Forum > Geluid

Microfoon over lange afstand

(23 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
21-3-2008 20:16
Logisch, via internet zit je met een enorme delay. Die kan je verkleinen door een LAN aan te leggen, maar dat kost je echt klauwen vol met geld. Kun je beter met rooksignalen gaan werken sneaky :V
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
21-3-2008 21:21
Tja, maar heb je er ervaring mee? Mijn ervaring, bel met de ouders vanuit Amerika en er zit nog geen seconde vertraging in. shut up :X Maar goed, misschien is dat een zwakker signaal.
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
21-3-2008 22:22

Timmiej schreef:

Tja, maar heb je er ervaring mee? Mijn ervaring, bel met de ouders vanuit Amerika en er zit nog geen seconde vertraging in. shut up :X Maar goed, misschien is dat een zwakker signaal.
Ik heb ervaring met een soortgelijk project, echter met bijna 20 microfoons. Toen hebben we tests gedaan met geluid via internet via VoIP protocollen. Dit werkte wel, maar de kwaliteit was belabberd. Uiteindelijk een vriend ingeschakeld die in de IT zit. Servertje opgezet en topkwaliteit! Alleen jammer van bijna een hele seconde delay..

Toen geïnformeerd naar de mogelijkheden van een LAN netwerk, maar dit bleek onbetaalbaar. RJ-45 kabels zijn nu niet echt goedkoop te noemen, evenmin zijn de switches, servers, patchkasten etc. betaalbaar.

In jouw geval, met maar twee microfoons zou je aan een flink XLR netwerk + signaalomzetters/versterkers genoeg moeten hebben. Goedkoper kan je het denk ik niet krijgen.
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-3-2008 23:03
Vertraging ook al is het maar 2/10 seconde wil je niet hebben voor je sprekers,

Als je je eigen stem telkens meer dan 1/10 seconde achter je aan hoort praten, ga je met dubbele tong praten.
Ze komen niet meer uit hun woorden.
En dan heb je zo in zo vanwege de afstand tussen luidspreker en je spreker al een beetje vertraging.

ongeveer 300 meter per seconde gaat geluid door de lucht, beste kan je dan ook altijd ervoor zorgen dat er een toeter in de buurt van de spreker hangt, scheelt weer voor de arme man/vrouw....

Probeer het maar eens met een koptelefoon op door een microfoon met 1 seconde vertraging een stukje op te lezen,
echt lachen! Eén van de acht is er groot mee geworden laugh :D

Er bestaan draadloze sets die grotere afstanden kunnen overbruggen,
Worden bij wielrennen op de mobiele motor gebruikt happy :)
Die moeten toch wel ergens te huur zijn.

Maar je zou natuurlijk als proef 400 meter kabel op een gebalanceerde mic kunnen proberen als test.
Houd er rekening mee, dat als je deze kabel op de grond moet leggen, dat je de stekkers iets van de grond af houd, als het regent.....
En dan heb je over dat soort lengtes altijd kans op vandalisme/geintje sad :(
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
21-3-2008 23:25

miel schreef:

RJ-45 kabels zijn nu niet echt goedkoop te noemen
RJ-45 kabel bestaat niet, RJ-45 is de plug die erop zit, de kabel is UTP (doorgaans CAT5), en dat is heel betaalbaar spul (ik betaal nog geen 40 euro voor 100 meter).

Het probleem is dat je UTP CAT5 max 100 meter (naja... officieel iets van 110) kan gebruiken. Langere kabel geeft een te hoog verlies waardoor het gewoon niet werkt. De oplossing: switches ertussen. Dat zou echter betekenen dat je zo'n 8 switches nodig hebt, en om nou met een stel goedkope huis/tuin/keuken switches aan te komen is niet zo'n heel goed idee (zijn niet bestand tegen water heb ik ondervonden... razz :p).

Volgens mij mag het geen probleem zijn om de mic aan een mengtafeltje/pre-amp/booster te hangen en vervolgens met XLR naar je mengtafel/versterker te gaan. Als je dan je XLR in de berm op de grond legt en je 100V lekker tussen de speakers omhoog hangt heb je ook geen last van storingen.
RoyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-3-2003
Laatste: 27-10-2020
Berichten: 1135
22-3-2008 03:10
Ik heb 2 kastjes (merk en type moet ik je schuldig blijven, zoek ik van de week even op) die een line-signaaltje over een utp (ethernet) kabel versturen. Met dit systeem heb ik al meerdere malen storingsvrij zo'n 300 meter overbrugt, 500 lijkt me ook geen probleem.

