Forum > Newbie Forum

verschil tussen tulp kabels

(97 reacties. Pagina 2 van 10)
Moderator(s): Dré
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2003 16:07
Allehande legeringen worden gebruikt.

Een van de meest gebruikte bestanddelen bij normale pluggen is Nikkel.

Overigens is zilver de beste optie aangezien zilveroxide een zeer goede geleider is. XLR pluggen gebruiken dan ook vaak een legering met zilver.

Verguldde plugjes lijken vooral erg mooi EN zijn zeker een goede optie voor connecties die nooit losgemaakt worden. Voor XLR pluggen (die met grote regelmaat vast en weer los gemaakt worden) is het vaak NIET een goede optie. Vandaar ook dat je voor installatiewerk vaak verguldde XLR pluggen gebruikt en voor gebruik op pad juist weer niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
WoeiStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 11-5-2003
Laatste: 22-7-2003
Berichten: 60
9-6-2003 16:58
Als je ze bvb. thuis gebruikt heeft het dan een voordeel? (voor mixer->cd)
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
9-6-2003 17:22
Als je gewone kabeltjes gebruikt en deze eens per jaar losmaakt en weer vastzet dan heb je ook geen probleem.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
SkiptagStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2004
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 19
15-4-2004 19:30

Dré schreef:

Als je gewone kabeltjes gebruikt en deze eens per jaar losmaakt en weer vastzet dan heb je ook geen probleem.
Ik heb over dit topic nog weinig gevonden, ik hoop dat ik zo wat kan bijdragen.

Toch schijnt er veel verschil te zijn in de kwaliteit van deze 'gewone' kabeltjes en de meer exotische.

Voorzover ik het nu ongeveer doorheb wordt de kwaliteit van het kabeltje bepaald door:

- Het materiaal: een connector waar goud over heen gezet is zal (natuurlijk) veel minder geleiden dan een connector van gezuiverd koper.

- De consistensie: Dit houdt in de stevigheid van je kabel, over het algemeen is het zo dat hou dikker je kabel is, hoe meer elektronen er door heen kunnen (en hoe minder weerstand je dus hebt.)

- De aansluiting met de bron

- De Isolatie

De RCA kabel zoals de meeste hem kennen heeft een nikkel lagering/gouden lagering en bevat verder vaak een mix tussen koperdraad (ongezuiverd) en een ander metaal. de isolatie is vaak van plastic. verder heeft deze kabel een plastic/rubber omhulsel per plug. 1 meter kost rond de 3 euro

Een stap beter is een High end kabel. Deze wordt bijvoorbeeld geleverd door Vivanco.
Dikkere pluggen, gouden connectoren, betere isolatie (Teflon), maar wederom ongezuiverd koper.(Blijft een slechte kabel) 1 meter kost rond de 13 euro

Weer een stap beter, Kabels van gezuiverd koper, isolatie doormiddel van speciale luchtkamers. Denk aan bijvoorbeeld Monster (Hier zijn ook mijn kabels van) 1 meter kost tussen de 20 en 40 euro

Kan het nog beter, ja hoor, je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Er zijn zelfs kabeltjes van het merk Jaguar (jaja het automerk) die een versterker in de kabel bevat. 75 cm kost hier rond de 320 euro.1 0 meter kost 7500 euro.

Voor de gene die me niet gelooft:
www.bestekeus.nl/shop/product_info.php/products_id/5988

Wat dingen die toch wel belangrijk zijn:

- Je geluidskwaliteit hangt van je zwakste kabeltje (schakel)
Dit betekent dat zelfs als je 2x een Jaguar kabeltje bezit maar je kabeltje richting je versterker is standaard, je als nog een minder geuid hebt.

- Een kapot kabeltje tot kortsluiting kan leiden. Het is dus belangrijk dat je netjes met je kabeltjes overweg gaat.

- Ik heb het hier niet over 'On the road' kabeltjes. XLR blijft een veel mooiere geluidsoverdracht dan Tulp.

Mvg Skiptag
** Progressive with Raw African Influences **
DiederikStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-5-2003
Laatste: 3-2-2021
Berichten: 619
15-4-2004 19:40
Hmz volgens mij hebben we deze discussie onlangs al eens gevoerd.

