Forum > Newbie Forum

Geluidsset boxen + versterker rond de 8000 eu

(53 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
Big bangVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-11-2003
Laatste: 28-6-2024
Berichten: 2389
10-2-2007 22:46
Soundprojects set klinkt inderdaad niet verkeerd, voorzever ik uit die ene keer dat ik hem kort heb gehoord kon afleiden. Wel zou ik, zoals eerder aangegeven, bij theater extra sub (en dat kan prima uit je grote set zijn) toevoegen. Bij theater zijn namelijk ook de frequenties onder de 50 / 55 hertz nog van wezenlijk belang en voegt het ook echt iets toe om deze op voldoende volume te horen.

Overigens zou ik voor deze toepassingen ook eens kijken naar een systeem als een hybryde sub, of andere mid throw systemen.
It's time to play the music, It's time to light the lights..
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
12-2-2007 15:51
Als ik de algemene trend en opinie hier goed volg zeggen jullie dat deze installatie in principe goed is, alleen dat

1) Er topkasten/kleinere boxjes voor full range moeten komen voor spraak/toneel etc, lijkt me voor zichzelf spreken.
2) De DAP serie kan worden vervangen door de SP4 Diamonds serie van Soundprojects. Heeft dit ermee te maken dat deze serie eenmaal veel voordeliger is, met name prijs/kwaliteitstechnisch of meer dat Soundprojects over het algemeen een betere kwaliteit leverd en dit bij DAP niet altijd het geval hoeft te zijn?
3) Een cross-over met delay, met name als er meerdere topjes hangen in de zaal (waarschijnlijk staan op statieven)
4) DJ mengpaneel moet er toch echt even komen.

Voor boxen zal ik wel verder kijken en ook nog audiotests doen bij verschillende bedrijven in de regio en bij verschillende merken.

Voor DJ mengpaneel heb ik even gekeken en in eerste instantie heb ik dit:

Ecler Nuo 5
en met twee CD-spelers:
Pioneer CDJ-800MKII

Ik ga ervan uit dat dit gewoon wat is, maw gewoon goed, maar zou dit eventueel anders kunnen en wat voor verschillen moet ik verwachten als ik bijvoorbeeld twee goedkopere CD-spelers er neer zet en is dit aan te raden.

Nog ff over de zelfbouw: als het mijn eigen boxen waren zou ik het ivo van harte gunnen en ook zeker doen, en prijstechnies zou dit ook zeker uit kunnen, maar aangezien het hier om een school gaat, kan ik het mijzelf heel goed voorstellen dat de directie zoiets niet zou preferen, ook al zouden de boxen heel erg goed zijn.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
Maarten-squareStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 21-4-2005
Laatste: 23-12-2013
Berichten: 472
12-2-2007 15:58
Mag ik je aanraden je topjes in de zaal gewoon te vliegen (op te hangen) en ze daar ook te laten hangen. Als je ze elke keer op moet gaan stellen met statieven in de zaal kost dat veel tijd en staan ze nog veel onveiliger ook. Als je ze gewoon standaard hebt hangen kan er ook als dat nodig wat door omgeroepen worden of een rustig muziekje worden gedraaid. Veel scholen hebben zo'n dergelijke opstelling en ik kan het je zeker aanraden. Je dj-setje is een mooie set en die zou ik zeker zo laten. Ik zou eens goed naar die SA set kijken al blijf ik erbij dat er met de Dap-set ook niks mis is. Wat je bij dit soort merken nooit moet vergeten is dat ze zowel slechtere (zeg maar gerust r*k) series/producten hebben maar ook hele nette. Je moet dus niet altijd (meteen) afgaan op de reputatie van een merk. Je kan niet zeggen alles van Dap is slecht en alles van JBL is goed. Zo werkt dat niet.
Maarten
Lezen, leren, lezen, leren, lezen, leren (en af en toe iets posten)
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
12-2-2007 16:30
ik ben inderdaad met je eens dat je, noem het geluk, eens kan hebben bij een serie. Je kan een hele goede set treffen die 20 jaar met gemak mee kan maar ook een set die het net 5 jaar uithoud. Ik zie het ook meer als televisies en computers: allemaal doen ze het, kwaliteit verschilt en ook levensverwachting, maar over het algemeen mag je stellen dat een JVC of Philips TV langer mee gaat dan Thompson, zo zie ik dit ook een beetje, maar om nou te stellen dat Thompson slechte TV's heeft gaat te ver, mijn TV doet het prima en zal dit nog jaren doen. Ik verwacht geen wereldschokkende kwaliteitsniveau's voor deze prijzen: beide zullen het gewoon erg goed doen en beide sets zijn vergelijkbaar, alleen als ik de reacties hier lees zou ik zeggen dat de SP4 set waarschijnlijk net iets beter draait, vandaar dat het mijn interesse zeker heeft. Alleen de DAP set is niet veel minderwaardiger, of andersom, de SP4 zal niet heel erg veel beter zijn.

