Forum > Newbie Forum

PC/Laptop sturing vervoeren?

(20 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
FracktoneStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-1-2004
Laatste: 5-8-2009
Berichten: 139
18-5-2007 08:49

KVM schreef:

Bovendien, waarom zal men Daslight natuurlijk niet voor de show gebruiken.??

Martin.
Hierin moet ik Martin gelijk geven, steeds meer (en zeker grotere shows) maken gebruik van DMX sturing op een PC/laptop. Simpel omdat het meer mogelijkheden bied, eenvoudiger te programmeren is en flink kosten besparend werkt.

De afgelopen Aerosmith (Route of all evil) USA-toer draaide volledig op Bluelite DMX software, 2 X1-mini's + Artnet-out voor de Catalyst mediaserver(Video wall). Het gebruik van PC software wordt vaak niet opgemerkt omdat de PC meestal met een conventionele DMX tafel (via DMX in) wordt bediend. Op deze manier combineer je de kracht en mogelijkheden van PC sturing met het bedienings gemak van een normale tafel (schuiven en knoppen zijn makkelijker te bedienen dan muis en toetsenbord). Met een dergelijke combinatie zijn de mogelijkheden ongekend, dat is ook de reden waarom één van de grootste show productie bedrijven in de VS, YLS-entertainment, uitsluitend nog met PC gestuurde DMX systemen werkt.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-5-2007 10:36

KVM schreef:

[EDIT schreef:

Bovendien, waarom zal men Daslight natuurlijk niet voor de show gebruiken.??
Omdat, na vergelijking van de verschillende PC-gebaseerde lichtsturingen, Daslight voor een show die volledig voorgeprogrammeerd is totaal NIET de nummer 1 KAN zijn. Misschien werd het gebruikt om de T4'tjes boven de barren aan en uit te slingeren, maar als je een Virtuoso hebt staan waar de complete show uit werd gehaald ga je NIET met, welk disco-software-pakket dan ook, klungelen. Daslight heeft namelijk geen enkele unieke feature boven een tafel als de Virtuoso.

fracktone schreef:

Simpel omdat het meer mogelijkheden bied, eenvoudiger te programmeren is en flink kosten besparend werkt.
Elke tafel die op een "serieuze" productie gebruikt wordt bevat een OS en software, regelmatig zelfs Windows XP + software. Je zult mij nooit horen zeggen dat software niet "de toekomst" heeft.

Alleen ga je mij niet wijsmaken dat die Bluelite software, Daslight, of welk software-pakketje dan ook meer mogelijkheden heeft dan een (in dit geval) Virtuoso, sneller te programmeren is, etc. Hoogstens kostenbesparend in huurprijs of aanschafprijs.
Light Image
DjpStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2004
Laatste: 31-8-2016
Berichten: 382
18-5-2007 12:28
Max, had jij niet ooit zo'n slant kistje met een 19" pc erin etc etc?
want dat was een mooie oplossing!
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
18-5-2007 13:31
1 x bewerkt. Laatst door Max op 18-5-2007 14:15

djp schreef:

Max, had jij niet ooit zo'n slant kistje met een 19" pc erin etc etc?
want dat was een mooie oplossing!
Klopt, maar is alweer een hele poos geleden verkocht. De kijkhoek van het TFT scherm was niet instelbaar, en keek dus erg lastig. Heb besloten dat ik nu toch maar voor een laptop ga.

Bedankt voor de reacties.
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
18-5-2007 13:33
1 x bewerkt. Laatst door KVM op 18-5-2007 13:38

JeroenVDV schreef:

KVM schreef:

[EDIT schreef:

Bovendien, waarom zal men Daslight natuurlijk niet voor de show gebruiken.??
Omdat, na vergelijking van de verschillende PC-gebaseerde lichtsturingen, Daslight voor een show die volledig voorgeprogrammeerd is totaal NIET de nummer 1 KAN zijn.

Erg kort door de bocht, moet het nummer 1 zijn?
Als je x mogelijkheden nodig hebt is het natuurlijk onzin om iets te gebruiken wat x dingen meer kan.
Daslight was onderdeel van de show, en al is het "slechts" een onderdeel het is en blijft "kritiek".
Misschien werd het gebruikt om de T4'tjes boven de barren aan en uit te slingeren, maar als je een Virtuoso hebt staan waar de complete show uit werd gehaald ga je NIET met, welk disco-software-pakket dan ook, klungelen.
Jammer dat je het omschrijft als "klungelen".
Juist daar er vele pioniers rondlopen die de mooiste creaties kunnen toveren met "minimale" middelen, maar er wel het maximale uit weten te halen.
(daarintegen zijn er ook figuren die zelfs met maximale middelen er niets van bakken) De kracht zit hem niet in de software of hardware maar de persoon die erachter zit.

Er staat mij overigens bij dat juist vanwege het "pionieren" Phil Collins voor een nederlands lichtteam gekozen heeft.
(Staat dacht ik in een fragment van op de DVD van de last farwell tour, hierop word het hele "last Farwell" team voorgesteld)

De daslight software is zeer zeker niet gebruikt om T4'tjes boven de barren mee te verlichten.
Naar mijn idee is het hiervoor gebruikt. Het programma draaide in ieder geval regelmatig mee tijdens de show.

Martin.
kvm entertainment
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
18-5-2007 13:35
Ik zou je aanraden eens te kijken naar een supermicro/dell 1 of 2 U server. Een server is niets meer dan een normale PC met betere onderdelen in een kleine compacte behuizing die perfect gekoeld is. Genoemde merken zijn zeer goed gevestigd op de server markt en leveren échte kwaliteit.
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-5-2007 14:09

alleznet schreef:

Ik zou je aanraden eens te kijken naar een supermicro/dell 1 of 2 U server. Een server is niets meer dan een normale PC met betere onderdelen in een kleine compacte behuizing die perfect gekoeld is. Genoemde merken zijn zeer goed gevestigd op de server markt en leveren échte kwaliteit.
Met dual-VGA/DVI-output? Met de mogelijkheid er PCI-kaarten met USB-poorten in te steken?
Light Image
AlleznetStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 22-7-2005
Laatste: 24-5-2012
Berichten: 793
18-5-2007 14:48
dual video mogelijkheden heb je ook ja (vaak wel 2U dan), USB poorten zijn vrij veel voorkomend, denk in ieder geval meer dan jij nodig hebt (4 is toch vaak wel standaard, met ook soms nog wel eens 8).
Bier, Billen, Borsten en Beats!
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
18-5-2007 15:07

alleznet schreef:

(4 is toch vaak wel standaard, met ook soms nog wel eens 8).
4 poorten betekent niet 4 USB-controllers...
Light Image
DeMennooosVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 10-10-2002
Laatste: 14-10-2020
Berichten: 314
19-5-2007 15:00
Je gaat mij niet wijsmaken dat daar kritieke software op draaide.
Waarom zou op een laptop geen kritieke software kunnen draaien?
Hoe meer rommel je zelf installeerd hoe groter de kans op fouten. Je hebt het grotendeels zelf in de hand.

Leuk voorbeeldje is de laatste versie van Live8 en dan in Londen.
98 stuks Pixelline 1044, 5978 channels en dus 12 universes in gebruik. (en dan heb ik de 110's nog niet eens meegeteld)
De Pixeldrive software die deze 12 universes aanstuurde draaide op een laptop. En zonder problemen.
En het was nog een beta versie van de software ook....

Daarnaast is de hedendaagse lichttafel niets meer dan een PC met wat knoppen en schuiven...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)