Forum > Newbie Forum

PC/Laptop sturing vervoeren?

(20 reacties. Pagina 1 van 3)
Moderator(s): Dré
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
16-5-2007 11:14
Goedemiddag,

Na enkele dmx tafeltjes te hebben gehad heb ik wederom Sunlite aangeschaft aangezien dit prima bevalt.

Nu had ik de volgende vraag:

Er zullen vast wel meerdere show's zijn die met een PC sturing werken.
Gebruiken jullie hiervoor een desktop PC of een laptop? Ik zelf neig sterk om een laptop aan te schaffen, aangezien dit erg compact is, een desktop PC is naar mijn inziens redelijk log (Tenzei je bijv. een Acer Aspire hebt, maar dan moet je weer met een los scherm zeulen).

Maar een laptop heeft als nadeel wel dat het breekbaarder, gevoeliger is, vandaar dat ik ook de volgende vraag had:

Gebruiken jullie voor het vervoeren van een laptop een laptoptas of een flightcase? Ik zag dat ProDJuser een standaard Laptop flightcase had, maar deze heeft een deksel die niet afneembaar is, wat me meteen weer een nadeel lijkt.

Alvast bedankt.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
16-5-2007 11:43
Inmiddels ben ik er wel achter dat laptops voor serieuze shows niet aan te raden zijn. Zal er vast van afhankelijk zijn wat voor laptop, hoe je 'm gebruikt, maar heb iets te vaak problemen gezien en gehoord met laptops op liveshows.

Gewone desktop zou kunnen maar m'n voorkeur gaat altijd toch uit naar een 3HE industriele 19" PC-behuizing die je gelijk kunt vastschroeven in een rack. Hebben vaak wat betere koeling, veel ruimte voor onderdelen, etcetera.
Light Image
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-5-2007 12:08
ik heb mijn labtopje altijd hierin mee.

https://www.mijnalbum.nl/Foto=XRDMFZP3
verder blijven het natuurlijk kwetsbare dingen. Warmteproblemen enz heb ik echter nog nooit gehad.
Nu wel een kapotte usb poort doordat de labtop wel mobiel is maar de muis niet..grr zat er nog aan toen ik hem optilde en meenam.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
RenevanhEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 20-9-2006
Laatste: 16-6-2008
Berichten: 528
16-5-2007 12:15
Wat voor muis heb je dan?? Eentje van lood?

René
MaxStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-8-2002
Laatste: 12-9-2024
Berichten: 1855
16-5-2007 17:27
Is dit zo'n universele foamkist? (Te verkrijgen van Dap/Eurolight etc.)
PalmboompieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-5-2007
Laatste: 2-7-2007
Berichten: 21
16-5-2007 18:27
1 x bewerkt. Laatst door Palmboompie op 16-5-2007 19:37
Bij het licht/geluid team van
MD sound and light(waar ik op de kleine locaties wel eens meewerk)
[offtopic] misschien nog wat voor andere mensen om dingen te huren, goede services! [/offtopic]
gebruiken ze meestal (ook bij de kleinere locaties; vanaf ca 150 man) een
tablet pc van acer. dat is heel handig voor de geluids/licht techniek!

maar is wel een dure oplossing
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-5-2007 18:40
jep een eurolight ding. Kost niets maar is o zo veel sterker als een tas.

Ding achter in de bus gooien is geen probleem. Hard moeten remmen en dat ding schiet naar voren, kan ie allemaal hebben. happy :)
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
16-5-2007 22:15

Max schreef:

Gebruiken jullie hiervoor een desktop PC of een laptop? Ik zelf neig sterk om een laptop aan te schaffen, aangezien dit erg compact is, een desktop PC is naar mijn inziens redelijk log (Tenzei je bijv. een Acer Aspire hebt, maar dan moet je weer met een los scherm zeulen).
Voor licht gebruik ik een laptop(geheel links). Tja eigenlijk mede vanwege het formaat en gemak. Dongle (met DMX zendsystem) zit in het "effectenrack". (sluit ik aan via een Neutrik USB inbouw plug). Laptops worden vervoerd in fatsoenlijke laptop tassen. (want daar zit wel enig verschil tussen)

In dit "effecten rack" zit onderin ook een normale pc (Compaq ENS)voor MP3 geluidssysteem. Hiervoor kies ik een PC vanwege de geluidskaart met 4 uitgangen. (een losse laptop met allerlei "losse" hardware vind ik voor otr niets.Naar mijn idee heb je natuurlijk een laptop vanwege het gemak (alles in 1)
Bovenop dit rack zit een vaste tft, die ik tijdens vervoer gewoon omdraai.
Ik ben al wel een tijdje aan't klooien met touchscreens, of dat het echter word is nog niet zeker.

