Forum > Geluid

verschil gain en volume

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
6-9-2007 09:51
eem rotel rcd 971
die gaat naar een bryston 0.5 pre amp die naar een bose 1801 power amp gaat.

grappig dat je dat zegt want vannacht (ik kan wakker liggen van dat soort dingen) dacht ik ineens waarom ik de cd speler niet direct op de eindbak zou kunnen aansluiten. die gains "kan"je toch evt als volume knop gebruiken?
maar goed het kan net zo goed onzin zijn wat ik nu zeg.

de brom zit in een kanaal (links) het is een mechanische brom (klinkt eerder als 100 hz dan 50 hz)die over de speakers hoorbaar word wanneer je de gain op 11:00 of hoger zet.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
6-9-2007 10:21
probeer eens wat dingen om de oorzaak te achterhalen:
- Andere kabels gebruiken
- Kabels omdraaien (dus links op rechts om te kijken of je brom dan rechts zit)
Dat moet je gewoon bij alle verbindingen doen, dus van cd-speler naar voorversterker, van voorversterker naar eindtrap, van eindtrap
naar speakers, totdat de brom rechts zit of weg is, dan weet je namelijk waar het probleem zit.
- De apparaten waar je het probleem constateert vervangen(indien mogelijk)
- Kijk ook eens of je de brom ook op een hoofdtelefoon hoort
- Kan ook nog een aardingsprobleem zijn. Probeer de apparaten eens op verschillende stroomgroepen aan te sluiten.
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
M44Standaard Lid
6-9-2007 11:16
ja dat zijn goede tips. vervangen is helaas geen optie want het heeft me veel tijd gekost om juist deze apparaten op klank uit te zoeken. denk zelf wel dat het in de eindbak zit. aangezien het een oude is en zowiezo de VU meters nog gerepareerd moeten worden en wat andere kleine dingen.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 9-11-2024
6-9-2007 11:18
Je kunt pas goed testen of een versterker brom van zichzelf heeft als je de ingangen op een nette manier afsluit (bijvoorbeeld even een 220 Ohm weerstandje in een tulpstekkertje solderen en die in de ingangen van de versterker stoppen ALS de versterker tulp ingangen heeft natuurlijk). Open kabels zijn altijd stoorzenders (en open kabels komen in normale omstandigheden niet voor; uitgezonderd high-end rotzooi (ook wel genoemd "flaterwerk")).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
M44Standaard Lid
6-9-2007 13:39
guust flater werk dan.
de versterker heeft jack ingangen. ik zal alles eens nalopen. de brom is in een kanaal.dus zit het na xde voeding?
Hij is niet dubbel mono opgebouwd.
wellicht een van de elco's.
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
6-9-2007 14:16
Als het toch een verbindingsprobleem lijkt te zijn, dit (1.44 MB PDF) is een goede introductie in audioverbindingen, mogelijke problemen en oplossingen daarbij. Het elektra-deel is amerikaans maar de technische `uitdagingen` zijn bij onze netten hetzelfde.

Hoofdstukje 3.4 (pagina 24) beschrijft een systematische methode om problemen in een setup te vinden.
M44Standaard Lid
6-9-2007 14:33
ik zal eens lezen , zit nu op mijn werk dus vanavond maar even achter de kast kruipen.
YourLiVeStandaard Lid
Sinds: 19-5-2004
Laatste: 27-10-2021
6-9-2007 17:27

m44 schreef:

vervangen is helaas geen optie
ik bedoel ook niet dat je meteen een nieuwe moet kopen, maar je kan kijken of het probleem met bijvoorbeeld een andere versterker is opgelost. Dan weet je dat het probleem in de versterker zit...
Meld je aan voor een gratis vermelding op geluid-en-licht.com
TNTStandaard Lid
Sinds: 18-9-2005
Laatste: 23-11-2010
6-9-2007 18:17
Als hij met de gains dicht niet bromt dan ligt het niet aan de eindrap.
Waarschijnlijk heb je ergens een aardlus.
Je zal dus je kabels moeten controleren, misschien is de afscherming van je kabels met de behuizing van je xlr pluggen verbonden? als dat zo is moet je die maar eens loshalen.
Dus afscherming alleen op 1, de + (rood draadje) op2, en de - (wit draadje) op 3.
Heb je de afsluit test al gedaan? als hij dan nog bromt is het waarschijnlijk de ingangsbuffer van je eindbak, kwestie van een paar euro.
Zit er een groundlift op je eindbak? zet die maar 's aan.
brabantse nachten zijn lang
M44Standaard Lid
7-9-2007 00:22
na een uurtje wisslen van interlinks, jackpluggen en ingangsverzwakkers + de netsnoeren verlegd een acceptabel niveau verkregen. de gain kan nu bijna 3/4 open en dan hoor ik op de luisterplek geen brom of ruis. alleen bij de speaker zelf een hoog frequente ruis en een minimale brom. voorlopig kan ik wel even voorruit.
2 referentie cd's gedraaid en ik heb nu een lekker vet klinkend geluid. kids lagen al te slapen dus kon niet zo hard maar gitaar klonk als een V8 motor. lekker rauw.
allen bedankt er zijn nog wat tips die ik niet heb opgevolgd maar daar moet ik mee eerst meer voor inde materie verdiepen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)