Forum > Geluid

Clippen, het hoe en waarom

(46 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
27-11-2005 13:06
Even een enorme kick van dit topic, want ik zit met een vraagje.

Ben inmiddels alles wat ik over clippen kan vinden nogmaals aan het doorlezen, omdat ik op een feestje gister avond mijn versterker netjes uit de clip hield, maar het geluid toch voor mij hoorbaar vervormde. Publiek vind het mooi, ik niet!

Nu zeg je natuurlijk, simpel. Je stuurt een vervormd signaal de versterker in. Het mengpaneel stuurt te hard uit, stuurd dus een te hard signaal naar mijn versterker, die dus niet clipt, maar het geluid uit de speakers klinkt wel klote.

Het gaat om 2x Gemini GX-400 (DAP K-115) aangesloten op een (eigenlijk te zwakke, maar wist ik toen nog niet) Gemini X-03 versterker, die weer aangestuurd wordt door een BEhringer VMX-1000


Zoals het verhaal hier boven beschreven staat, klopt het volgenss mij, maar in de practijk is het namelijk anders.
Op mijn mengpaneel staat de gain dusdanig open dat het kanaal netjes op 0dB staat, en meestal er zelfs een stukje onder zit. De groene LEDtjes zijn -20dB en -30dB, en deze branden voluit. De oranje LED is 0dB, en deze is lang niet altijd aan, meestal uit, en de rode (+7dB) is NOOIT aan, ook niet als de gain vol open staat. Pas als je de EQ ook vol open zet, kan je er soms een rood LEDtje heel zwak mee gaan knipperen. Voor zover ik weet dus netjes afgesteld. Dan de Master. Deze komt bij mij NOOIT in de buurt van de 0dB (oranje), en zit er altijd ver onder. Rood is hij zeker niet!!! Zodra de versterker clipt, zit hij ongeveer op de -7/-10dB. De eerste oranje LED is 0dB, de 2e is +3dB en de derde +5dB. De rode is +10dB. De oranje komen dus bij bijde nooit aan, dus het mengpaneel stuurt ALTIJD zwakker uit als er in gaat, en toch clipt de versterker al.

Het probleem is nu, dat ik een vervormd geluid hoor, voordat de versterker clipt, en terwijl -4dB knippert, en 0dB volledig uit staat. Stuurd mijn mengpaneel te hard uit? Kloppen de LED's niet? Ik zou het fijner vinden als ik het mengpaneel tot +3dB of misschien tot +5dB kan draaien, zodat oranje nog goed is. Oranje betekend nu bij mij vol in de clip, ook bij 0dB.

Betekend dit dus dat het enige probleem is dat de LEDtjes op het mengpaneel niet kloppen met de uitgang? Want dat hij al bij -4dB op het mengpaneel vervorm (versterker clipt niet) vind ik dan toch wel erg.
Of ligt het aan de versterker? Heeft die genoeg aan een zwakkere ingang? Is het probleem dan verholpen met een Palladium versterker, omdat die meer vermogen heeft, en dus beter is voor de speakers?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
27-11-2005 13:10
Dan nog een 2e vraag, en is een late reactie op het verhaal van Dré.

Ik snap het verhaal volledig, dat het wattage dat de versterker gemiddeld afgeeft gelijk moet zijn aan de continue belastbaarheid van je speakers.

Maar hoe kan je dit (zo goedkoop mogelijk) controleren? Ik ben wel van plan een DBX Driverack PA aan te schaffen, maar zit hier zo'n mogelijkheid op? Lijkt mij namelijk niet...

Hoe kan ik de gemmidelde waarde op het perfecte niveau houden? Met welk apparaat?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Night06Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-10-2004
Laatste: 22-12-2010
Berichten: 100
27-11-2005 14:21
piek indicator

wattage meter

als je een beetje kunt solderen kun je deze wel gebruiken wink ;)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
27-11-2005 16:25
De wattage meter kan maximaal 100Watt aan, terwijl hij straks voor 2 Beyma subs gebruikt gaat worden, waar 2x 1600 watt op komt te staan. Dit moet alleen wel beveiligd worden!

Is hier geen kant en klaar apparaat voor, omdat ik ergens gelezen heb dat Dré het vroeger wel zo in de gaten heeft gehouden.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Joost Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 26-2-2002
Laatste: 15-7-2014
Berichten: 466
27-11-2005 18:42
Waarschijnlijk een processor met feedback van de versterker output.

