Forum > Geluid

Complete band uitversterken

(35 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
9-12-2007 12:21
Klus aannemen, ervaren tech vragen om je te helpen en het je te leren. Heb je alles in één keer.

Denk overigens niet dat je het na één keer ook echt altijd kan... Een bandje mixen is niet zo heel moeilijk... als alles soepel loopt en je goed luistert.
WatjeVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2006
Laatste: 30-11-2015
Berichten: 1293
9-12-2007 12:33
hmm, je moet ook alles eens proberen denk ik zo?
ik zelf had nog nooit een band versterkt en toen begonnen ze op school een band.
die werken ook met 4 15" en 2 topjes en dan met een Soundcraft GB2 (32 kanaals)
en daar ben ik op begonnen, en inderdaad wel eerst een aantal keer mee geofend en nou is het op school ook niet heel belangerijk hoe het klinkt dus voor mij de beste leer plek denk ik zo?
op school gebruiken we naast de eq van mengpaneel 1X een effect aparaat (lexicon)
en verder diverse microfoons etc.

wat ik hier mee wil zeggen, een band van amatuers mag een amatueristische technicus hebben, het hoeft niet perfect je moet proberen het perfect te krijgen gewoon proberen en ik denk dat het je wel lukt.

groetjes martin
A lightshow is the perfect combination of Art and Technology. "Stilstaan is achteruitgang, voortgang boekt men door te dromen
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
9-12-2007 12:56
Ik zelf doe niks anders dan bands uitversterken. En ik ben eigelijk ook van mening, dat als je eigelijk meer dj bent, en je gaat bands uitversterken... Dat je dan beter de eerste keren iemand mee kan nemen die dit al vaker gedaan heeft... Aan de andere kant. Als het niveau van de band gelijk ligt aan jou PA kwaliteiten.. (Om het maar lullig te zeggen..) Is er misschien niet zo'n groot probleem?

Ik weet niet hoeveel kanaals mixer je hebt. Maar een band als dat zou ik als volgt uitversterken:

Kick: Shure Beta 52A
Snare: Shure Beta 57 (of sm 57)
Toms: Sennheiser e604
Hihat: AKG C451
Overhead: AKG C451
Bas: Via een di box
Gitaar: Shure sm57
Zang: Shure sm/beta 58

Verder heb ik hier nog niemand over monitors horen beginnen...
Als dit inderdaad een beginnend bandje is zou ik alleen de zanger een monitor geven waar hij mooi z'n eigen stem over hoort. Eventueel zou een monitor voor de drummer ook prettig zijn... Dan hoort hij zang.. En vaak kun je daar ook wat extra kick op geven.

Laat ik je verder nog een tip geven: Probeer voordat je ook maar je apperatuur aanzet al een soort van harmonie op het podium te hebben.. Dus de bas en gitaar versterkers een beetje op elkaar afgestemd... En probeer op het podium zo min mogelijk geluid te hebben. Dit maakt het makkelijker om mooi geluid in de zaal te maken. Aan de andere kant moeten de versterkers hard genoeg staan zodat de muzikanten zichzelf kunnen horen. Hier moet je even mee spelen.

Verder: Compressors zijn toch wel erg handig.. Maar geen absolute must.. (toch raad ik ze je wel aan.) Gewoon alleen op de zang.

Gate's: Ik gebruik ze wel altijd... Maar als je budget het niet toelaat deze lekker achterwege laten.

Galm: Wel leuk, maar niet enorm noodzakelijk.. (weer afhankelijk van het budget dus.)

Delay: Ik heb ze in m'n fx rack zitten, maar gebruik ze maar heel af en toe... Deze lekker achterwege laten als het aan mij ligt :)

Ik hoop je wat geholpen te hebben.

Succes!
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-12-2007 14:40

frodorf schreef:

Verder heb ik hier nog niemand over monitors horen beginnen...
Staat in de eerste post van de OP.
Waarschijnlijk bedoel je meer het gebruik ervan. (wat versterk je op de monitor)
Met 2 monitoren ben je er uiteraard nog niet. Een versterker voor de monitoren is dan wel zo handig wink ;)
Galm: Wel leuk, maar niet enorm noodzakelijk..
En dit is nu net iets wat ieder bandje met zanger wel heeft/gebruikt.

Martin.
kvm entertainment
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-12-2007 16:06
watje, iets verkeerds aanleren is zo gedaan, dit ook weer afleren is veel moeilijker!

Hoe weet je of het goed is wat je doet indien je jezelf alles aanleert?
meekijken/ meewerken is dus van groot belang. Verder heel veel critisch naar live cd's gaan luisteren.. Wat hoor je goed, wat zit op de achtergrond? Ook tijdens het stappen kun je eens gaan luisteren naar bands, hoe doen zij het, wat versterken zij uit en wat hoor je.
Ook de instelling van jou klopt niet.. je begint op school dus hoeft het niet meteen goed te klinken en kun je dus maar een beetje aanprutsen??? FOUT, als je iets doet moet je het beste naar boven willen halen.
Juist bij beginnende bands zit de uitdaging om het als een geheel te laten klinken. Dit doe je dmv de gebruikte apparatuur, inzicht en overleg/aanwijzingen met en richting de muzikanten op het podium! Dan ben je goed bezig.

frodorf: jij begint met een lijstje die veel voorkomend is. maar absoluut niet noodzakelijk. een drumsetje van een lager segment zal het ook prima doen in dit soort gevallen. Gates, compressor, limiter allemaal leuk en aardig maar je moet er mee kunnen werken!! Verkeerd afgesteld kan je geluid verzieken. of zelfs erger, niet eens doorlaten.

