Forum > Geluid

Stage Accompany Blue Box.

(310 reacties. Pagina 2 van 32)
Moderator(s): Dré
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-12-2007 13:40
6 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-12-2007 15:03
Hallo Martin,

KVM schreef:

Ik zou het niet onder Highend laten vallen. (in de zin van huiskamer/studio apparatuur)
Mijn huidige SA's zijn drivers die uit een monitorsetje komen van SA.
Ok, misschien dan niet HighEnd, maar toch wel op zijn minst de kwaliteit van studio apparatuur.
En zeker beter als het instap/gemiddeld HiFi of PA setje.
Pak bijvoorbeeld een leuk setje huiskamer BNS (audax) en al snel zal de SA "manie" overgaan.
Maar die kunnen volgens mij de druk nooit geven die de SA's wel kunnen leveren.
Zoals ik al meerdere keren op het forum aangegeven heb wil ik de gulde middenweg vinden tussen HiFi/HighEnd-geluidskwaliteit en het PA spl geweld.
Wat, volgens mij, met mijn SA project aardig is gelukt.
Met de Blue Box (drivers) wil ik de overtreffende trap betreden.
Dergelijke kasten zijn veeeeel te groot voor het opervlak van jouw huiskamer.
Hoog zal altijd wel voldoen, maar "lekker" laag....no way.
Lekker laag, en dan bedoel ik echt lekker laag met druk, hebben mijn 12" SA kastjes al.
Dus waarom zou de 15" van de Blue Box dat niet doen.

Zelfs Tcmc was verrast over de bassweergave.

Blijft een simpel bass-reflex systeem, dus ik zou géén reden weten waarom de Blue Boxen géén goede laagweergave zouden geven. Overigens heb ik zelf de Blue Boxen nog nooit gehoord.

Als ik ze aanschaf dan zou het zo kunnen zijn dat ze weer in eenzelfde vorm worden gegoten als mijn huidig SA-setje.
Dus nette handzame kastjes, waar dan het ene verschil zit het gebruik van de 15" woofer.

En hoe je het wend of keert het blijven gewoon kwaliteitsdrivers.

Van de prijs die ik geboden heb (en ze ook voor mag meenemen) ben ik alléén uitgegaan van de 2 x ribbon en 2 x 15" woofer. De versterkers en lege kasten kunnen dan eventueel weer in de verkoop.
Zou ik die spullen tweedehands appart aanschaffen ben ik een stuk duurder uit zijn.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
Dj ThomasStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 11-2-2007
Laatste: 29-8-2010
Berichten: 83
2-12-2007 14:08
In Highstreet hadden we tot voor kort zo'n 8 van deze Blue Boxen hangen. Deze zijn vervangen door andere, nieuwere en vooral lichtere modellen van SA. Echter staat er nog 1 BB als monitor voor de dj. En ik kan je zeggen, dat ramt goed door... razz :p
If House Is A Nation, I Wanna Be President!
ConinxkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 12-2-2006
Laatste: 28-9-2016
Berichten: 74
2-12-2007 16:07
1 x bewerkt. Laatst door Coninxke op 2-12-2007 18:34
Hallo Webbie,
De speakers die je op het oog hebt, zijn van mij geweest. Ik kan je wel nuttige informatie bezorgen omtrent de kasten. De verkoper heeft het stel een maand geleden van me overgekocht voor de prijs van 150,-. De 2 laagdrivers waren toen NIET in orde. De rand van één was gescheurd en de andere klonk niet meer optimaal. Versterkers en hoogdrivers heb ik niet getest. Als je nog iets specifieks wenst te weten, geef je me maar een seintje.
Klant is Coninx!
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
2-12-2007 18:10
Hmmmz, dat klinkt alsof je er nog een hoop geld in moet gaan steken Webbie om die SA kasten weer goed spelend te krijgen! Ik denk dat ik zelf van de koop af zou zien.

Als je toch wat wilt hobbyen met SA, wellicht is het dan een idee om je filter in je huidige SA kasten te optimaliseren met betere componenten. Met name de condensators die in serie met de Ribbon staan zou ik van topkwaliteit kiezen. Hele leuke webshop om daar eens voor te shoppen:

Caps and Coils

Tevens zou ik je willen aanraden eens op zoek te gaan naar een zeer goede hifi versterker. Ik heb ook een tijd lang met PA versterkers gespeeld en gedacht dat een hifi versterker nooit beter zou klinken. Een versterker is immers een versterker toch? Wel, dat is dus niet zo. PA versterkers zijn gebouwd om hard te gaan, betrouwbaar en continu het maximale vermogen te leveren. Een goede hifi versterker is toch meer op klank gebouwd. Er zijn grote verschillen tussen de merken qua klank, je moet dus iets zoeken wat optimaal met je SA kasten harmonieerd.

