Forum > Licht

Licht aansturing d.m.v. visual DMX

(31 reacties. Pagina 2 van 4)
Moderator(s): Dré
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
15-7-2007 13:00
Ik heb nog een vraagje,
Wat moet ik instellen om te zorgen dat de movinghead speigelbeeld bewegen? Moet je dan een instelling op het mengpaneel aanbrengen, of moet ik de movingheads andesr instellen?
ThijlklerkxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-3-2007
Laatste: 17-11-2008
Berichten: 77
15-7-2007 13:08
Movingheads kan ik je niet vertellen, maar betreft die dongle:

Volgensmij heb je geen extra ingang nodig, immers op je dmx lijn zijn twee dingen die waardes kunnen veranderen: de software op je computer en je controller die op je computer is aangesloten. Dat zijn de enige die dingen op je lijn zenden.

De software van jouw computer weet daarom alles wat er gebeurd:
Je controller is aangesloten op de computer via de dongle. En de software zelf zend ook signalen uit via diezelfde dongle.

De software heeft dus geen andere informatie nodig om jou te laten zien wat er gebeurd op je dmx lijn.

Dus heb je ook geen extra ingang nodig.

Thijl.
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
15-7-2007 13:51

thijlklerkx schreef:

Movingheads kan ik je niet vertellen, maar betreft die dongle:

Volgensmij heb je geen extra ingang nodig, immers op je dmx lijn zijn twee dingen die waardes kunnen veranderen: de software op je computer en je controller die op je computer is aangesloten. Dat zijn de enige die dingen op je lijn zenden.

De software van jouw computer weet daarom alles wat er gebeurd:
Je controller is aangesloten op de computer via de dongle. En de software zelf zend ook signalen uit via diezelfde dongle.

De software heeft dus geen andere informatie nodig om jou te laten zien wat er gebeurd op je dmx lijn.

Dus heb je ook geen extra ingang nodig.

Thijl.
OOw zo. Ja inderdaad, DMX kan meerdere signalen tregelijk aan, dus dan moet dat ook kunnen.

Ik een grote vraag, daar is dit forum voor toch? razz :p
Even geheel los van de sofware, maar gewoon DMX algemeen.

Op het mengpaneel zitten knoppen voor fixtures,scenes en programs. Nou scenes zijn dus korte moves van de lichten, en programs zijn scenes achter elkaar afgespeeld.
Maar nu: wat zijn nu precies die fixtures en waar gebruik ik ze voor? Als ik het goed begrijp zijn het verschillende groepen van lichten om zo bepaalde lichten aan te spreken. Dus bijv. onder fixture 1/5 4 heads en 4 scanner, onder fixture 2/6 bijv. alleen de scanners, onder 3/7 alleen de heads en onder 4/8 alleen 1 movinghead als volgspot.
Klopt dit wat ik zeg? Want anders bestuur ik het anders dan het moet.
SebasVDVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2003
Laatste: 17-8-2016
Berichten: 1719
15-7-2007 13:54
Een fixture is niks anders dan een apparaat op de DMX lijn. Dit kan een par, en scan, of bijv. een MH zijn. Met de fixture knoppen kun je dus apparaten selecteren.
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
15-7-2007 14:38
okee duidelijk happy :) , maar kan ik ook apparaten meerdere keren instellen zodat ik dus als ik op 1/5 druk dat ik dan alleen de movingheads bestuur en als ik op de 2/6 knop druk, dat ik dan alleen 1 movinghead krijg?
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
15-7-2007 18:59
Wat bedoel je precies met 1/5 en 2/6?

Vaak staan de fixtures (apparaten dus) stuk voor stuk in een hoofdscherm (In de vorm van een icoontje). In jouw geval dus 4 Minimaxen en 4 Dynamo's. Als je iets wilt veranderen zoals de kleur, selecteer je de apparaten waarvan je de kleur wilt veranderen (Dat kan 1 fixture zijn, maar ook 3 of allemaal) en druk je op de kleur die je wilt hebben. Alleen de geselecteerde apparaten wisselen dan van kleur, de rest blijft onveranderd. Je moet het zien als een "algemene opdracht" zoals kleur op groen, die alleen wordt opgepikt door de fixtures die geselecteerd zijn.