Ik zal je advies zeker in overweging nemen, ook zeker met de SP4 set. Ophangen ben ik ook een groot voorstander van, kost én minder tijd, én mensen stoten geen boxen om, maar tijdens een directie-overleg heeft de directie te kennen gegeven dat ze deze installatie graag als mobiel willen zien. Ik ben hier gekomen voor advies in de eerste plaats dus zou het ronduit debiel zijn als ik vervolgens jullie welgemeende adviezen koud laat, hier kan ik zeker wat mee.

Bedankt en jullie horen wel als ik tegen meer problemen aanloop wink ;)
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
PascalStandaard Lid
Uit: Anders
Sinds: 29-7-2005
Laatste: 21-5-2013
Berichten: 468
16-2-2007 14:08
Leuk bedacht SP4 Diamond maar is veel te duur in aanschaf, en het is te groot voor die ruimte en je zal infill speakers moeten hangen omdat de SP4 top een longthrow mid/hoog heeft en je voor het podium weinig spreiding zult hebben.
Ik denk dat je idd beter meerdere toppen kan vliegen en de subs op de grond kunt houden dan overgaan op SP4 Diamond.

Ik vind die DBX DriveRack een goede keuze, limiters (zeker nodig), delay zal je niet echt nodig hebben,maar je kan er mee spelen.
Ik denk dat DAP best wel goede speakers voor deze situatie heeft.
Yamaha MG 16 of MG 24 zijn perfecte mixers voor theater en deze kosten niet erg veel geld.
Crown heeft ook betrouwbare goedkopere lichtgewicht versterkers de XLS serie, kan ik je zeker aanraden!

Maar je moet ook eens denken of je een stage snake nodig hebt en diverse kabels (XLR Mic,Speaker kabels, microphones,stands,rigging voor speakers) en of dit in het budget past.

Mocht deze set op jaar basis niet zo veel gebruikt worden is het dan niet verstandiger om dit lokaal in te huren per keer dat je dit nodig hebt?
..Je Ducktape brood voeren...
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
16-2-2007 16:15
Een stage-snake is ingevuld in de vorm van 30 meter multikabel van DAP met 16 in, 4 out, als speakon kabels heb ik momenteel 15 meter 4*2,5mm.

Ik zal inderdaad nog even kijken naar een ander mengpaneel die jij voorstelde.

Over delay heb ik nog wel mijn bedenkingen, het zal ongetwijfeld goed zijn, maar ik vraag mij af of toekomstige gebruikers, toch wel voornamelijk leerlingen, gebruik gaan maken van instellingen zoals een delay-functie waarbij ze alle boxen precies tweaken. Als zo'n delay functie wel is aan te raden, wat zou dan een goed apparaat zijn? Ik ben nog niet zo heel erg veel tegengekomen, op een DAP delay na:
DAP delay

Verder nog één van Behringer, en de huidige cross-over schijnt ook een delay-funtie te hebben of 'delay-allignment' zoals het nu wordt genoemd, is deze delay functie voldoende die op het huidige apparaat zit? PA driverack

Wat wordt er verder aangeraden voor tops, naast de huidige DAP set die er staat? Zou de DAP-k115 wat zijn, of een actief dingetje van LEM
Over de DAP-k series ben ik veel positieve reacties tegengekomen en dit schijnen ook wel goede boxen te zijn. In elk geval beter dan wat dit college er nu heeft staan.

Ik ben namelijk normaal gesproken belast met het inhuren van alle apparatuur en zodoende weet ik een beetje van alle kosten die voor dit college meespelen. Huren leek mij goedkoper en op de korte termijn is dit ook zeker goedkoper, alleen na alle kosten te hebben uitgesplitst, vond ik dat er echt voor belachelijk veel geld werd ingehuurd, tov de aanschafkosten.

