Forum > Geluid

Stage Accompany monitoren, wie heeft er wat meer info ?

(51 reacties. Pagina 2 van 6)
Moderator(s): Dré
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
7-2-2007 19:48
ha de verkoper hier.
filter is naar mijn weten goed zoals het is. een vriend van mij is electronica gek en ik ben de audiofiel. Het filter is met het gehoor opgebouwd. Mijn maat had een leuk idee voor het filter en zijn er vanf dat punt mee gaan rommelen tot ik (mijn oren) tevreden waren. Het was mijn poging om hifi en PA nader tot elkaar te laten komen.
In veel gevallen (lees opnames) werkte dat. Live muziek en gitaren klonken zoals het hoort rauw en fel. Een geluid wat ik altijd omschrijf als het "marshall"geluid.
wat de oorsprong van de kasten betreft moet ook ik afgaan op de man met de studio in hoorn. De topic starter heeft dit al verwoord.
De drivers zijn gewoon goed en gaan nog jaren mee. woofer vond ik ook sneller dan zijn uiterlijk deed vermoeden. De speakers die ik soms wel mis als ik een lege plek zie op zolder zijn beter op hun plek bij de topic starter. Een beetje processing kan bij deze jongens geen kwaad.

Zelf (als ik de SA's had gehouden) had ik een andere kast gebouwd. langer, smaller en van dikker materiaal. Ook een scheidingswand met gaten voor de stevigheid kan geen kwaad. Ik wilde dan de tweeter er los op monteren op een draaiend statief en met de mogelijkheid de tweeter hoger of lager te laten afstralen. Maar mijn vrouw zou gek worden als ik weer avonden in de schuur zit haha.

ben nu blij met m'n JBL century golds. Minder marshall maar wel heel heel veel muziek.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
7-2-2007 20:13
7 x bewerkt. Laatst door Webbie op 7-2-2007 20:59
Hallo,

Heren, bedankt voor jullie posts.

HR Sound schreef:

Kast is niet origineel ........
Als je de afwerking aan de binnen en buitenkant bekijkt zou je toch vermoeden dat het
om een fabriekskastje gaat. Zit echt heel netjes in elkaar, geen opstaande naden e.d.. Volgens de verkoper gaat het hier wel degelijk om een SA kast, alléén is dit model toen niet officiëel uitgebracht (om de eerder genoemde redenen). Kast was origineel ook wit.
[citaat van Dré schreef:

Als Webbie nog wat wil tweaken dan zou ik dat inderdaad niet doen met het filter (ziet er prima uit) maar wel met de kast. De drivers "flush" monteren (zeker de Philips bandtweeter) kan een aardige verbetering geven (hoewel ik me dat in dit geval een beetje afvraag gezien de afmetingen van de bandtweeter (die bijna z'n eigen baffle vormt)).
Het filter aanpassen was ik ook niet van plan, lijkt me ook niet verstandig met mijn kennis. Het aanpassen van de kast had ik al wél in gedachten, met name om hem wat handelbaarder te maken. Kastjes zijn zwaar en glijden zo uit je hand als je niet op past. De aanpassingen die ik van plan ben te maken zijn:

* een flightcase á la SA (BlueBox).
* drivers "flush mounten" zoals bijvoorbeeld bij de BlueBox.
* grille ter bescherming van de drivers.
* de loodzware tweeter dieper in de kast plaatsen, zodat het zwaartepunt wat gunstiger komt te liggen (en het POO gelijk kan maken), misschien door een soort hoorn te maken, alléén weet ik niet wat het effect hiervan is.

Komt er dus op neer om een compleet nieuwe kast te maken. Dit (waar ook gebruik wordt gemaakt van de Ribbon Compact Driver) had ik in gedachte , weet alléén niet of het haalbaar is.

Dré schreef:

Dempen doen we daar waar het dempingsmateriaal z'n werk kan doen (en da's niet strak tegen de wanden ;-). Ook mis ik elke vorm van bracing (hier en daar een WTW bracing kan helpen).
Je bedoelt het bekende "korfje" om de bass-speaker? Bracing is niet op de foto te zien, maar er zitten balkjes op de achterwand bevestigd
En waarom die laatste 2 schroefjes onbreken in het (voor HiFi begrippen pislelijke) grondplaatje...
Weet niet of daar schroefjes in horen.
Het zal vast een fikse verbetering zijn ten opzichte van de kasten die je hiervoor gehad hebt (zeker nadat je oren weer gewend zijn geraakt aan minder gekleurd geluid).
Dat is zeer zeker het geval. Gisteren de w-bins erbij aangesloten van de SP1's en gecrossed op 100Hz voor de grap. Man, ik wist niet wat ik hoorde, klink écht grof.
Vaag dat de combinatie w-bin en de SA kasten zo indrukwekkend is.

Specs van de huidige SA M44
Foto van de SA M44

Heb inmiddels een mailtje weggedaan naar SA, met een paar vragen betreffende dit setje. Ben benieuwd.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
7-2-2007 20:15
Hallo Robin,

Leuk dat je even langs komt.
Veel leesplezier hier op het forum.

Wat was nu weer de scheidingsfrequentie van het filter?

