Forum > Geluid

Audio verloopjes

(32 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
18-7-2007 16:50

renevanh schreef:

Ground lift is XLR male - XLR female
XLR split is 1x XLR male - 2x XLR female
XLR sum (en sum 600 Ohm) zijn 1x XLR female - 2x XLR male

...dacht ik. Ik hoop dat ik die sum/split niet omdraai... zal vandaag eens kijken.

René
Split is volgens mij toch echt 1x XLR female en 2x XLR male. Ik gebruik zo af en toe een split om 1 mic op 2 kanalen te krijgen, waardoor ik een extra parametrisch EQ krijg op m'n tafel voor de monitoren (op de B-locaties zonder EQ's en FoH & monitormix in 1).
Vergeet niet te lachen
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
18-7-2007 19:35

SpaceyDeeJ schreef:

Rene, alvast bedankt... maar dan is XLR Sum en XLR Sum 600 Ohm toch hetzelfde qua aansluiten of zie ik dat verkeerd ?
Klopt, alleen bij eentje heb je een gewone draad, bij de andere een draad met een weerstand van 600 Ohm.

Melo-G schreef:

Split is volgens mij toch echt 1x XLR female en 2x XLR male
Klopt, ik had het weer eens verkeerd om/fout/niet goed gedaan...

Split is dus 1x XLR Female -> 2x XLR male
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
19-7-2007 12:05
Hmm, niemand unbalanced jack (2p) naar XLR-m? Gebeurd regelmatig om keyboards via stagebox tot aan je tafel te krijgen wegens gebrek aan DI's (eigenlijk nog nooit problemen mee gehad).
Zelfs XLR-f naar unbalanced jack (2p) om actieve monitors (enkel unbalanced jack input) op de stagebox aan te sluiten gebruik ik wel eens. Hierbij heb ik echter wel af en toe de dimmers in de monitor.
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
19-7-2007 14:51

Holomeus schreef:

Hmm, niemand unbalanced jack (2p) naar XLR-m?
Valt mooi op te lossen door een verloopje van jack female naar xlr male of female, en dan een jack-jack kabel ertussen.

Maar over het algemeen mag ik er vanuit gaan dat je standaard wel een of twee DI's bij je hebt als je een band gaat schuiven, ook al heb je geen rider gezien?

Nadeel van die ongebalanceerde zooi: het kan 1 grote antenne worden, en dat is nou net wat ik niet kan gebruiken als ik een band mix.
Vergeet niet te lachen
HolomeusStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 30-6-2006
Laatste: 4-3-2009
Berichten: 32
19-7-2007 15:45
1 x bewerkt. Laatst door Holomeus op 20-7-2007 09:26

Melo-G schreef:

Maar over het algemeen mag ik er vanuit gaan dat je standaard wel een of twee DI's bij je hebt als je een band gaat schuiven, ook al heb je geen rider gezien?
Inderdaad, 'k heb altijd 4 stuks bij, maar dan komt de toetsenist met een 3e keyboard aandragen of de gitarist heeft een nieuwe pedalendoos en wil vandaaruit naar FOH.

Melo-G]Nadeel van die ongebalanceerde zooi: het kan 1 grote antenne worden, en dat is nou net wat ik niet kan gebruiken als ik een band mix.

Vreemd genoeg nog geen last gehad van storingen op het signaal van instrument naar FOH maar wel andersom, van FOH/monitormix (aux) naar actieve monitor wat me enigzins verbaasde. Ik ging ervanuit dat de signaalsterkte hoog genoeg was. Mischien de ingangsimpedantie van de actieve monitor eens verlagen (weerstand van 1k op input naar massa solderen)? De ingang zou zo minder gevoelig moeten zijn, nee? Uitgangsimpedantie van aux bus is 150 Ohm.

edit: op aanraden van Melo-G een nieuw topic aangemaakt hierover. klik
Try, maybe you get there. Think and you'll get further.
LEDesignStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 24-4-2004
Laatste: 26-5-2017
Berichten: 744
20-7-2007 03:17

Holomeus] schreef:

maar wel andersom, van FOH/monitormix (aux) naar actieve monitor wat me enigzins verbaasde. Ik ging ervanuit dat de signaalsterkte hoog genoeg was. Mischien de ingangsimpedantie van de actieve monitor eens verlagen (weerstand van 1k op input naar massa solderen)? De ingang zou zo minder gevoelig moeten zijn, nee? Uitgangsimpedantie van aux bus is 150 Ohm.
- Pinbezetting goed?
- Normaal audio cd'tje op 0db geeft wel gewenste resultaat?
- Monitor op mic-niveau zetten ipv op line-niveau (indien mogelijk)?

