Forum > PC related Forum

nieuwe geluidskaart nodig

(42 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
3-1-2007 16:16
Als een computer GOED (dus hardware én software) geconfigureerd is, voldoet een Celeron echt wel.
Ik heb genoeg (veel) snellere Celerons gezien dan Pentium 4's.
De geluidskaart die ik bedoel kost standaard onder de € 100,00 en een midi en digitale i/o is los verkrijgbaar voor rond de € 60,00.
Ik zou de PC echter niet als sequencer gebruiken, een MPC is veel nauwkeuriger. (Let wel: ik zeg niet dat een PC het niet kan, alleen is het wat minder nauwkeurig als het goedkoop moet.)
Kennis is nog geen wijsheid
DanielVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 9-3-2004
Laatste: 19-9-2024
Berichten: 384
3-1-2007 19:27
Naast de kloksnelheid is het cache geheugen e.a. bepalend voor de snelheid van je systeem. Bij een Intel Celeron en AMD Sempron is flink beknibbeld op het cache geheugen, waardoor deze voor het echte rekenwerk minder zijn geschikt. 1024 MB RAM geheugen is ruim voldoende voor de meeste audiotoepassingen, maar hoe meer hoe beter ;-) Ik denk dat het probleem inderdaad met de drivers te maken heeft, zoals Jeroen schreef.

Als je je budget iets omhoogt kun je kijken naar wat meer professionele kaarten, al is de genoemde M-Audio zeker niet slecht!

Ten slotte prefereer ik voor audio productie een schoon systeem, los van het netwerk e.a. programma's voor optimale prestaties.

Groeten Daniël.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
3-1-2007 19:46

Rhandor schreef:

Als een computer GOED (dus hardware én software) geconfigureerd is, voldoet een Celeron echt wel.
Ik heb genoeg (veel) snellere Celerons gezien dan Pentium 4's.
De geluidskaart die ik bedoel kost standaard onder de € 100,00 en een midi en digitale i/o is los verkrijgbaar voor rond de € 60,00.
Ik zou de PC echter niet als sequencer gebruiken, een MPC is veel nauwkeuriger. (Let wel: ik zeg niet dat een PC het niet kan, alleen is het wat minder nauwkeurig als het goedkoop moet.)

PC niet als sequencer gebruiken, maar een MPC????? In de grootste studio's waar Top-hits die jij en ik dagelijks (moeten) aanhoren worden geproduceerd, staan PC's het sequence-werk te doen. Moet er niet aan denken op een MPC m'n tracks te gaan sequencen.

Fatsoenlijke midi-interface in combinatie met goede drivers en fatsoenlijke sequence-software en je kunt absoluut met zekerheid je tracks strak sequencen.
Light Image
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
3-1-2007 21:49
@JeroenVDV:
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat de meeste hits op een pc gesequenced worden, maar ik schreef ook dat het op een goedkope manier minder goed is dan een MPC. De latency van een goedkope pc is gewoon te groot in vergelijking tot een MPC.
Een dedicated muziekcomputer (met professionele productiemogelijkheden) kost al gauw 2x zoveel als een hi-end game-pc.
Wat natuurlijk wel goed gaat is bijvoorbeeld alles in Fruity Loops doen en de eindproductie op hoge kwaliteit renderen.
Maar realtime een paar filters aanzetten e.d. op een standaard pc? Forget it. (helaas sad :()
Uiteindelijk is het is een beetje hetzelfde als geluid syncen met beeld: 100% synchroon lopen doet het eigenlijk nooit (je oor hoort meer dan '25 frames p/s', maar of je het merkt? wink ;)
(ps: is alleen opbouwend bedoeld, niet betweterig....)
Kennis is nog geen wijsheid
ReindStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 5-11-2002
Laatste: 16-1-2012
Berichten: 3032
3-1-2007 23:24

Rhandor schreef:

Ik heb genoeg (veel) snellere Celerons gezien dan Pentium 4's.
Yeah right, ik ken geen enkele test waaruit dat blijkt. Klok voor klok legt iedere celeron het af tegen een P4. Behalve het veel kleinere cache (gehalveerd) is de FSB speed bij de Celerons ook lager ten opzichte van een P4. Zoek maar eens op toms hardware naar een comparisation chart en dan is het verschil toch wel overduidelijk.