(Leuke quote heb je, zal je vrouw leuk vinden... laugh :D)

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
7-2-2007 22:46

Aart schreef:

Bij mijn weten heeft Philips van deze driver alleen een klein aantal prototypen gemaakt, welke goed waren voor HiFi begrippen maar niet zo veel beter als bestaande oplossingen dat het de hoge prijs rechtvaardigde.
De versie die ik (van een aantal verschillende personen) gehoord heb is anders (wellicht ligt de waarheid daar ergens tussenin; is ook niet zo gek boeiend).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
ContourVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-3-2002
Laatste: 1-10-2024
Berichten: 784
7-2-2007 22:47
Voor PA begrippen inderdaad zonder meer goede filtercomponenten, als je het vanuit de hifi/hi-end invalshoek bekijkt standaard componenten. Als Webbie eens wat wil finetunen aan het filter zou ik zeker eens het effect van een Audyn MKP Plus of een leuke Mundorf olie/papier condensator op het hoog en een tritec spoel op het laag proberen.

Inderdaad als eerste de drivers in de baffle verzinken!

MVG Contour
M44Standaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 7-2-2007
Laatste: 14-4-2008
Berichten: 56
8-2-2007 00:10
scheiding freq ligt rond de 900 hz. Het is niet handig om een woofer veel verder door te laten lopen. zat al op het randje.
Ik zal hier als audiofiel wel eens rondneuzen. ken deze site nog niet.
veel luister plezier.

ps. een hoorn maakt de ribbon wel meer gekleurd. daar moet je van houden. lijkt me trouwens geen makkelijk klusje.
Mijn leven is een sprookje, iedere dag als ik thuis kom zit die heks weer op de bank
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 00:11
Hallo Contour,

Contour schreef:

Inderdaad als eerste de drivers in de baffle verzinken!
Heeft trouwens het oppervlak van de baffle invloed op het geluid van een luidsprekerbox?
Met andere woorden, presteerd een brede box (veel oppervlak rond de drivers) beter als een smalle box (weinig oppervlak rond de drivers)?
Denk het eerste, als je naar die oude JBL bioskoop luidsprekers kijkt.

Bij oude JBL bioskoop luidsprekers zijn zelfs flinke panelen aan de box bevestigd. Volgens mij krijg je ook dat effect als je luidsprekers "flush mount" met een muur of plafond.

Maar hoe zit dat nu met hoorns die over de volle breedte lopen van bijvoorbeeld de DAP K112, heeft daar de baffle ook nog invloed op?

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
WebbieStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-12-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 2129
8-2-2007 00:16
Hallo M44,

m44 schreef:

scheiding freq ligt rond de 900 hz. Het is niet handig om een woofer veel verder door te laten lopen. zat al op het randje.
De huidige M44 crossed op 1000Hz met exact de zelfde woofer (SA1203), daar zal toch weinig mis mee zijn als SA het zelf ook zo doet.

Greetz Webbie...
These go to Eleven ...
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 5-10-2024
Berichten: 384
8-2-2007 10:14

Webbie schreef:

Heeft trouwens het oppervlak van de baffle invloed op het geluid van een luidsprekerbox?
De baffle heeft invloed op de richtingskarakteristiek van de box. Hoe groter deze is hoe meer het geluid gaat bundelen. Bij hifi/high end wil je juist andersom, dus een gelijkmatige spreiding rondom en dan is een zo klein mogelijke baffle gunstiger.

Bij rechthoekige kasten treden op de hoeken/randen interferentie storingen op. Vaak zie je bij hifi afgeronde of schuine hoeken. Soms zijn deze nog te klein ook, want het begint pas effectief te worden bij een boogstraal van 3 cm. Je box bekleden met stof is ook een optie.

Voor een hoorn met een bepaalde openingshoek zal de baffle minder een rol spelen.

Groeten Daniel
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13472
8-2-2007 10:31
Als je de kast gaat wijzigen dan wijzigt ook de zgn "baffle diffraction step" (zie ook google of mogelijk dit forum). Je zult dan dus ook het filter moeten wijzigen (als het een filter is dat puur op het gehoor is ontworpen dan is het sowieso een optie dit eens te toetsen met een goede RTA).

Vroeger werd de BDS uitgesmeerd door de drivers UIT het midden van de baffle te plaatsen (heb je vast meer dan eens gezien). Nadeel daarvan was weer dat het afstraalgedrag niet symmetrisch meer was. Tegenwoordig probeert men de baffle gewoonweg zo smal mogelijk te maken en liefst te voorzien van schuine kanten. En dan hebben we het inderdaad NIET over een afgerond hoekje (want da's niet meer dan cosmetisch) maar over bijvoorbeeld 5cm of grotere schuine kanten. Verhoogt in veel gevallen tevens de SAF van een luidspreker.

Bij hoorns heb je indaad minder tot geen last van de BDS vanwege het feit dat een hoorn nooit een 4 pi gebied heeft.

Als je dus de kast wilt gaan wijzigen dan wordt het nu tijd je in die materie in te lezen. Is best leuke kost (hier en daar beetje droog). Trek er wel een paar weken voor uit.

Hmmm. Met al dit HiFi geleuter beginnen waarempel m'n handen weer te jeuken... laugh :D
-- Pardon my French, I'm Dutch --

Terug naar forum Reageer (zonder quote)