JeroenVDV schreef:

Inmiddels ben ik er wel achter dat laptops voor serieuze shows niet aan te raden zijn. Zal er vast van afhankelijk zijn wat voor laptop, hoe je 'm gebruikt, maar heb iets te vaak problemen gezien en gehoord met laptops op liveshows.
Vreemd, bij Borsato (ROOD) draaiden er meerdere (normale)pc's maar ook laptops. (waarvan 1 laptop met Daslight)
Gewone desktop zou kunnen maar m'n voorkeur gaat altijd toch uit naar een 3HE industriele 19" PC-behuizing die je gelijk kunt vastschroeven in een rack. Hebben vaak wat betere koeling, veel ruimte voor onderdelen, etcetera.
Afhankelijk wat je wil en wat je nodig hebt, een 3he "lege bak" of een 2HE kant en klaar en propvol.
Koeling is bij een fatsoenlijke "kantoor pc" wel inorde wink ;)

Martin.
kvm entertainment
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
17-5-2007 11:06

KVM schreef:

Vreemd, bij Borsato (ROOD) draaiden er meerdere (normale)pc's maar ook laptops. (waarvan 1 laptop met Daslight)
Je gaat mij niet wijsmaken dat daar kritieke software op draaide. Daslight werd natuurlijk niet voor de show gebruikt.
Afhankelijk wat je wil en wat je nodig hebt, een 3he "lege bak" of een 2HE kant en klaar en propvol.
Koeling is bij een fatsoenlijke "kantoor pc" wel inorde wink ;)
Inmiddels een 2HE-bak hier gehad die inderdaad klaar en propvol was, en die vond het toch niet leuk om in een kist met koeling een schoolfeest te draaien. Was wel erg warm daarbinnen, maar toch. 3HE case nooit problemen mee gehad.

Een paar schokken tegen een desktop PC tijdens vervoer en je kunt zomaar scheurtjes in moederbord, defecte hardeschijven en andere problemen krijgen. In mijn behuizing is alles door rubber geveerd, afgeschermd en veilig bevestigd.
Light Image
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
17-5-2007 11:39

JeroenVDV schreef:

KVM schreef:

Vreemd, bij Borsato (ROOD) draaiden er meerdere (normale)pc's maar ook laptops. (waarvan 1 laptop met Daslight)
Je gaat mij niet wijsmaken dat daar kritieke software op draaide. Daslight werd natuurlijk niet voor de show gebruikt.
Dat ga ik je wel wijsmaken, en waarom ook niet....
Jammer dat Douwe niet meer op het forum te vinden is, die had waarschijnlijk wel uitleg kunnen geven.
Naar mijn idee werd de laptop met Daslight voor de presentatie "wand" gebruikt. Daarnaast waren de tower pc's ingeschuimd in cases.
Inmiddels een 2HE-bak hier gehad die inderdaad klaar en propvol was, en die vond het toch niet leuk om in een kist met koeling een schoolfeest te draaien. Was wel erg warm daarbinnen, maar toch. 3HE case nooit problemen mee gehad.
Het zal ook aan de pc zelf liggen, en de truc zit hem dan in een fatsoenlijke koeltunnel. (goede aanvoer en afvoer)
Iets wat bij de Compaq ens serie (of HP serie) goed inorde is. Ik heb hier ook wel een 3He (bijna 19") desktop staan waar de koeling "dom" lucht in de bak staat te blazen. (hier is dus totaal niet over nagedacht)
Een paar schokken tegen een desktop PC tijdens vervoer en je kunt zomaar scheurtjes in moederbord, defecte hardeschijven en andere problemen krijgen.
Kwestie van de totale pc in schuim leggen.
Uiteraard zit er verschil in behuizingen, de genoemde series zijn zeer degelijk.

[EDIT schreef:

Bovendien, waarom zal men Daslight natuurlijk niet voor de show gebruiken.??

Martin.
kvm entertainment

Terug naar forum Reageer (zonder quote)