Forum > Geluid

Complete band uitversterken

(35 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-12-2007 12:44
Ik ben gevraagd om in plaats van drive-in een kleine band uit te versterken. Band bestaat uit 1 drummer, 2 gitaristen en 1 zanger (die ook nog wel eens een gitaar pakt). Zelf hebben ze 1 microfoon voor de zang en een mixer. Ik zelf heb 4x 15" baskasten en 2 toppen. Het is bedoeld voor een vrij klein zaaltje waar 50-100 man komt.

Zelf dacht ik om het volgende te huren:
* 6 microfoons
* 2x multigate (4x)
* 2x monitor
* extra kabels

Zie ik iets over het hoofd?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
8-12-2007 13:08
Compressor, delaytje/reverbje?

6 mic's? Wat ga je uitversterken en waarmee?
Vergeet niet te lachen
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
8-12-2007 13:09
Zonder verdere ervaring een bandje uitversterken is niet aan te bevelen. Tevens kun je niet zomaar "6" microfoons uitversterken, maar heb je een passende set nodig (denk o.a. aan drumkit).

Daarnaast heb je ook enkele compressoren nodig. Gates zijn leuk, maar niet noodzakelijk (wel handig op de drummic's, maar pas naar grijpen als je de rest goed onder de knie hebt).

Welke mixer ga je gebruiken voor deze toepassing ?

Waar ergens gaat het feest plaatsvinden ? Als het van jouw uit zuidelijk ergens gaat plaatsvinden, kan ik misschien wat voor je betekenen..
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-12-2007 15:46
Zal dicht in de buurt van Eindhoven zijn. Zelf twijfel ik ook een beetje of ik het wel moet aannemen. Enige voordeel is dat ze iemand vast zoeken, maar ze hebben zelf eigenlijk ook geen ervaring.

De gitaristen van de band gaven aan dat ze een eigen gitaarversterker gebruikten welke in dan vervolgens weer zou moeten opnemen met een microfoon omdat het een specifiek geluid zou geven. Vond het zelf in eerste instantie wat vreemd klinken, maar dat specifieke buizen geluid zal best wel wat van waar zijn.

Bij nader inzien inderdaad eigenlijk wel een galmpje en compressors... Gaat lastig worden, heb zelf wel 1 compressor in me versterkerrack maar die is slechts 2-kanaals en gebruik ik om de set te beschermen; niet om bepaalde signalen te comprimeren of op te krikken.

Microfoons is inderdaad lastig, iemand tips?
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JopEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-3-2004
Laatste: 5-6-2009
Berichten: 234
8-12-2007 16:00

alleznet schreef:

Zal dicht in de buurt van Eindhoven zijn. Zelf twijfel ik ook een beetje of ik het wel moet aannemen. Enige voordeel is dat ze iemand vast zoeken, maar ze hebben zelf eigenlijk ook geen ervaring.

De gitaristen van de band gaven aan dat ze een eigen gitaarversterker gebruikten welke in dan vervolgens weer zou moeten opnemen met een microfoon omdat het een specifiek geluid zou geven. Vond het zelf in eerste instantie wat vreemd klinken, maar dat specifieke buizen geluid zal best wel wat van waar zijn.

Bij nader inzien inderdaad eigenlijk wel een galmpje en compressors... Gaat lastig worden, heb zelf wel 1 compressor in me versterkerrack maar die is slechts 2-kanaals en gebruik ik om de set te beschermen; niet om bepaalde signalen te comprimeren of op te krikken.

Microfoons is inderdaad lastig, iemand tips?
Ik wil je wel komen helpen, heb zelf ook een heleboel spullen en woon vlakbij.
Stuur maar een mailtje als je 't wat lijkt.
MB Audio systems
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
8-12-2007 23:14
Zal wel eens overleggen, is nogal een budget klus om zo te zeggen, zal wel mailen als ik het 'aanneem', is natuurlijk wel een leuke leer-ervaring happy :) .
Bier, Billen, Borsten en Beats!
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
9-12-2007 04:20
Vergeet een mixer niet, heb je die? Zoja, waar ga je die opzetten?
heb je geen Snake nodig? Hoe veel kanalen heeft de Band nodig?
Wat dacht je van DI-boxen? Extra xlr kabels? Diverse verloopkabels?
Voor een live band is een compr/limiter een must!
Onzin om voor zo'n kleine band allerlei extra gates en compr/lim te gaan gebruiken.
Mix met verstand en niet met je dB meter!

Succes!
..Je Ducktape brood voeren...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
9-12-2007 10:19
DI's zullen niet nodig zijn door het unplugged versterken van de gitaren. Een drumkit en een snake zijn wel ontzettend handig, zo niet onmisbaar. Denk aan statieven voor de drumkit wink ;)

De optredens die ik tot nu toe gedaan heb (ook bandjes) heb ik zonder compressor/limiter gedaan, zelfs zonder EQ. De 3 bands EQ op de mengtafel was genoeg. Ik ben van mening dat vooral als je net begint het veel beter is om al die apparatuur niet te gebruiken (tenzij heel erg nodig), zo leer je het veel beter en krijg je sneller door waarom (en wanneer) je eventuele extra apparatuur nodig hebt.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
9-12-2007 11:25
of je vraagt of een ervaren iemand het wil doen waarbij je mag meekijken, meehelpen.

Een keer goed op je bek gaan is eenvoudig. zal je nog lang achterna zitten.
de Klus uitbesteedden en zelf kunnen leren van de persoon met ervaring zal jou ten goede komen en ook zeker jouw naam! Plus dat het voor het bandje ook prettiger spelen is.

Afspreken dat het onder jouw naam gebeurd..

De eerste keer fietsen deed je ook niet door een fiets van je vader uit de schuur te trekken en hierop proberen te klauteren!! Om vervolgens knetterhard onderuit te gaan.

waarschijnlijk met een fiets met van die hulpwielen aan de zijkant! laugh :D

maar dat is mijn mening.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
9-12-2007 12:08
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 9-12-2007 12:23
Vreemd dat velen meteen over compressor/limiters/gates praten.
Enig idee hoeveel bandjes dat niet hebben/gebruiken?

De band zelf heeft 1 microfoon, goed mogelijk dat het hier om een plaatselijk "hobby bandje" gaat. Denk dan ook aan de ervaring met een PA van de band zelf.

alleznet schreef:

De gitaristen van de band gaven aan dat ze een eigen gitaarversterker gebruikten welke ik dan vervolgens weer zou moeten opnemen met een microfoon omdat het een specifiek geluid zou geven. Vond het zelf in eerste instantie wat vreemd klinken, maar dat specifieke buizen geluid zal best wel wat van waar zijn.
"opnemen"-doorversterken.
Klopt, de totaalsound word bepaald door de gebruikte gitaar, eventueel effect en de versterker. Ook de reden waarom men bijvoorbeeld voor een Mesa Boogie, of een Marshall 50 watter gaat.

Als je geen ervaring hebt met dergelijke zaken, moet je je afvragen of het verstandig is om dit te doen. Persoonlijk zou ik een verhuurder of een bandje zoeken waarbij je eerst ervaring op kan doen.

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)