MVG Contour
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
2-12-2007 20:14
Moeilijk om hier een goed en vooral duidelijk antwoord te geven, wat ook nog eens degelijk in elkaar zit.
Probleem is deels namelijk ook dat je geen vergelijkings materiaal kent of hebt.
Maar goed, ik zal een poging, en een stap terug in de tijd doen.

Webbie schreef:

Mijn huidige SA's zijn drivers die uit een monitorsetje komen van SA.
Ok, misschien dan niet HighEnd, maar toch wel op zijn minst de kwaliteit van studio apparatuur.
Voor zover ik weet gebruikte men toen Tannoy of genelec in DE studio's. (uiteraard ook andere merken)
Ik kan mij echter niet herinneren dat men SA gebruikte. (althans niet in de studio's waar ik destijds ben geweest)
En zeker beter als het instap/gemiddeld HiFi of PA setje.
Dat zondermeer, maar dat een instap of gemiddeld PA setje beter zou zijn heb ik ook nooit gemeld.
Maar die kunnen volgens mij de druk nooit geven die de SA's wel kunnen leveren.
Vergis je er niet in wat andere merken kunnen doen. (BNS / Audax) is niet "zomaar" een merk. Er zal hoogstwaarschijnlijk altijd beter zijn, BNS is echter een voorbeeld.
Het gaat eigenlijk hierom dat je min of meer verbaasd zal zijn dat er zoveel laag uit een relatief klein kastje (speaker) kan komen.
Zoals ik al meerdere keren op het forum aangegeven heb wil ik de gulde middenweg vinden tussen HiFi/HighEnd-geluidskwaliteit en het PA spl geweld.
Dat snap ik, bij mij is de "truc" met minimaal het maximale te bereiken.
Dan speelt de soort kast een grote rol. (uiteraard mede met de gekozen componenten)
Lekker laag, en dan bedoel ik echt lekker laag met druk, hebben mijn 12" SA kastjes al.
Dus waarom zou de 15" van de Blue Box dat niet doen.
15" is te groot voor jouw ruimte.(deels vraag ik mij ook af of die net zo soepel is als jouw 12".) Mijn 2x 8" met 75watt versterker delen hardere en diepere klappen uit dan mijn PA set met 15" op dat vermogen. (althans in de huiskamer!) Uiteraard doet mijn PA set het beter met een behoorlijke amp, maar dat is absoluut geen huiskamer niveau.
Zelfs Tcmc was verrast over de bassweergave.
Enorm verrast zal ik niet zijn, daar de 12" een soepele ophanging heeft.
Vergelijkbaar met de 12" 3 weg "studio"kasten van JBL uit die tijd.
In die periode had ik McKenzie studio 10" speakers voor PA/thuisgebruik, die hadden een dubbele rand. Voordeel dat je met laag vermogen ook nog fatsoenlijke basweergave had.
En hoe je het wend of keert het blijven gewoon kwaliteitsdrivers.
Nieuw wel, je moet echter maar afwachten wat ze meegemaakt hebben.

Een andere versterker zoals Contour aangeeft zat ik ook al direct aan te denken.
Terug in de tijd......studio's Yamaha P2200. Heel kort verhaaltje (sommige studio's draaien er nog steeds mee). Ik heb twee van die dingen en moet zeggen dat het geluid anders is dan de P4500's die ik heb.

Martin.
kvm entertainment
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-12-2007 21:09
1 x bewerkt. Laatst door Webbie op 2-12-2007 21:25
Hallo Coninxke,

Coninxke schreef:

Hallo Webbie,
De speakers die je op het oog hebt, zijn van mij geweest. Ik kan je wel nuttige informatie bezorgen omtrent de kasten. De verkoper heeft het stel een maand geleden van me overgekocht voor de prijs van 150,-. De 2 laagdrivers waren toen NIET in orde. De rand van één was gescheurd en de andere klonk niet meer optimaal. Versterkers en hoogdrivers heb ik niet getest. Als je nog iets specifieks wenst te weten, geef je me maar een seintje.
Bedankt voor de waarschuwing. Heb inmiddels de man gebeld en hem verteld dat de koop niet door gaat.
Nu had ik toch wel achter de driver-gebreken gekomen, want ik had gewoon een versterker, kabels en cd-speler meegenomen.
En een kappote surround is zo te zien of te checken met muziek er op.

Nu heb jij mij een ritje Numansdorp bespaart, daarvoor dank.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-12-2007 21:20
Hallo Contour,

Bedankt voor je reactie.