Merk en type van deze wonderdoosjes zal ik maandag even bekijken. Ik weet wel dat het in totaal zo'n €50,- gekost heeft. Dat haal je er wel uit als je 500 meter utp kabel koopt ipv microfoon kabel.
Volgens mij mag het geen probleem zijn om de mic aan een mengtafeltje/pre-amp/booster te hangen en vervolgens met XLR naar je mengtafel/versterker te gaan. Als je dan je XLR in de berm op de grond legt en je 100V lekker tussen de speakers omhoog hangt heb je ook geen last van storingen.
Ik zou niet fijn op klus staan als zo'n fragiele kabel die voor zoiets vitaals 500 meter lang over de straat ligt waarbij iedereen er aan kan zitten, overheen kan lopen, .. (vul maar in).
Maar dat is MIJN mening...
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
23-3-2008 12:51

Roytje schreef:

Ik heb 2 kastjes (merk en type moet ik je schuldig blijven, zoek ik van de week even op) die een line-signaaltje over een utp (ethernet) kabel versturen. Met dit systeem heb ik al meerdere malen storingsvrij zo'n 300 meter overbrugt, 500 lijkt me ook geen probleem.

Merk en type van deze wonderdoosjes zal ik maandag even bekijken. Ik weet wel dat het in totaal zo'n €50,- gekost heeft. Dat haal je er wel uit als je 500 meter utp kabel koopt ipv microfoon kabel.
Volgens mij mag het geen probleem zijn om de mic aan een mengtafeltje/pre-amp/booster te hangen en vervolgens met XLR naar je mengtafel/versterker te gaan. Als je dan je XLR in de berm op de grond legt en je 100V lekker tussen de speakers omhoog hangt heb je ook geen last van storingen.
Ik zou niet fijn op klus staan als zo'n fragiele kabel die voor zoiets vitaals 500 meter lang over de straat ligt waarbij iedereen er aan kan zitten, overheen kan lopen, .. (vul maar in).
Hier eenzelfde oplossing. Ik moet ook even de naam/merk van het kastje schuldig blijven maar wordt hier ook gebruikt om video e.d. over ethernet te sturen.
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
MielStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-10-2003
Laatste: 2-6-2008
Berichten: 127
23-3-2008 17:21

renevanh schreef:

miel schreef:

RJ-45 kabels zijn nu niet echt goedkoop te noemen
RJ-45 kabel bestaat niet, RJ-45 is de plug die erop zit, de kabel is UTP (doorgaans CAT5), en dat is heel betaalbaar spul (ik betaal nog geen 40 euro voor 100 meter).
Ik bedoelde inderdaad CAT5 kabels. En een normale CAT5 kabel is natuurlijk wel betaalbaar, maar ik zou dat absoluut niet aandurven als je praat over afstanden van een kilometer.. Ik zou dan ten minste voor een shielded kabel gaan, speciaal voor buitengebruik. En die zijn vrij prijzig.
Maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!
RodiBakkerStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-1-2005
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 136
23-3-2008 20:51
Bij een elektrotechnisch bedrijf kunnen ze je vast wel een rol UTP kabel leveren van ruim 300m of misschien nog wel meer. Nog beter is om STP kabel te gebruiken, deze heeft een metalen afscherming en vangt dus minder storingen op.
TimmiejStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-10-2003
Laatste: 15-9-2009
Berichten: 147
24-3-2008 08:54
Dank u allemaal, hier kan ik weer een tijdje meer vooruit om te kijken wat de beste oplossing is.

@ Tom, die microfoons bij wielerwedstrijden was ik ook al naar op zoek. Maar dan heb je wel de juiste naam nodig om het te vinden. En ik heb 2 grote av/geluid etc bedrijven gebelt hier in de omgeving, maar beiden wisten ze geen andere oplossing te verzinnen dan een kabel trekken. In ieder geval hadden ze dus geen ervaring met die 'motor' mocrofoons.
Boxen zijn net vogels, ze horen beide te vliegen

Terug naar forum Reageer (zonder quote)