Hou de monitoring eenvoudig maar wel doeltreffend. Balans op het podium tussen de muzikanten onderling is Aandachtspunt 1 Scheelt je veel werk bij de monitoren. Zang is dus een must indien deze niet goed over de pa te horen zijn.

Vooral bij de beginnende bands is een galmpje juist wel effectief en zeker aan te bevelen. Indien de zanger, zangeres nog niet veel microfoontechniek heeft en dus zachtjes staat te zingen kan de zang al snel erg dun klinken. Een bescheiden galmpje op de leadzang kan dus enorm helpen om de zang er wel goed uit te krijgen.

Overdrijf het niet.. Je staat niet in een stadion te spelen of een kerk.

De rest heb ik al geschreven..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-12-2007 22:11
Het is bedoeld voor een vrij klein zaaltje waar 50-100 man komt.
Is dit jullie allemaal al wel opgevallen? Ik zie hier aan processing en allerhande tips voorbij komen die zo'n beetje gelijk staan aan een complete concertzaal; maar dan in plaats van een line-array een leuke PA ashamed :$.

Is het wellicht een optie om alleen de basgitaar, elektrische gitaat en de zang te versterken? Heb tevens een aanbod gekregen van iemand hier met een digitale tafel waarmee die zelf mee wil gaan. Wellicht is dat een optie, klusje was voor mij sowieso al richting non-profit omdat ik veel moet bijhuren maar wel leuk om te leren.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
9-12-2007 22:15

frodorf schreef:

Ik zelf doe niks anders dan bands uitversterken. En ik ben eigelijk ook van mening, dat als je eigelijk meer dj bent, en je gaat bands uitversterken... Dat je dan beter de eerste keren iemand mee kan nemen die dit al vaker gedaan heeft... Aan de andere kant. Als het niveau van de band gelijk ligt aan jou PA kwaliteiten.. (Om het maar lullig te zeggen..) Is er misschien niet zo'n groot probleem?
Dat bevat inderdaad wel een kern van 'waarheid', de band heefte een eigen 'tech', maar met 4 publieke optredens ofzo achter de boeg vraag ik me af hoe het hier mee zit. Ze hebben een zeer budget mengtafel etc. Zelf wil ik het eigenlijk goed aanpakken, maar het budget is slechts 150 euro; als ik dat helemaal zou investeren in bijhuren zou het allemaal haalbaar zijn en heb ik een leuke les (heb dan immers een 'leermeester') erbij en wat ervaring op dat gebied. Daarbij zou het in de toekomst kunnen zijn dat ze vaker voor mij kiezen en dan met een hoger budget aankomen (grotere zaaltjes/meer optredens = meer geld voor hun = meer budget).

Tot dusver allemaal bedankt!
Bier, Billen, Borsten en Beats!
FrodorfStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-6-2006
Laatste: 21-12-2011
Berichten: 37
9-12-2007 23:08
Wat betreft galm ben ik het met KVM en Watt-Xtra eens.
Het was meer bedoeld als: Als dit lastig wordt om aan te komen, lekker achterwege laten.

Wat betreft zacht zingen, dan ga je dus zeg maar een boel galm versterken in plaats van de mic zelf? Of wat bedoel je hier mee... Heb er nooit echt over nagedacht, en heb nooit het idee gehad dat dit hier aan mee werkt...

Het kan wel helpen om wat valse tonen enigzins weg te moffelen.. (Ze vallen dan wat minder op lijkt wel.)
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
10-12-2007 00:21
1 x bewerkt. Laatst door René Eppink op 10-12-2007 00:24
Veel beginners zingen met vrij weinig ademsteun waardoor de klanken vrij iel worden en daardoor klinkt het geheel soms ook vrij zacht. Met een galmpje kun je dat iele wat verhelpen waardoor de zang wat voller wordt en ook iets luider lijkt.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
10-12-2007 00:22

frodorf schreef:

Wat betreft zacht zingen, dan ga je dus zeg maar een boel galm versterken in plaats van de mic zelf? Of wat bedoel je hier mee... Heb er nooit echt over nagedacht, en heb nooit het idee gehad dat dit hier aan mee werkt...
Heeft eigenlijk niet direct iets met zacht zingen te maken.
Met een galm maak je de zangstem wat breder. (voller)
Het kan wel helpen om wat valse tonen enigzins weg te moffelen.. (Ze vallen dan wat minder op lijkt wel.)
Een valse toon is en blijft een valse toon. (daar zal een galm niets aan veranderen.)

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)