Contour schreef:

Hmmmz, dat klinkt alsof je er nog een hoop geld in moet gaan steken Webbie om die SA kasten weer goed spelend te krijgen! Ik denk dat ik zelf van de koop af zou zien.
Zoals je in de post hierboven kan lezen heb ik dat inmiddels ook al gedaan.
Als je toch wat wilt hobbyen met SA, wellicht is het dan een idee om je filter in je huidige SA kasten te optimaliseren met betere componenten. Met name de condensators die in serie met de Ribbon staan zou ik van topkwaliteit kiezen.
Filter komt nog een keer aan de beurt, wel nadat ik natuurlijk de waveguide op orde heb.
Anders blijf, ik de toch wat duurdere componenten, kopen.

Heb eventueel ook nog de mogelijkheid om aktief te gaan filteren.
Tevens zou ik je willen aanraden eens op zoek te gaan naar een zeer goede hifi versterker. Ik heb ook een tijd lang met PA versterkers gespeeld en gedacht dat een hifi versterker nooit beter zou klinken. Een versterker is immers een versterker toch? Wel, dat is dus niet zo. PA versterkers zijn gebouwd om hard te gaan, betrouwbaar en continu het maximale vermogen te leveren. Een goede hifi versterker is toch meer op klank gebouwd. Er zijn grote verschillen tussen de merken qua klank, je moet dus iets zoeken wat optimaal met je SA kasten harmonieerd.
Dat zelfde zei Tcmc ook, mijn set klinkt nu zo dat een andere versterker zelfs wat uit gaat maken.

Een logische keuze zou, volgens mij, een SA versterker zijn om die als eerste eens een keer te gaan proberen.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-6-2024
Berichten: 2128
2-12-2007 22:21
Hallo Martin,

Bedankt voor je post.

KVM schreef:

Webbie schreef:

Mijn huidige SA's zijn drivers die uit een monitorsetje komen van SA.
Ok, misschien dan niet HighEnd, maar toch wel op zijn minst de kwaliteit van studio apparatuur.
Voor zover ik weet gebruikte men toen Tannoy of genelec in DE studio's. (uiteraard ook andere merken)
Ik kan mij echter niet herinneren dat men SA gebruikte. (althans niet in de studio's waar ik destijds ben geweest)
Volgens mij klopt dat ook, toen SA de Blue Boxen voor het eerst uitbrachten maakte SA nog géén monitoren voor studio's.
Wél is het zo dat vrij kort daarna ze dat wel zijn gaan doen, ik kan alléén niet achterhalen vanaf welk jaar precies.
Maar de drivers die toen gebruikt werden in de Blue Box waren de zelfde als in de SA 4544, SA 4547 en SA 4549 monitoren.

Laatste versie van de Blue Box kwam in 1993 uit.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-12-2007 11:59

Webbie schreef:

Hallo Martin,

KVM schreef:

Ik zou het niet onder Highend laten vallen. (in de zin van huiskamer/studio apparatuur)
Mijn huidige SA's zijn drivers die uit een monitorsetje komen van SA.
Ok, misschien dan niet HighEnd, maar toch wel op zijn minst de kwaliteit van studio apparatuur.
En zeker beter als het instap/gemiddeld HiFi of PA setje.
Probeer dat eerst eens uit alvorens een uitspraak te doen. Zeker als het gaat om een term zoals "beter". Wellicht aangenamer voor jouw oren (is iets anders). Ik heb me wel eens fiks verbaasd wat een 500 euro setje Celestion Ditton speakertjes (weet het type even niet meer) kon presteren. Was er zeer aangenaam verrast door...
En hoe je het wend of keert het blijven gewoon kwaliteitsdrivers.
Feit blijft ook dat je de woofer voor HiFi begrippen (zelfs de meest milde HiFi begrippen) gebruikt tot frequenties die "not done" zijn. Bij PA moeten we wel maar bij HiFi willen we beter.

Heb je al eens een stevige HiFi set gehoord (bijvoorbeeld een Ditton transmissielijn setje)? De SAF daarvan zal in ieder geval een stuk hoger zijn dan van welke SA speaker dan ook (en de SAF is héél belangrijk; met name 's nachts maar ook rond etenstijd). laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
3-12-2007 12:02

Contour schreef:

Als je toch wat wilt hobbyen met SA, wellicht is het dan een idee om je filter in je huidige SA kasten te optimaliseren met betere componenten.
Nadat je het filter zelf geoptimaliseerd hebt qua componentwaardes. Anders is het bijna hetzelfde als racebanden uitzoeken voor een auto waarvan de wielophanging nog niet optimaal is (wat mij betreft een stapje overgeslagen)...

Idem qua versterkerkeuze. EERST het ontwerp goed, daarna pas tweaken...
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)