Ik snap best dat er verschillen zijn tussen de kabeltjes, maar het belangrijkste beargumenteer je niet:
is het verschil tussen de verschillende kabels hoorbaar?, zeker in combinatie met de meeste on the road apparatuur, waar de prioriteiten toch wat anders liggen als bij HiFi. Wellicht is mijn gehoor niet zo zuiver meer, maar ik hoor het verschil niet (misschien wil ik het ook niet horen omdat ik het pure geldklopperij vind wink ;))

De stromen bij audiosignalen zijn zodanig klein en de impedantie van de ingangen zodanig hoog (in de orde van KOhm) dat het kleine beetje extra weerstand van de kabels gerust verwaarloosd kan worden. Het enige is dat een langere kabel soms wat verlies van hoge tonen kan geven. Overigens gaat dit niet op voor phono-ingangen, omdat deze zo gevoelig zijn, dat de weerstand en - vooral - de capaciteit en zelfinductie van de kabel wél een rol gaat spelen.
Voor veruit de meeste (vaste) toepassingen voldoen de goedkope tulpkabeltjes prima. Zeker als ze netjes in bijvoorbeeld een flightcase zijn weggewerkt, dan zijn ze ook mechanisch stevig zat. Voor verbindingen die regelmatig worden losgehaald is tulp echter niet zo'n goede oplossing, vanwege de geringe stevigheid van de connectoren. Daarvoor is XLR de beste oplossing, zeker gebalanceerde uitvoeringen zijn de beste manier om een signaal over een wat langere afstand te vervoeren (vanaf ca. 5-10 meter).
Zoals Dré weleens zegt: een kabel moet vooral lang genoeg zijn. Is ie dat niet dan doet ie verrekte weinig!

Kijk trouwens eens op www.breem.nl als je meer wilt weten over de zin - en vooral de onzin van High End HiFi.
Verder hebben we deze discussie al eens eerder gevoerd, gebruik de search svp.

Overigens, zonder in herhaling te willen vallen, je bent vandaag wel erg bezig om ouwe topics omhoog te gooien...
Wat nu heel gewoon is, was ooit een revolutie
SkiptagStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-2-2004
Laatste: 4-4-2005
Berichten: 19
15-4-2004 22:53

Diederik schreef:

Hmz volgens mij hebben we deze discussie onlangs al eens gevoerd.
Dat zou best eens kunnen, ik kon het niet vinden met de zoekfunctie. (toch met 3 criteria gezocht hmmm?) Sorry dan voor de onnodige post kan dan weggehaald worden.
Ik snap best dat er verschillen zijn tussen de kabeltjes, maar het belangrijkste beargumenteer je niet:
b]is het verschil tussen de verschillende kabels hoorbaar?, zeker in combinatie met de meeste on the road apparatuur, waar de prioriteiten toch wat anders liggen als bij HiFi. Wellicht is mijn gehoor niet zo zuiver meer, maar ik hoor het verschil niet (misschien wil ik het ook niet horen omdat ik het pure geldklopperij vind wink ;))]
Toen ik in de Marantz stond hoorde ik het wel. Geluid is frisser naar mijn mening in het hoog, en in midden klinkt het geluid voller/warmer (nogmaals naar mijn mening) Wel ben ik met je eens dat het op mijn huis/tuin en keuken boxjes waarschijnlijk niet veel zal uitmaken.
Overigens, zonder in herhaling te willen vallen
en dat is de derde keer dat je het wel doet. laugh :D

Ik ben zo ongeloofelijk lekker bezig vandaag laugh :D !! Nee, sorry jongens. volgende keer beter

Skiptag
** Progressive with Raw African Influences **
MassiveStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-12-2003
Laatste: 28-8-2005
Berichten: 525
15-4-2004 23:34
www.new-line.nl/forum/read/?t=7504&p=2

dáár is de discussie net gevoerd.

kortgezegd: Dat betere geluid wat jij hoorde uit die marantz-speakers, met gebruik van een dure interlink, zit tussen je oren. het is niet zo, maar je maakt het jezelf wijs.

Aldus Dré, en een hoop andere ex-anonieme audiophilisten razz :p

(ik behoor overigens ook nog tot de catagorie mensen die het wél 'denkt' te horen..)
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 16-9-2024
Berichten: 5308
16-4-2004 09:36
Natuurlijk hoor je frisser hoog en voller mid. Je hebt immers zojuist enkele tientallen euro's aan een interlinkje uitgegeven.

