Forum > Geluid

Dap AX-12 gaat hij snel 'kraken'?

(10 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
Philip_JanssenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 13-10-2003
Laatste: 9-3-2013
Berichten: 532
12-3-2007 13:23

Xplod schreef:

Wij hebben hier sinds kort ook een set staan bestaande uit 2 AX-15B's en 2 AX-12's, gewoon doorgelust en versterkt door een Palladium 1600 (dus 525 watt voor 1* sub+top). Ik was eigenlijk teleurgesteld van de klank na allemaal positieve reacties gelezen te hebben op het forum hier.

Mijn vraag (geldt alleen maar als je net zoals wij passief filtert): laat jij de set gewoon spelen zonder EQ ertussen? Want zonder EQ vind ik het niet bepaald goed klinken; er moet altijd mid en hoog gedempt worden.
Als ik me niet vergis, heb je mijn oude AX-set. De set heb ik zelf vrijwel altijd actief gefilterd. Passief klinkt de set niet heel erg anders, tenminste niet op het mid/hoog. Mijn ervaring was altijd dat de AX-12 vrij braaf zijn op het hoog. Ze schreeuwen niet en klinken zeker niet aggressief. Ik draaide altijd wat extra mid en hoog bij (via processor of mixer), zodat het geheel wat beter uitkomt.
Ik heb bij m'n ouders nog een setje AX-12 toppen staan en die klinken redelijk goed, mits ik ze wat extra hoog geef.

Overigens denk ik dat het een beetje voorkeur is. Mijn broertje werkt normaal gesproken met JBL. Ik vind de meeste JBL kasten, klankmatig, minder dan de DAP AX kasten. Dit omdat het hoog op de JBL kasten erg aanwezig is en ik ervaar dat als hinderlijk/minder prettig (=mijn mening). Hij vind de JBL kasten prettiger klinken en draait op mijn DAP kasten altijd erg veel hoog en een beetje mid bij (=een andere mening).
Dan nog over de AX-12's:

Deze speakers zijn inderdaad niet gemaakt om fullrange gebruikt te worden. Als ik ze zonder subs laat spelen pas ik altijd een lowcut toe van 60-80 Hz met een Behringer FBQ-3102 om te zorgen dat ze geen tonen gaan moeten maken die ze eigenlijk niet 'kunnen' maken.
Mvg
Klopt, je kunt ze het beste vanaf 60-70Hz laten spelen. Een simpele Behringer CX2310 crossover zou al voldoende zijn om dit te doen.

Van kraken heb ik nooit last gehad, ook niet bij het inzetten als full-range kasten. Zelfs m'n oude DAP A-10 kasten kan ik full range gebruiken, mits met enig beleid.
Nooit zo maar iets aannemen tenzij het een fooi is!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)