Forum > Newbie Forum

Vraagje voor electrische knobbels

(19 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
MifexStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 3-2-2005
Laatste: 8-3-2024
21-9-2006 13:16

Aart schreef:

Ik las hierboven iets over "aardings gaatjes", wat bedoel je daarmee ?
Ik denk dat hij daarmee bedoelt die gaatjes die in de stekker zitten. Ik zie vaak stopcontacten met zo'n pin die dan in de stekker gaat. Ik heb zelf ook zo'n schakelpaneel gehad, dus ik denk dat hij dat bedoelt happy :)
I Love House Music!
DréAdministrator
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-11-2024
21-9-2006 14:11

Aart schreef:

Vreemd verhaal, zou het zo niet weten. Interessant dus wink ;)
In ieder geval lijkt deze versie van de schakelkast snubbers (tegen netstoring) aan boord te hebben (lekstromen en brandende lampjes), hoewel het me wat apart voorkomt dat het klaarblijkenlijk enkelpolige schakelaars zijn, of dubbelpolige met snubbers over beide contacten ipv over de belasting.
Als je dubbelpolig zou gebruiken maar niet beide contacten zou snubberen dan zou de snubber totaal geen nut hebben natuurlijk (blond moment Aart? laugh :D ).

Ik denk dat de lekstroom veroorzaakt wordt door aanwezige ontstoor C's (die deze sturing dan schijnbaar wel heeft). Wel netjes dat ze ontstoor C's gebruiken (maar zoals altijd kleeft er aan elk voordeel ook een nadeel; in dit geval waarschijnlijk het veroorzaken van lekstromen).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
21-9-2006 14:14
Wat is er tegen een snubber over de belasting ?
Bij een enkelpolige schakelaar is het misschien handig om geen verbinding naar de nul te hoeven hebben, maar bij dubbelpolig zie ik het voordeel van een snubber over de contacten inderdaad niet zo.

[edit] Maar ik zie het ook wel eens fout hoor. wink ;) Er zijn zeer veel verschillende situaties waarin en manieren waarop snubbers worden toegepast.
DréAdministrator
21-9-2006 14:23

Aart schreef:

Wat is er tegen een snubber over de belasting ?
Bij een enkelpolige schakelaar helemaal niets (komt op hetzelfde neer als over de schakelaar zetten). Maar bij een dubbelpolige schakelaar heeft het verdomd weinig zin volgens mij om OF de alleen belasting te snubberen OF maar één van de contacten.

Volgens mij zie je het verschil goed als je het uittekent.

Volgens mij heeft het gros van dit soort apparaten enkelpolige schakelaars (vooral als er ook nog eens een flash button in moet zitten).
FossaltaStandaard Lid
Sinds: 14-12-2001
Laatste: 11-3-2013
21-9-2006 15:29
vraag me af waarom ze dan van die brede schakelaars gebruiken... aan de buitenkant zou je dan verwachtten dat ie 2 polig is...

Ik heb zo'n HQ-power geval ooit es kado gekregen.. dubbelpolig.. maar ongeloofelijk k*t kwaliteit... geloof dat er nog maar 1 neon-lampje het doet....
DréAdministrator
21-9-2006 16:14

Fossalta schreef:

vraag me af waarom ze dan van die brede schakelaars gebruiken... aan de buitenkant zou je dan verwachtten dat ie 2 polig is...

Ik heb zo'n HQ-power geval ooit es kado gekregen.. dubbelpolig.. maar ongeloofelijk k*t kwaliteit... geloof dat er nog maar 1 neon-lampje het doet....
Geen idee waarom. Ook zie ik wel eens schakelaars die 3 contacten hebben (dus niet 4 die nodig zijn voor dubbelpolig). Reden is natuurlijk het neon lampje. En OOK zie ik wel eens schakelaars die 4 contacten hebben maar toch niet dubbelpolig zijn (extra contactje is puur voor de doorlushandigheid; 3e contactje is immers wederom nodig voor neon lampje).

En, laten we wel wezen, dit soort paneeltjes kostten vroeger een vermogen (van merken zoals Collins e.d.) en waren ook toen reeds totaal RUK (heb meerdere keren een fikse opdonder gehad van zo'n onding).

Dus het is nog steeds ruk maar nu goedkoop ruk (in tegenstelling tot duur ruk). Mooist is natuurlijk elektronisch switchen ;-)
AartStandaard Lid
Sinds: 2-11-2004
Laatste: 23-4-2010
21-9-2006 16:43
De markt voor degelijke topkwaliteit 19" schakelpaneeltjes zal beperkt zijn. wink ;)

Het zou goed kunnen dat er enkelpolig (toegepaste) schakelaars in zitten.
Een snubber over de belasting snubt de inductiepiek uit die belasting volgens mij net zo goed (of mogelijk beter..) op als een over een schakelcontact ervoor.
Bij triac's is het weer net een ander verhaal, daar dient de snubber over de triac ook om vals triggeren op netstoring van elders te voorkomen.
DewazigeStandaard Lid
Sinds: 17-3-2003
Laatste: 29-7-2017
21-9-2006 18:58
Heb hier een velleman PC-08 schakelpaneel liggen (zelfde idee als showtec DJ switch 8) Deze gebruikt dubbelpolige schakelaars met neonlampjes die ook dubbelpolig zijn aangesloten, er zitten geen snubbers of onstoor C's in.
Na een aantal jaar gebruik doen alle neonlampjes het nog, je merkt wel dat de schakelaars die vaker gebruikt zijn iets soepeler aan en uit gaan.
Wat zwaar ruk was aan dit apparaat was de interne bedrading evenals het voedingssnoer, beiden uitgevoerd met 0,75mm^2. Toch presteert de fabrikant het om er een automatische zekering in te flansen van 15A en ook in de specs op te geven dat 15A helemaal geen probleem is.
Ik heb toen zelf van ellende dit apparaat maar voorzien van een 2,5mm^2 voedingssnoer en dito interne bedrading en de zekering overbrugd. Nooit problemen mee gehad.
Lost in Music
DréAdministrator
21-9-2006 22:55

Aart schreef:

Een snubber over de belasting snubt de inductiepiek uit die belasting volgens mij net zo goed (of mogelijk beter..) op als een over een schakelcontact ervoor.
En de reden daarvoor is dat de spanningsbron (het lichtnet) zéér laagohmig is (hoewel weer wat minder voor HF) waardoor je de C (zoals ik eerder zei) z'n "verre" kant simpelweg over de bron heen kunt schuiven (en dan staat hij dus ineens over de schakelaar; vandaar ook dat het WERKT (hoewel over de schakelaar zelf volgens mij nog steeds de beste optie is)

(Teken het maar eens uit).

Maar zodra je gaat werken met een dubbelpolige schakelaar (waar je nooit weet welk contact een vlamboog wil gaan trekken) wordt het een ander verhaal (volgens mij).

Ook hier zal uittekenen wellicht verhelderend werken.
Bij triac's is het weer net een ander verhaal, daar dient de snubber over de triac ook om vals triggeren op netstoring van elders te voorkomen.
En om de Triacs heel te houden ;-)
MartyndegraafStandaard Lid
Sinds: 11-9-2003
Laatste: 23-10-2023
25-9-2006 18:17
Zelf netjes een 19" paneeltje maken met proffessionele schakelaartjes is ook een optie (voor de betere elektro- en metaalbewerker sneaky :V )

Kun je 'm exact maken zoals je wil...

Terug naar forum Reageer (zonder quote)