Ik denk dat je beter een apart topic hierover aan kan maken, om dit topic schoon te houden. happy :)
Vergeet niet te lachen
AartStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
Berichten: 287
20-7-2007 10:38
Hmm, niemand unbalanced jack (2p) naar XLR-m? Gebeurd regelmatig om keyboards via stagebox tot aan je tafel te krijgen wegens gebrek aan DI's (eigenlijk nog nooit problemen mee gehad).
Naar een sy line input zul je niet zo heel snel problemen hebben, CMRR blijft een dB of 40 ook al is de bron asy en in CM ingangsimpedantie van de line input slechts 2x 25 k (oid). Ook zijn keyboards / DJ-sets met asy uitgangen vaak klasse-2.

Wil je het netter doen dan kun je de bron redelijk sy maken door een stopweerstand in de return op te nemen (zo dicht mogelijk bij de uitgang) van de juiste waarde, ik maakte pas voor mijzelf een kastje met een potmeter er in om die in voorkomende gevallen gemakkelijk te kunnen bepalen. Je verloopje klopt dan natuurlijk alleen voor die ene bron.
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 2-10-2024
Berichten: 9491
20-7-2007 10:44
gender chanchers heb ik alle mogelijke audio mogelijkheden
En verder kan ik alles wat normaliter voor audio gebruikt word verlopen naar XLR, tot en met oude senheiser mic aansluiting aan toe happy :)
Scart was ik ook nog niet tegen gekomen razz :p
Verder kan ik elk stereo mono ding verlopen.
Dan heb ik ook nog ook verlopen van gebalanceerd naar ongebalanceerd,
groundlift verlopen, en ground-loopisolatoren. Het is een klein koffertje vol, en ik heb er al heel wat brandjes mee kunnen blussen.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
TimothyStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 29-7-2006
Laatste: 16-4-2024
Berichten: 506
19-7-2009 21:25
Ik gebruik even dit topic omdat ik een vraagje heb over een audioverloopje.

Op 1 augustus organiseren we op de basketclub een familiedag (reeds 2e editie). Die wordt afgesloten met een ludieke kwis en 'karaoke'.
Nu wordt die karaoke (wegens budgetredenen) gedaan met een Singstar van Playstation ashamed :$ Anyway vorig jaar hebben we die ook gebruikt en de sfeer was ongelooflijk. Enig nadeel vorig jaar was dat we de micro's niet hadden aangesloten op het spel zelf en dus geen 'puntentelling' hadden via het spel (ik had twee Shure's van mezelf afzonderlijk op de mengtafel aangesloten)
Nu willen ze dit jaar graag de puntentelling erbij hebben...

Die meegeleverder micro's zullen ongetwijfeld feedback geven met het geluidsvolume (en de noodzakelijke opstelling van de boxen (naar de micro's gericht), dus wil ik graag mijn eigen SHure's gebruiken.
Enig nadeel ik heb een verloopje nodig van een female XLR naar een 'kleine jack' mono...

Solderen is geen probleem, enkel de aansluitingen wil ik hier verifiëren:

Hoe sluit ik de XLR female (3 pins) aan op zo'n kleine 'koptelefoonaansluiting'?
(Op dit ogenblik denk ik: in XLR pin 1 en 3 samen naar de afscherming van de kleine jack, Pin 2 naar de tip van de kleine jack)
Doel is dus een micro aansluiten op de Singstar.
Nog klein vraagje: kan het kwaad als ik een stereoversie koop van die kleine jack ipv een monoversie?
Leer van het verleden, leef in het heden, bereid je voor op de toekomst
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
19-7-2009 22:50
Volgens mij kun je het beste pin 1 en 3 niet samen nemen, anders maak je je signaal voor je eigen mixer ook ongebalanceerd. Wel pin 2 naar tip en pin 1 naar sleeve van het jackje. Correct me if I'm wrong.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)