Ook rekening houdende dat als er een keer een toneelstuk wordt opgevoerd, er gelijk een generale repitie 1 dag van te voren wordt gehouden zitten we al vrij snel op 500 euro voor een toneelstuk per keer. En dit is dan ook nog erg richting de budget versie, doordat de huidige schoolinstallatie ontoereikend is. Eigenlijk heb ik vandaag nog maar eens de huidige installatie beluisterd (2x 150 RMS Dynacord boxen), alleen daar werd ik helemaal niet vrolijk van. Het laag was vreselijk, het midden ging redelijk en het hoog was ook niet om aan te horen. Normaal ben ik nog wel inpassend, maar dit was echt te erg. De conrector is er zodoende nog bijgehaald, evenals de verantwoordelijk technicus die nog een poging mocht wagen, maar nu ik de installatie zo heb gehoord zou ik er echt niets meer mee durven, zelfs geen presentatie meer.... het is dat we geen alternatief hebben anders stond er nu wat bij het grofvuil..

De financiele kant wordt volledig gedekt, in totaal probeer ik om het budget rond de 15.000 euro te houden, waarvan deze 8000 euro bestemd is voor boxen en een versterker geschikt voor schoolfeesten (zeg eens 600 man) en voor presentaties (waarschijnlijk aparte full-range/top-kasten ondersteund met subs)
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
16-2-2007 16:48
Ik zal anders alles posten wat ik tot nu toe heb (afgezien van de echte kleine dingetjes)

Versterkers
www.new-line.nl/v/15678 (voor subs)
www.new-line.nl/v/15677 (voor top/andere kleinere kasten, ik vond 2,5* het RMS vermogen over een box zetten iets teveel)

Mengpanelen
www.new-line.nl/v/14398 (Toneel etc)
www.new-line.nl/v/13193 (schoolfeesten)
www.new-line.nl/v/13996 (alleen voor scans)

Boxen
www.new-line.nl/v/13085 (sub)
www.new-line.nl/v/13084 (top)
www.new-line.nl/v/12737 (gebruikersgemak?)

Licht
www.new-line.nl/v/13216 (winners 4x)
www.new-line.nl/v/12869 (stroboscoop)
www.new-line.nl/v/12551 (rookmachine)

Overig vermeldingswaardig
www.new-line.nl/v/5773 (stagewheel)
www.new-line.nl/v/14868 (CD speler 2x)
www.new-line.nl/v/11694 (DriveRack PA crossover)
www.new-line.nl/v/13689 (DEQ)
www.new-line.nl/v/11188 (koptelefoon)
www.new-line.nl/v/6127 (speakonkabel)
www.new-line.nl/v/13123(12 HE Rackcase)
www.new-line.nl/v/14078 (DJ meubel)
www.new-line.nl/v/5980 (voor DMX gebruik)
www.new-line.nl/v/20678(statief 2x)
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
17-2-2007 13:57
ik weet een meyersound set staan voor 10.000 euro tweedehands inclusief eindtrappen
Kijk maar eens naar www.2dehands.be
Dan naar de zoekfunctie en typ meyer in
succes
sis
Freelance muzikant, producer, componist .
HarmsenStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-2-2007
Laatste: 5-4-2008
Berichten: 36
17-2-2007 15:28
Ah kijk, bedankt, lijkt idd zeker wel wat. Zal het in ieder geval meenemen, hiermee moeten schoolfeesten zeker wel lukken. Enigste vraagtekens die ik heb is of een college bereid is om een tweede hands installatie te kopen t.w.v. 10.000 euro die ze zelf moeten ophalen in België, zo'n 1000km rijden, alleen wat ze dan krijgen is in elk geval prima.
"If you want to make an apple pie from scratch, you must first create the universe."
SisStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 17-9-2003
Laatste: 20-1-2019
Berichten: 469
17-2-2007 17:22

Harmsen schreef:

Ah kijk, bedankt, lijkt idd zeker wel wat. Zal het in ieder geval meenemen, hiermee moeten schoolfeesten zeker wel lukken. Enigste vraagtekens die ik heb is of een college bereid is om een tweede hands installatie te kopen t.w.v. 10.000 euro die ze zelf moeten ophalen in België, zo'n 1000km rijden, alleen wat ze dan krijgen is in elk geval prima.
Inderdaad het is en blijft meyersound, dit is gewoon topmateriaal en onverwoestbaar
sis
Freelance muzikant, producer, componist .

Terug naar forum Reageer (zonder quote)