Bepaalde apparaten een bepaalde kleur geven kan, daarvoor moet je dan een scene maken waarin die verandering wordt uitgevoerd. Wanneer die scene wordt geactiveerd dmv een sneltoets (normaal een toets op het toetsenbord, maar wanneer je een tafeltje gebruikt icm een DMX input kan je dus ook instellen dat dat met een bepaalde knop op het lichttafeltje kan.) wordt de kleur daardoor bij alleen de apparaten zoals in de scene geprogrammeerd veranderd.

Overigens zijn de DMX input en output 2 afzonderlijke kastjes, die zitten niet bij elkaar. Niet iedereen wilt ook een lichttafeltje aan de computer hangen namelijk.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
15-7-2007 19:06

Martijn schreef:

Overigens zijn de DMX input en output 2 afzonderlijke kastjes, die zitten niet bij elkaar. Niet iedereen wilt ook een lichttafeltje aan de computer hangen namelijk.
Klopt niet,
De "nieuwe" Daslight DVC2 512, en de DVC2 Gold versie hebben een output en een input.(dat is dus 1 kastje) wink ;) Uitsluitend de allergoedkoopste versie heeft geen input.

Martin.
kvm entertainment
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
15-7-2007 19:40
Had het niet specifiek over een programma, meer in het algemeen. Visual heeft bijvoorbeeld weer wel 2 aparte kastjes. wink ;)
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
15-7-2007 20:03
Op het mengpaneel staan 4 knoppen naast elkaar. (zie plaatje) 1/5 2/6 3/7 en 4/8 dat staat er op de knoppen.
Betekend dit dus dat je 4 verschillende groepen van licht kan bedienen?
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
15-7-2007 20:08

Martijn schreef:

Wat bedoel je precies met 1/5 en 2/6?

Vaak staan de fixtures (apparaten dus) stuk voor stuk in een hoofdscherm (In de vorm van een icoontje). In jouw geval dus 4 Minimaxen en 4 Dynamo's. Als je iets wilt veranderen zoals de kleur, selecteer je de apparaten waarvan je de kleur wilt veranderen (Dat kan 1 fixture zijn, maar ook 3 of allemaal) en druk je op de kleur die je wilt hebben. Alleen de geselecteerde apparaten wisselen dan van kleur, de rest blijft onveranderd. Je moet het zien als een "algemene opdracht" zoals kleur op groen, die alleen wordt opgepikt door de fixtures die geselecteerd zijn.

Bepaalde apparaten een bepaalde kleur geven kan, daarvoor moet je dan een scene maken waarin die verandering wordt uitgevoerd. Wanneer die scene wordt geactiveerd dmv een sneltoets (normaal een toets op het toetsenbord, maar wanneer je een tafeltje gebruikt icm een DMX input kan je dus ook instellen dat dat met een bepaalde knop op het lichttafeltje kan.) wordt de kleur daardoor bij alleen de apparaten zoals in de scene geprogrammeerd veranderd.

Overigens zijn de DMX input en output 2 afzonderlijke kastjes, die zitten niet bij elkaar. Niet iedereen wilt ook een lichttafeltje aan de computer hangen namelijk.
wat ik bedoelde met die 1/5 2/6 3/7 en 4/8, zijn dus knoppen op het mengpaneel.

Maar hoe krijg ik hetzelfde als wat je daarboven uitlegd, gedaan op een mengpaneel? (dus zonder laptop oid.)
Want hoeveel apparaten kan ik onder bijv. de 3/7 knop alle scans en onder 4/8 alle movingheads? En als dat lukt, hoe kan ik dan zorgen dat ik maar 1 van die lichten individueel kan aansturen als volgspot? Want kan je 2x hetzelfde licht 'programmeren' dus bijv. onder 4/8 bij alle MH en nog een keer 1 MH bij 1/5?

Terug naar forum Reageer (zonder quote)