Forum > Licht

Licht aansturing d.m.v. visual DMX

(31 reacties. Pagina 1 van 4)
Moderator(s): Dré
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
13-7-2007 21:47
1 x bewerkt. Laatst door T1m0tjuh op 14-7-2007 19:44
Hallo mensen,

Ik ben hier nieuw op dit forum. Mijn neef heeft een drive-in show waar ik de verlichting verzorg. Wij hebben een paar weken geleden een set van 4 Showtec Minimax 250 gekocht, samen met een Showtec DMX besturingspaneel: De 'Showtec DJ Scan Controller'.(google) Verder nog 4 spots, maar die zijn niet DMX gestuurd, dus die laten we even buiten beschouwing.
Oke, nu hier mijn vraag/probleem.

Ik wil na een paar shows gedaan te hebben met de huidige configuratie, graag wat verder. Daarom wil ik graag mijn laptop op de DMX installatie aansluiten om zo voorgeprogrammeerde effecten/programma's af te spelen e.d.
Dus wat ik graag zou willen:
-Een laptop met Visual DMX integreren in de huidige configuratie
-Het mengpaneel nog steeds kunnen gebruiken, dus niet helemaal overschakelen naar pc. Dus dat ik de verlichting nog kan besturen via Visual DMX met het mengpaneel.

Wat heb ik hier voor nodig en hoeveel gaat mij dit kosten? Ik zou graag onder de 300 euro willen blijven. Gaat dit niet lukken, dan wil ik nog wel iets hoger gaan zitten.

Zelf had ik dit en dit al gevonden, maar de werking is mij nog niet helemaal duidelijk.

*ps, Ik ben nog vrij nieuw in dit circuit, maar termen e.d. ken ik al wel, maar de precieze werking heb ik nog niet in de vingers. :)

Alvast harterlijk bedankt,

Timo
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
13-7-2007 21:49
Je hebt minimaal een PC met VisualDMX nodig (software is gratis), en 1 VisualDMX Output USB (en die kost al zo'n 900 euro... Onder de 300 is dus praktisch onmogelijk).

PC heeft geen DMX-aansluiting, en met die VisualDMX Output USB maak je een DMX/uitgang aan je PC via USB wink ;)
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-7-2007 22:10

t1m0tjuh schreef:

Wat heb ik hier voor nodig en hoeveel gaat mij dit kosten? Ik zou graag onder de 300 euro willen blijven. Gaat dit niet lukken, dan wil ik nog wel iets hoger gaan zitten.
Met een budget van "slechts" 300euro zou ik de Daslight DVC100 Basic DMX-Software nemen (plm 165/200euro. (en al helemaal voor het aantal lampen wat je gebruikt)

Een stap hoger kom je op de Daslight DVC512 (plm400 euro).

Martin.
kvm entertainment
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
13-7-2007 22:11
Okee dat is erg jammer. Misschien dat iemand andesr een idee heeft. Ik dacht ze ooit eens voor rond de 250 euro gezien te hebben.

Hoe komt het dat die dingen zo duur zijn? Het is maar een heel klein kastje.
Met een budget van "slechts" 300euro zou ik de Daslight DVC100 Basic DMX-Software nemen (plm 165/200euro. (en al helemaal voor het aantal lampen wat je gebruikt)

Een stap hoger kom je op de Daslight DVC512 (plm400 euro).

Martin.
Sorry had je post niet gezien.
Ik ga even wat research doen naar dat pakket. Bedankt.

Timo

/edit
Ik neem aan dat dubbelposten hier niet is toegestaan, daarom een edit. :)

Ik weet niet of het bij jullie al duidelijk is omdat ik het zelf niet helemaal begrijp.
Wat dus de simpele theorie is:
menpaneel->computer>DMX verlichting->DMX out terug naar de pc voor 3d weergave op de computer. Of zie ik dit nu fout.
Sorry dat ik zo veel vraag, maar ik wil graag zoveel mogelijk hierover leren.
Kan iemand de theorie uitleggen over hoe de bekabeling dan in zijn werk gaat en welke hardware je waarvoor dan moet gebruiken en nodig hebben.

Want ik zie bij die Daslight bijvoorbeeld die DVC 100 BASIC, maar ik wil dus ook realtime weergave op de laptop, dus dan zou ik (volgens mij) ook die deze dus DVS 3d nodig hebben.

mvg

timo
LuckenStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 5-6-2003
Laatste: 8-7-2021
Berichten: 81
13-7-2007 22:38
neem eens een kijkje naar de ChamSys MagicQ software. Deze is zeker en vast werkende te krijgen binnen uw budget, indien u reeds een PC bezit.