Doe nou dezelfde test nogmaals, maar nu geblinddoekt in een directe a/b vergelijking...
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
16-4-2004 11:20
Paar dingen over interlinks.

Bij een goed ontwerp is de uitgangsimpedantie van de bron erg laag. Hierdoor zijn de invloeden van de parallelcapaciteit van de kabel MINIEM (elke electronicus voelt dat op z'n klompen aan). Uitzonderingen zijn draaitafeluitgangen (hoogohmig) en High End producten (waardeloos ontworpen omdat het exotisch moet zijn).

Kabel wordt GETROKKEN uit een prop koper. Als daar verontreinigingen in zitten dan werkt dit procédé niet (de draad zal dan steeds knappen tijdens het productieproces). Vandaar dat alle kabel vrij is van verontreinigingen. De claim OFC is dan ook wat onzinnig (zeg maar vergelijkbaar met "deze auto heeft ronde banden; jawel Mike, ronde banden"). Het LC (lineair Crystal) is al helemaal een lachtertje... Er wordt gesuggereerd dat tijdens het trekken de atomen op een speciale manier komen te liggen. Vreemd genoeg is dit procédé alleen mogelijk in de High-End. De Space Shuttle kan blijkbaar zonder!

Skin Effect: Bij audio frequenties (<100kHz) en de diameter kabel die gebruikt wordt is dit NIET aan de orde. De variatie in weerstand als gevolg hiervan is bij een kabel wellicht meetbaar en dus terug te vinden in de 0.1dB range of nog lager (succes om dat terug te vinden als je nagaat dat een paar graden hogere temperatuur in je huiskamer een VEEL grotere invloed heeft (meer dan een decade); om het nog maar niet te hebben over veranderingen in luchtvochtigheid e.d.).

Weerstand van de kabel zelf. Ook hier worden gigantische claims gemaakt. Bij een bron van 220 Ohm en een last van 47kOhm kan een variatie van 1 Ohm niet echt een bepalende factor zijn. Verschillen zullen ergens rond de -93dB hoorbaar zijn (best lullig als je nagaat dat een gemiddelde STILLE huiskamer zo'n 70dB dynamisch bereik toelaat (let wel: NIET in de stad maar in het platteland EN met de CV en luchtreiniger uit!!!).

Weerstand van de connectoren. Zelfde verhaal als hierboven.

Magische effecten van legeringen: Hebben vreemd genoeg totaal geen invloed bij het meten van erg kleine spanningen (zoals de meting van de hartslag bij mensen waar gewoon hobbymaterialen gebruikt worden) MAAR bij High-End (waar de spanning op de interconnect nominaal een factor 100.000 hoger ligt schijnt het wel effect te hebben VOLGENS DE FABRIKANTEN VAN DE KABELS). Wel weer vreemd dat dan bij dat High End gedoe gewerkt kan worden met ongebalanceerde signalen terwijl ieder normaal denkend mens WEET dat de enige manier om zo storingsvrij mogelijk signalen van A naar B te krijgen nog steeds de gebalanceerde manier is (maar ja... Da's High End; reciproke van logica).

Een kabel moet GOED contact maken en een goede afscherming bieden EN (meest belangrijk) niet te kort zijn. Een te korte kabel werkt namelijk NOOIT; zelfs niet als hij van LCOFC is.

Uitzondering hierop is de verbinding tussen draaitafel en RIAA(A) voorversterker. Daar hebben we het over kleine signalen met een bron die een vrij hoge uitgangsimpedantie heeft. Daarbij heeft de capactiteit van de kabel dan dus WEL een duidelijke invloed op de transfer functie van het element.

Maar als een kabel van 1 meter tussen CD-speler en versterker een hoorbaar verschil geeft dan is OF de CD-speler defect OF de versterker (of op z'n minst waardeloos ontworpen). En waardeloos ontworpen producten zijn te kust en te keur te koop (vaak met mooie metalen knoppen, exclusieve houten kasten (prima voor afscherming toch) etc. etc. etc.).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
MEStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-1-2003
Laatste: 2-12-2009
Berichten: 358
16-4-2004 12:46
3 strikes your out wink ;)

Nu weten we ook weer waarom Dré is afgekickt van die Hifi wereld laugh :D.
correct me if I'm wrong...

Terug naar forum Afgesloten topic