in de rest van de zaal is niet bijna van de pot gerukt maar volledig. Normaal RTA je dus op meerdere plekken in de ruimte en kies je een compromis tussen die meetwaarden. Smalbandige afwijkingen laat je daarbij met rust (want smalbandig corrigeren leidt tot ware gruwels in het fasegebeuren).
Dat verwachte ik ook al wel, ik was daarom ook razend benieuwd hoe de dbx hier mee omgaat en hoe dit zou gaan klinken.
Maar meervoudig meten is dus met deze auto-eq al niet mogelijk volgens mij. (alleen opnieuw meten op een andere plek)
Alleen kom je dan in de "ervaring valkuil". Je hebt de set nu afgesteld op jouw oren. Maar hoe getraind zijn die precies?
Ik ben zeker geen geluidstechnicus met zeer getrainde oren, maar hoor wel degelijk of een set 'lekker' klinkt of niet, en dat was in het auto-eq geval dus zeker niet.
RTA is een prachtig systeem MAAR alleen als je donders goed weet wat je doet. Is dat niet het geval, vergeet de optie dan in z'n geheel (want in zo'n geval kun je meer verklooien aan het geluid dan je lief is).

Overweeg de set éénmalig ruimte onafhankelijk te LATEN RTA'en (liefst met een gated meting zodat de ruimte echt volledig buiten beschouwing komt) en neem afwijkingen, veroorzaakt door de ruimte, gewoon voor lief (tenzij de set in een vaste opstelling en vaste ruimte gebruikt gaat worden).
Wat bedoel je met een gated meting? is dat het meten op meerdere plekken?

Zijn er boeken die dieper in deze materie gaan? (enige nadeel van boeken is dan weer dat je dus niks kan horen)
Music is what feelings sound like...
TenkaterStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-3-2004
Laatste: 21-12-2019
Berichten: 399
13-6-2008 14:54

RonnieB schreef:

RTA is een prachtig systeem MAAR alleen als je donders goed weet wat je doet. Is dat niet het geval, vergeet de optie dan in z'n geheel (want in zo'n geval kun je meer verklooien aan het geluid dan je lief is).

Overweeg de set éénmalig ruimte onafhankelijk te LATEN RTA'en (liefst met een gated meting zodat de ruimte echt volledig buiten beschouwing komt) en neem afwijkingen, veroorzaakt door de ruimte, gewoon voor lief (tenzij de set in een vaste opstelling en vaste ruimte gebruikt gaat worden).
Wat bedoel je met een gated meting? is dat het meten op meerdere plekken?
Ik heb niet echt verstand van de materie, maar was ook wel benieuwd wat een gated meeting is. Even googlen leverde mij de volgende tekst op: "the microphone is turned of just before the reflected sound reaches the microphone". Je meet dus zonder de reflectie, waardoor de ruimte geen invloed heeft op de metingen.
Weinig posten: wel veel lezen en dus leren! :)zoek en gij zult vinden, vind gij het niet, dan is het zoek!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 13472
13-6-2008 15:15

RonnieB schreef:

Wat bedoel je met een gated meting? is dat het meten op meerdere plekken?
Nope. Bij een gated meting gebruik je een specifiek signaal (geen pink noise maar een MLS). En je houdt op met meten vóórdat de reflecties van de wanden bij de microfoon kunnen komen (oftewel: De ruimte wordt NIET mee gemeten). Je zult begrijpen dat de resolutie van een gated meting groter wordt naarmate de ruimte waarin je meet groter wordt (in alle 3 de assen), waardoor je een langere meetperiode (dus een "grotere MLS") kunt hanteren.
Zijn er boeken die dieper in deze materie gaan? (enige nadeel van boeken is dan weer dat je dus niks kan horen)
Poeh. Er zijn wel van die verzamelboeken (die alles half vertellen) maar beste is eigenlijk de EAS journals (jaarboeken daarvan zijn in sommige bibliotheken beschikbaar, EAS journals zelf alleen als je AES member bent) door te lezen. Maar hou er rekening mee dat het er in dat geval erg droog in staat (veel droger dan het geval is in zo'n "verzamelboek" dat van alles iets wil vertellen). Ook een Google Usenet search (vóór usenet gebruikt werd voor onzin en illegale downloads werd het namelijk gebruikt voor zinnige dingen) kan veel goede info oprakelen. En sommige publicaties van fabrikanten (met name die fabrikanten die hun vindingen/onderzoeken ook in de AES publiceren) kan zeer informatief zijn.

Maar... Denk niet dat je het even in een dag (of zelfs een maand) bij elkaar sprokkelt...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
13-6-2008 16:05
Vanuit mij bekeken lijkt zo'n gated RTA wel een voordeel hebben om te kijken hoe strak je set nu werkelijk fungeert, maar uiteindelijk staat die set toch in een omgeving met gebreken... Je zult daar toch op een of andere manier rekening mee moeten houden of..?
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)