Groeten,

Luc
MartijnVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-3-2003
Laatste: 3-7-2024
Berichten: 2419
13-7-2007 22:49
In principe is een PC sturing erg simpel. In plaats van een lichttafel stuurt de computer nu signalen naar het licht door middel van het programma. Een computer heeft alleen geen DMX uitgang, dus daarvoor wordt er een dongle gebruikt. Die krijgt van de computer te horen hoe hij het DMX signaal moet maken, dus welke scans op groen moeten etc etc. Die dongle vervangt de uitgang van je lichttafel, dus van daaruit is de bekabeling ook hetzelfde als normaal.

Wil je met een extern paneel (een deel van) het computerprogramma bedienen, dan heb je een DMX input nodig. Die maakt van het DMX signaal dat het gebruikte lichttafeltje uitstuurt iets begrijpelijks voor de PC. Op die manier kun je (afhankelijk van hoe het lichtprogramma is ingesteld) allerlei dingen doen, zoals chases starten, de intensiteit regelen ed.

Beide kastjes worden meestal op de USB uitgang aangesloten, afhankelijk van het type. (sommige gaan bijvoorbeeld via een seriële poort)

Die kastjes zijn zo duur omdat daar de software mee betaald wordt. Wanneer je de software voor 900 euro verkoopt en de dongle tegen kostprijs, is het gewoon een kwestie van de cd kopieëren. Met dongles gaat dat wat lastiger, dus op die manier proberen ze te voorkomen dat het illegaal gebruikt wordt.
Zelfbouwcase; het meest volledige assortiment onderdelen voor flightcases en speakers
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
13-7-2007 23:08
Eéérg bedankt voor de info! Ik snap nu hoe de bekabeling en de werking werken.

Maar nu, als ik dus een mengpaneel ook nog wil gebruiken, dan moet ik dus een dongle hebben met DMX in en DMX out als ik het goed begrijp.

En je hebt inderdaad helemaal gelijk met die prijzen. Maar het is wel jammer. Ik kopieer liever een cd'tje dan een dongle van 500 euro te kopen. razz :p
StekelvarkeStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 10-12-2003
Laatste: 2-8-2014
Berichten: 713
13-7-2007 23:19
Alles hangt er vanaf hoe je die tafel wil gebruiken.
Als je de tafel aan de DMX-in interface hangt kan je met de schuiven dingen van de computersoftware triggeren. Dit maakt het dan ook bv mogelijk om onder een schuif van je lichttafel bv de snelheid of grote van een beweging te zetten, als de software dit toelaat kan je zelfs een hoop chases onder een schuif zetten.

Een andere optie is een merger gebruiken, tafel en PC staan dan los van elkaar (dus je kan met de tafel niets van de software op de PC beinvloeden). De merger "mengt" de 2 DMX signalen en stuurt deze naar de lampen.
exit night into LIGHT
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
13-7-2007 23:22

t1m0tjuh schreef:

Maar nu, als ik dus een mengpaneel ook nog wil gebruiken, dan moet ik dus een dongle hebben met DMX in en DMX out als ik het goed begrijp.
In jouw geval is dat bijvoorbeeld de Daslight DVC2 512.
Ik kopieer liever een cd'tje dan een dongle van 500 euro te kopen. razz :p
Kopiëren heeft geen zin, en hoeft ook niet, het programma is immers "gratis" te downloaden. (om uit te proberen of het "makkelijk" werkt.Om het echter werkend op jouw lichten te krijgen heb je de juiste dongle nodig die bij het programma past.(en die moet je uiteraard kopen)

stekelvarke schreef:

Een andere optie is een merger gebruiken, tafel en PC staan dan los van elkaar (dus je kan met de tafel niets van de software op de PC beinvloeden). De merger "mengt" de 2 DMX signalen en stuurt deze naar de lampen.
In dat geval moet je je ook afvragen wat er nog meer voor licht aangestuurd moet worden. (beetje jammer als het slechts om die 4 lampjes gaat.)

Martin.
kvm entertainment
T1m0tjuhStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-7-2007
Laatste: 12-7-2008
Berichten: 22
14-7-2007 17:54
Heb niet helemaal zitten nadenken toen ik de TS maakte, want hij heeft ook nog 4 JB-systems Dynamo. (

Dus 4 Showtec Minimax 250 (helaas 1 in reparatie sad :( ) en 4 JB-systems Dynamo.

Maar dan blijft de keuze waarschijnlijk hetzelfde.
Maar 1 vraagje: Wat zijn chases? ashamed :$

Maar wat ik niet helemaal begrijp, is waarom ik dan maar 1 dongle met in/out nodig heb. Want ik wil dus mengpaneel erin integreren dat ik het programma (deels) kan besturen. Dat is dan dus de DMX in ingang. Dan dus de DMX out die naar de effecten gaan. Maar ik wil ook een realtime weergave op de laptop, dus dan moet ik dan toch nog 1 dongle met DMX in? Of zie ik dit nu verkeerd?

Timo happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)