Forum > Zelfbouw Speakers

Een paar foto's van mijn "nieuwe" set.

(30 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-10-2007 00:41

Watt-Xtra schreef:

KVM wat jij nu schrijft is ook wel heel erg zwart/wit..

kasten worden wel degelijk berekend.
Zo zwart/wit is het nu ook weer niet. Je vergeet één belangrijk ding het is en blijft zelfbouw. (merkloos)
Wil je stevig in je schoenen staan als bedrijf (en dus niet als handige hobbybob), zal je behalve juiste berekeningen ook metingen moeten verrichten. En al helemaal als je met "eigen" ideeën aan komt zetten.

Daarnaast zitten veel kasten inlusief speakers in een serieuze prijsklasse. Het is dus niet vreemd dat men hierom vraagt.

Was jij niet op zoek naar "merk" kasten omdat Top 40 bands dat graag willen zien? JBL is toch ook een merk?

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
22-10-2007 10:07
1 x bewerkt. Laatst door Dré op 23-10-2007 12:04

ivo2 schreef:

Als ik dit door een professioneel bedrijf zou laten doen, wat een hoop geld kost, zouden mijn kasten ook gelijk een stuk prijziger worden.
Ik betaalde vroeger zo'n 50 gulden voor een goede meting. Kan me niet voorstellen dat die kosten sindsdien extreem hoger zijn geworden.

Daarnaast zie ik in dit topic dat sommigen roepen dat de apparatuur die nodig is voor een meting zo duur is...

Een mity mike is gebouwd voor ca. 10 euro aan onderdelen. Verder heb je alleen nog een PC nodig en wat software (sommige freeware pakketten volstaan al voor de meest eenvoudige metingen). Als een totaal kostenplaatje van 10-15 euro inderdaad te hoog is...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
22-10-2007 12:32
Vind het een erg net setje Ivo, heb je toevallig ook wat foto's van b.v. de 4 stacks bij elkaar met schuim? sneaky :V Verder heb ik een tijdje terug naar je gemaild, heb je dat wellicht nog gezien (ging over een bezoekje razz :p ).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
22-10-2007 15:44
Foto

Ik denk dat ik het mailtje, inderdaad, over het hoofd heb gezien, ik zoek hem even op.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-10-2007 19:27
KVM: idd is JBL ook een merk, ik ben ook erg te spreken over mijn basjes.. Toch kost het geregeld tijd en moeite om mensen te overtuigen van de kasten.. Ik krijg vaak te horen bij opbouwen of wanneer de set op standje achtergrond staat omdat de zaal, tent nog niet open is "goh geen merk erop? wat is het, zelfbouw? welke speakers zitten erin? hoeveel vermogen is het?"

Ik antwoordt zeker bij de jonge gasten.. (irritant) "oww zelfbouw kastje met een paar honderd watt.." Ook de muzikant met steralures heeft hier last van..
(EAW is altijd goed, zwart kastje zonder merk of logo is eerst bewijzen..) helaas maar zo wordt er nog vaak gedacht..

Bij het opentrekken van de set heb je dan wel eens erg verbaasde gezichten.. Ik krijg ook wel eens komplimenten betreft het geluid.. Gelukkig. happy :)

een naam op een kast "verkoopt" gewoon makkelijker, echter zullen ze wel de kwaliteiten van mn huidige kasten minimaal moeten evenaren anders komen ze er echt niet in. Daarnaast met inhuren ook erg makkelijk dat een ander dezelfde kasten heeft. Vooral met topkasten is dat zeer wenselijk..
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
Arjan schuurmanStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-1-2004
Laatste: 10-4-2024
Berichten: 106
22-10-2007 22:17
denk inderdaad ook dat zelfbouw best kan klinken en zeker zo goed als bijfoobeeld een middenklasse pa, alleen aan de echte top systemen en dat dan in vergelijking met zelfbouw zit echt nog wel een gat, ik heb nog niemand een systeem horen bouwen als bijfoobeeld nu mijn kf750 stack met ux 8800 proccessor, dit is zo rete strak, hier kom je zonder de kennis die ze daar in de fabriek bezitten echt niet overheen, nu is zo'n geluid natuurlijk ook lang niet altijd nodig/gewenst dus is er zeker markt voor andere systemen(bijfoorbeeld het gae director)is voor in een feestent helemaal niet gek maar hoor je daarnaast een eaw 750 of ander top systeem dan valt het weer echt in het niets, maargoed dat wil niet zeggen dat het gae niet voor de toepassing geschikt is en daar vind ik dat de meeste mensen te weinig naar kijken, ze staren zich blind op een merk terwijl voor die toepassing zoveel merken/zelfbouw goed of voldoende kan zijn.groeten arjan
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
22-10-2007 22:43