Zo'n wattage meter werkt natuurlijk alleen als hij zelf de impedantie van het systeem meet. Dit schakelingetje gaat uit van een constante impedantie (4,8,16ohm). Helaas is dat niet het geval bij luidsprekers.
I'll tell ya what. I'll do it for a caravan.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 13472
28-11-2005 10:18

Joost schreef:

Waarschijnlijk een processor met feedback van de versterker output.
Klopt. Lab.Gruppen speaker processor met speaker sensing. Meet dus letterlijk wat er naar de speakers gestuurd wordt (uiteraard met aanname van impedantie (maar beter dan niets ;-))
Zo'n wattage meter werkt natuurlijk alleen als hij zelf de impedantie van het systeem meet. Dit schakelingetje gaat uit van een constante impedantie (4,8,16ohm). Helaas is dat niet het geval bij luidsprekers.
Zo'n wattage meter (als gelinkt een paar posts geleden) werkt helemaal niet aangezien de configuratie in kwestie niet veel meer is dan een VU meter.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 16:57
Klopt. Lab.Gruppen speaker processor met speaker sensing.
Als ik LabGruppen zie staan, vraag ik me al af wat dat grapje gaat kosten...
We willen er wel een Driverack PA achter hangen, is dat voldoende beveiliging om ze heel te laten? Ik wil namelijk niet dat ik er veel meer uit kan halen, maar dat dat niet gebeurt. Maar aan het randje van vernieling laten spelen is ook niks voor mij...

Er is geen goedkoper alternatief voor? Of kan ik gewoon beter de P-1600 die er achter komt zachter zetten, of toch maar een P1200 nemen? Beetje vermogen is altijd makkelijk, P1600 kan ik ook met 4x K-115 gebruiken, en ook in brug op een Punnisher, mochten we die nog bouwen, en staat mooier in het rack bij de andere P1600. Maar, P1200 is wel weer iets goedkoper, en dan mss veiliger voor de speaker...

Wat raden jullie aan? (Beyma 18G-50 in kastje van Dré)
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
Daan.hzndnkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-7-2005
Laatste: 10-5-2008
Berichten: 46
29-11-2005 20:35
Interessant onderwerp,
ik heb ook een vraagje:

Ik heb een Palladium-500 op 2 DAP MC-10 200watt
De versterker staat ingesteld op 'stereo' dus kan max. 160watt per kanaal leveren.

Soms, bij een lekkere bas gaat hij nog wel eens clippen.
Is het de versterker die het moeilijk krijgt dan, of zullen mijn speakers het op lange duur niet leuk vinden?
Onderaan beginnen...
Me_myself_and_iStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-8-2004
Laatste: 12-2-2009
Berichten: 175
29-11-2005 21:01
De speakers zullen het niet leuk vinden als jij je speaker laat clippen.
En als je niet weet wat je moet doen, moet je er voor zorgen dat hij niet/nauwelijk meer clipt.
wat is zwaarder? een kilo lood of een kilo veren? een kilo lood natuurlijk ;)
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
29-11-2005 21:33
Inmiddels uitgevonden dat ik zelf stom bezig was, aangezien er 2 mogelijkheden van afstellen zijn: (probleem is echtter nog niet opgelost! Alleen verplaatst na meer zoekwerk))

1: Kanaal op 0dB - Versterker vol open - Master zo afstellen dat de versterker niet clipt.
(door mij gebruik, omdat ik dan niet iedere keer naar de versterker moet, maar alleen onder bijvoorbeeld de 7 op het mengpaneel moet blijven)

2: Kanaal op 0dB - Master op 0dB - Versterker zo ver open dat hij net niet clipt
(gisteren uitgeprobeerd, oren bijna kwijt))

Nu kwam ik er achter dat op manier 1 het geluid vervomd klinkt op hogere volumes, dus zodra je de master verder open draait, terwijl de versterker niet clipt, en het mengpaneel ver onder het oranje en rood (veel minder van 0dB dus) zit.

Op manier 1 echter, vervormt hij niet, maar heb ik het idee dat de speakers niet zoveel vermogen krijgen als zou moeten, omdat de versterker zoizo te zwak is (200 watt per gx-400/k-115, of 300 in mono).

Hoe kan dit, en welke manier is beter voor je speakers/versterker (en geluidskwaliteit, maar dat is al wel te horen)? Of ligt het ergens anders aan (mengpaneel vervormt ofzo? Versterker trekt het eigenlijk al niet meer, maar toch geen clip?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)