Celeron is leuk wanneer je geen zware processen draait, flink aan de slag met muziek bewerkings software valt in 99 van de 100 gevallen onder zware processen en dus valt daar zeer zeker snelheids winst te halen als je een P4 neemt ten opzichte van een Celeron. Niet dat een celeron onwerkbaar is maar qua snelheid pak ik toch velen malen liever een P4.
Rubix cube moeilijk? Probeer maar eens een universele logitech harmony afstandsbediening in te stellen!
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
4-1-2007 00:12
Een processor is maar een deel van de hele ketting die computer heet.
Een celeron op 2GHz met hi-end videokaart is veel sneller dan een P4 op 3,6GHz met een budget kaart.
Het is trouwens waar dat een Celeron minder cache heeft, maar die draait dan wel op de kloksnelheid van de CPU mee, en daardoor wordt het verschil redelijk goedgemaakt. Goed, een database indexeren doet hij niet zo snel, maar dat ga je met geluid toch niet doen.
Om eens te zien wat het verschil tussen CPU's en bijvoorbeeld moederborden in verschillende computers te vergelijken zou je eens naar een vergelijking tussen een Windows PC systeem en een Silicon Graphics moeten kijken.
Zelfde CPU, zelfde grafische kaart, beide draaien op Windows, alleen het SGI-systeem is even tig keer sneller. Dit feitelijk alleen doordat de bottlenecks op het moederbord zijn weggehaald.
Als je een slecht (on-board) geluidskaart hebt, is dat een ook mega bottleneck in het systeem.
Trouwens, de XBOX (1) heeft een Celeron op 733MHz... Hij is echter wel veel sneller voor het spelen van games dan de 90% van de P4 (en dat voor € 100,00)
Kortom: Het magische woord is 'Bottleneck' en niet 'Pentium IV'
Kennis is nog geen wijsheid
RhandorStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-1-2005
Laatste: 30-11-2021
Berichten: 89
4-1-2007 00:12
Maar nu maar weer on-topic... welke geluidskaart
Kennis is nog geen wijsheid
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-1-2007 00:48

Rhandor schreef:

Een processor is maar een deel van de hele ketting die computer heet.
Een celeron op 2GHz met hi-end videokaart is veel sneller dan een P4 op 3,6GHz met een budget kaart.
Het is trouwens waar dat een Celeron minder cache heeft, maar die draait dan wel op de kloksnelheid van de CPU mee, en daardoor wordt het verschil redelijk goedgemaakt. Goed, een database indexeren doet hij niet zo snel, maar dat ga je met geluid toch niet doen.
Om eens te zien wat het verschil tussen CPU's en bijvoorbeeld moederborden in verschillende computers te vergelijken zou je eens naar een vergelijking tussen een Windows PC systeem en een Silicon Graphics moeten kijken.
Zelfde CPU, zelfde grafische kaart, beide draaien op Windows, alleen het SGI-systeem is even tig keer sneller. Dit feitelijk alleen doordat de bottlenecks op het moederbord zijn weggehaald.
Je hele verhaal zou best wel eens kunnen kloppen, als het over gaming gaat. Daar doe ik niet aan, dus dat weet ik niet.

Echter, als ik een Cubase draai met een aantal VSTi's en audio-tracks met VST-effects, gaat de Celeron het ALTIJD afleggen tegen de P4, en zelfs tegen de AMD. En da's heel simpel te verklaren: Games trekken relatief weinig CPU en veel van je videokaart en geheugen, en muziekproductie met realtime VST-effecten en -instrumenten trekt WEL veel van je CPU (en, afhankelijk van sample-gebruik en host, ook geheugen).
Light Image
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
4-1-2007 00:53

Rhandor schreef:

@JeroenVDV:
Je hebt gelijk wanneer je zegt dat de meeste hits op een pc gesequenced worden, maar ik schreef ook dat het op een goedkope manier minder goed is dan een MPC. De latency van een goedkope pc is gewoon te groot in vergelijking tot een MPC.
Een dedicated muziekcomputer (met professionele productiemogelijkheden) kost al gauw 2x zoveel als een hi-end game-pc.
Wat natuurlijk wel goed gaat is bijvoorbeeld alles in Fruity Loops doen en de eindproductie op hoge kwaliteit renderen.
Maar realtime een paar filters aanzetten e.d. op een standaard pc? Forget it. (helaas sad :()
Uiteindelijk is het is een beetje hetzelfde als geluid syncen met beeld: 100% synchroon lopen doet het eigenlijk nooit (je oor hoort meer dan '25 frames p/s', maar of je het merkt? wink ;)
Je haalt 2 dingen door elkaar. Latency is wat mij betreft namelijk geen enkel probleem bij productie. Een vertraging in m'n audio zal me werkelijk een worst wezen (is enkel bij live spelen via midi-klavier minder prettig). Onnauwkeurige timing WEL.

Dus een niet-stabiel afspelende midi-track die synths aanstuurt is vervelend. Een audiotrack die onregelmatig loopt, is ook vervelend.

Echter, als ik op "PLAY" druk, en ik moet 24ms wachten voordat ik wat hoor, is dat een probleem?

MPC4000, met tenminste een beetje fatsoenlijke mogelijkheden op sequence-gebied, kost rond de 2390 euro als ik het goed heb (correct me if I'm wrong..). Voor dat geld kan ik een HEEL fatsoenlijke professionele studio-PC samenstellen hoor?!
Light Image
Benny_fctwenteStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 27-10-2005
Laatste: 17-7-2009
Berichten: 14
5-1-2007 12:42
bedankt voor de reactie's wink ;)

Maar als je een nieuwe procesor erin doet, moet er toch ook een nieuw moederboard en dergelijke in, mits het ondersteund word ?
maximaal 120 tekens. Wel tekst, geen link!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)