Watt-Xtra schreef:

KVM: idd is JBL ook een merk, ik ben ook erg te spreken over mijn basjes.. Toch kost het geregeld tijd en moeite om mensen te overtuigen van de kasten.. Ik krijg vaak te horen bij opbouwen of wanneer de set op standje achtergrond staat omdat de zaal, tent nog niet open is "goh geen merk erop? wat is het, zelfbouw? welke speakers zitten erin? hoeveel vermogen is het?"
Precies, en dat is nu juist het antwoord wat ik verwachte, en waar ik uiteindelijk naar toe wilde. (vandaar ook mijn sinnaasappel kistje met toiletrollen en een dure luidspreker erin) wink ;)
Vind je het nu nog steeds vreemd waarom men om meetgegevens vraagt?

Jaren geleden had je daar minder last van, een 4560, 4530, w bin, court bin, ass hoorn, hadden veelal geen logo of naam. Belangrijkste was toen wat zit erin?
een naam op een kast "verkoopt" gewoon makkelijker,

Als je alles "netjes" geregeld hebt is dat dan ook niet veel duurder dan een "no name" met deftige speakers laten bouwen.

Als je echt een "probleem" hebt met diverse klanten zou ik mij overigens ook niet met psso o.t.r. begeven.
Maar goed, aan "kwaliteit" leveren (en in stand houden) hangt nu eenmaal een prijskaart. persoonlijk zou ik overigens net iets anders kiezen als de conculega.
Vooral met topkasten is dat zeer wenselijk..
Klopt, veelal met het plaatsen van 1 top per kant(uiteraard afhankelijk van het soort top en de ruimte)
kan je ineens xxx man meer aan. (In een feesttent EV MT2 set 1top extra per kant goed voor plm 500man).

arjan schuurman schreef:

denk inderdaad ook dat zelfbouw best kan klinken en zeker zo goed als bijvoorbeeld een middenklasse pa,
Eigenlijk wil je dat nu juist niet. (beetje erg jammer van de dure speakers die je toepast)
alleen aan de echte top systemen en dat dan in vergelijking met zelfbouw zit echt nog wel een gat, ik heb nog niemand een systeem horen bouwen als bijvoorbeeld nu mijn kf750 stack met ux 8800 proccessor, dit is zo rete strak, hier kom je zonder de kennis die ze daar in de fabriek bezitten echt niet overheen,
Dan bouw je dat topsysteem na, het reken en meetwerk is immers voor je gedaan. Uiteraard wel dezelfde componenten gebruiken, en proccessor.

Martin.
kvm entertainment
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
23-10-2007 12:08
Edit Mod: Dré: Topic opgeschoond. Wederom is er daarbij helaas informatie verloren gegaan. Zonde...
-- Pardon my French, I'm Dutch --
IdeedeluxeStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 4-6-2003
Laatste: 29-7-2017
Berichten: 853
24-10-2007 21:20
Om het even gemakkelijk te maken:

Open Source software voor het verrichten van metingen aan speakers: https://www.audua.com Compleet met een stappenplan...en in het Nederlands beschikbaar!!

Hoe een Mitey Mike in elkaar te klussen: https://www.speakerbuilder.net/web_files/Articles/diymic/diymicmain.htm.

John
I am a TimeDriver!
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
29-10-2007 21:55
Ben je wellicht bereidt de eventuele tekeningen te publiceren voor zelfbouw van mensen? Of is dit een privé ontwerp?
Bier, Billen, Borsten en Beats!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)