Forum > Geluid

Subjes en vocht

(79 reacties. Pagina 2 van 8)
Moderator(s): Dré
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
14-10-2006 16:10

nijhuisr schreef:

Tom schreef:

Vochtvreter vreet geen vocht in je sub.
Je zou hem dus in je sub moeten zetten....
Wat is dat nou voor onzin tom, vocht onstaat niet in de luidspreker kast maar in de ruimte waar de kast staat...
De speaker zelf is toch niet beschermt?
Alleen door een rooster en evt. foam, dus daar kan genoeg doorheen lijkt me.
Alles komt goed....
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 9473
14-10-2006 17:01
Vocht slaat neer in elke holle ruimte......
De meeste luidsperkerboxen zijn BR of hoorn...
Zat holle ruimte waar het vocht in kan kruipen.

Je hebt zelf de chassis van de 802's gezien, er zat gerust wel een beetje roest op.

De ene speaker kan er tegen, de andere roest kapot.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
14-10-2006 17:03
Vocht trekt naar de droogste ruimte/matriale, in dit geval een conus van een speaker.
Conus wordt week en bij gebruik zal deze grote kans hebben op vouwen.
Oplossing, goede vochtvreters, of absobeerend matriaal zoals zaagsel, kattegrind ed in een mand.

Vocht op zich is geen probleem maar laat de kasten goed "uitdampen" voor gebruik.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
JeroenVDVVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 15-6-2004
Laatste: 6-2-2016
Berichten: 4301
15-10-2006 09:30

Malle Pietje schreef:

Ik zag afgelopen week nog bij iemand 2 toppen en 2 subjes van Dynacord staan: ook strak tegen een muur in een onverwamde werkplaats.
Is het daar onverwarmd? Naar mijn herinnering was het daar ALLES behalve koud.. wink ;)
Light Image
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
15-10-2006 11:37

JeroenVDV schreef:

Malle Pietje schreef:

Ik zag afgelopen week nog bij iemand 2 toppen en 2 subjes van Dynacord staan: ook strak tegen een muur in een onverwamde werkplaats.
Is het daar onverwarmd? Naar mijn herinnering was het daar ALLES behalve koud.. wink ;)
Ja logisch, het is september razz :p Ik kom er van de week nog wel, dus ik zal het zien...
Alles komt goed....
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
15-10-2006 21:06
Een goed geventileerde opslagruimte is geen probleem (ook niet als het er behoorlijk koud is).

Wanneer is vocht een probleem? Als je relatief warme lucht afkoelt. Warme lucht kan meer vocht bevatten dan koude lucht (dus bijna condenserende warme lucht zal ZEKER condenseren als je het afkoelt).

Afkoelen doe je dus zo geleidelijk mogelijk EN goed geventileerd.

Je hoeft echt geen vochtvreter IN je sub te plaatsen MITS je ervoor zorgt dat er geen sprake is van temperatuurschokken (snelle afkoeling).

Een vochtvreter plaatsen in de opslagruimte kan mogelijk handig zijn MAAR ik zou liever kiezen voor een goede ventilatie (en een liefst zo constant mogelijke temperatuur). Goed ANTI voorbeeld is kleine schuurtjes. Die dingen zijn vaak voor geen meter (meer) geventileerd (omdat de gebruiker alle gaten dicht gestopt heeft), worden overdag bloedje heet (mooi zwart plat dak zonder isolatie) en koelen 's avonds behoorlijk af. Chips... Afkoelende lucht -> Condensatie. En dat wil je dus niet.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
16-10-2006 10:11
maar hoe kun je dit vermijden wanneer je na een avond draaien alles weer in de aanhanger, bus of dergelijke pakt?? zeker vanaf dit jaargetijde is dit toch een redelijk probleem, de bus of aanhanger staat gewoon buiten dus zal erg koud zijn van binnen. In de feestzaal is de temperatuur flink opgelopen en zijn je spullen dus ook redelijk warm.

andersom geeft ook nog wel eens een probleem, zeker bij cdspelers. trek je het spul uit de aanhanger willen je cdspelers niet draaien omdat de lens totaal gecondenseerd is, beslagen is. Heeft iemand daar een oplossing voor? Zet zelf al de spelers in de bus bij ons waar het wel lekker warm is!! laugh :D
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 26-6-2024
Berichten: 13459
16-10-2006 10:16

Watt-Xtra schreef:

maar hoe kun je dit vermijden wanneer je na een avond draaien alles weer in de aanhanger, bus of dergelijke pakt??
In tegenstelling tot wat je eigenlijk wilt doen (de boel zo snel mogelijk dicht doen) goed ventileren tijdens en na het inladen (desnoods boel op een kiertje laten staan tijdens afrekenen/nazitten (en goed toezicht houden natuurlijk)).
andersom geeft ook nog wel eens een probleem, zeker bij cdspelers. trek je het spul uit de aanhanger willen je cdspelers niet draaien omdat de lens totaal gecondenseerd is, beslagen is. Heeft iemand daar een oplossing voor? Zet zelf al de spelers in de bus bij ons waar het wel lekker warm is!! laugh :D
Direct bij binnenkomst uitpakken en kans geven te acclimatiseren (wederom een kwestie van ventileren).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Malle PietjeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-10-2003
Laatste: 14-9-2023
Berichten: 1078
16-10-2006 11:49

Watt-Xtra schreef:

andersom geeft ook nog wel eens een probleem, zeker bij cdspelers. trek je het spul uit de aanhanger willen je cdspelers niet draaien omdat de lens totaal gecondenseerd is, beslagen is. Heeft iemand daar een oplossing voor? Zet zelf al de spelers in de bus bij ons waar het wel lekker warm is!! laugh :D
Zorgen dat je ruim op tijd op je klus bent, rack open zetten,220v erop, cd lades open zetten en dan pas de rest opbouwen.(moet je wel de speler instellen zodat de lades niet autom. weer dicht gaan :-).
Kan het lekker acli...akli.....uh...op temperatuur komen wink ;) .
Net zoals het bekende gegeven van je videorecorder die je in de winter koopt, naar huis gaat, beschrijving niet leest, maar gelijk de tape erin en ...PLAK tape vast haha!

Dré was me voor doordat ik wat telefoontjes had, maar nu weet ik wel hoe ik acli...moet schrijven laugh :D
Alles komt goed....
VanniekerkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 30-6-2005
Laatste: 10-3-2016
Berichten: 210
16-10-2006 13:36
Ik zelf zit er over te denken om mijn apparatuur op te slaan in een kleine zeecontainer. Ik denk dan aan een kleine 8 foot container (10 kuub) welke ik wil isoleren zodat ik hem een klein beetje kan verwarmen (10 graden oid).

Mijn vader heeft voor zijn hobby koeien dus zodoende is onze gehele schuur gevuld met deze beesten. Apparatuur in deze schuur zetten is geen optie (zeker in de winter niet) ivm met geur die in mijn apparatuur kan trekken. 4 subs, twee toppen en versterkerrack binnen zetten is ook geen optie.

Overigens gaat het hierbij om een nieuwe zeecontainer die dus 100% waterdicht is en ik dus buiten neer wil zetten. Er zitten (stalen) ventilatieroosters in zo'n zeecontainer waar geen regen in kan.

Wat vinden jullie van dit idee?
Het begint nu toch echt ergens op te lijken!

Terug naar forum Reageer (zonder quote)