Forum > Geluid

Geluidsinstallatie voor paardrij-wedstrijd

(24 reacties. Pagina 2 van 3)
Moderator(s): Dré
J.C. Sound & LightEx Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-6-2006
Laatste: 28-12-2006
Berichten: 60
20-7-2006 15:41
Met de juiste 100 volt zuiltjes hoef je niet eens echt de bas te gaan missen.

Wij gebruiken voor buiten klussen en vergaderingen altijd 100 volt inst. makkelijk, relatief klein, geen merkbaar verlies door de kabels en met een beetje een knappe versterker kun je vaak behoorlijk wat horens en zuiltje aan elkaar knopen
account op verzoek stoptgezet
SlimmyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2006
Laatste: 24-9-2006
Berichten: 2
20-7-2006 16:23
100 volt is zeker aan te raden
ik kom heel veel in manages en dat soort evenementen, alles werkt met 100volt systemen.
een versterker van 2 X 120, of 2 X 240 watt heb je zeker genoeg aan.
met wat zuiltjes en of hoorntjes ben je er dan al.
je moet ongeveer zorgen dat de luidsprekers het zelfde wattage samen hebben als de versterker. versterker mag natuurlijk altijd meer zijn, maar niet anders om dus.

voor het losrijden kun je een apart setje doen. ik neem aan dat dat alleen nodig is voor het oproepen van de volgende combinatie.
hier voor kun je een lichte 100volt versterker nemen en wat hoorntjes...+microfoon

en dan nog een mengpaneeltje, je hoeft echt maar een kleintje te nemen.
1 of 2 microfoon, cd voor achtergrond muziek, en voor ereronde nog een cd ingang.
dus 2 mono en 2 stereo mixer.
en het hoeft echt geen 5 of 6 duizend te kosten.

succes
master of disaster
KVMVIP Lid (†)
Uit: Nederland
Sinds: 20-11-2003
Laatste: 8-12-2009
Berichten: 3843
21-7-2006 00:30

prosoundandlight schreef:

en om wat achtergrondmuziek om de boel op te vrolijken..
"op te vrolijken" ???
Dan zou ik mij toch eens in de "paarde wereld" verdiepen. wink ;)

Bij dergelijke oppervlaktes zou ik juist naar een 100volt systeem kijken. Je bent al snel 100mtr kabel kwijt. Een dergelijk systeem hoeft veelal ook niet extreem hard te kunnen. De accoustiek is namelijk vaak verrassend goed te noemen.

Martin.
kvm entertainment
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
21-7-2006 12:56

KVM schreef:

prosoundandlight schreef:

en om wat achtergrondmuziek om de boel op te vrolijken..
"op te vrolijken" ???
Dan zou ik mij toch eens in de "paarde wereld" verdiepen. wink ;)

Bij dergelijke oppervlaktes zou ik juist naar een 100volt systeem kijken. Je bent al snel 100mtr kabel kwijt. Een dergelijk systeem hoeft veelal ook niet extreem hard te kunnen. De accoustiek is namelijk vaak verrassend goed te noemen.

Martin.
Sorry, ik heb geen verstand van paarden :-)

Wat is dan eigenlijk de functie van de achtergrondmuziek bij zulke "events", als ik vragen mag? Ik neem aan dat het toch wel een beetje draait om de sfeer er in te houden, of vergis ik me hier? Speelt de muziek misschien een rol bij de gebeurtenis?

En of er nu paarden in zulke arena's staan, of het zijn mensen, veel maakt het allemaal niet uit, de afmetingen en de situatie zeggen eigenlijk genoeg: 100 volt!
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2006 14:20
bij paardenevenementen heb je ook wel eens muziek nodig voor de dressuur zelf.

Het word gebruikt om les op te geven (in de maat lopen)
Het word gebruikt bij country demonstraties
Het word gebruikt voor dressuur wedstrijden op muziek, (we kennen allemaal nog mevrouw van Grundsven mag ik hopen.......)
Kortom, achtergrond is niet altijd sprake van vaak moet er ook daadwerkelijk op gereden worden.

Geluid bij dieren is ook een materie waar je wel moet weten waar je over spreekt.
Bas is bijvoorbeeld uit den boze, paarden worden daar onrustig van.
En vergeet niet, ze kunnen prima horen, zelfs buiten een hal dreunt het nog.
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
ProsoundandlightStandaard Lid
Uit: België
Sinds: 4-10-2005
Laatste: 9-3-2015
Berichten: 457
21-7-2006 18:05

Tom schreef:

bij paardenevenementen heb je ook wel eens muziek nodig voor de dressuur zelf.

Het word gebruikt om les op te geven (in de maat lopen)
Het word gebruikt bij country demonstraties
Het word gebruikt voor dressuur wedstrijden op muziek, (we kennen allemaal nog mevrouw van Grundsven mag ik hopen.......)
Kortom, achtergrond is niet altijd sprake van vaak moet er ook daadwerkelijk op gereden worden.

Geluid bij dieren is ook een materie waar je wel moet weten waar je over spreekt.
Bas is bijvoorbeeld uit den boze, paarden worden daar onrustig van.
En vergeet niet, ze kunnen prima horen, zelfs buiten een hal dreunt het nog.
Mooi, ik voel me nu helemaal thuis in de paardenwereld :-)

Dat paarden niet op bas kicken, dat wist ik, maar hoe zo'n dressuur wedstrijden precies in elkaar zitten, daar moest ik op passen... Bedankt dus voor de info :-)
Niets vervangt ervaring, maar ervaring vervangt niets!
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
21-7-2006 20:00
Volgens mij ben jij een zeer ervaren ruiter....... sneaky :V
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.
Watt-XtraStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 16-5-2006
Laatste: 8-11-2021
Berichten: 1182
22-7-2006 11:21
haha nu kan mijn vriendin mij eens helpen met iets waar ik meer verstand van dien te hebben. Zij rijdt dus paard, ook wedstrijden en dit is haar mening zoals zij het ervaart. Veelal wordt er gebruikt gemaakt van die megafoonkraak dingen, 100 volt systeem dus. Het schettert door de hal of over het veld maar muziek hoor je niet, op de concoursen waar wel geld zit, voornamelijk in duitsland zijn er ook van die megafoondingen hoog op palen maar bij de ringen (buiten) of binnenbak wordt er gebruik gemaakt van luidsprekers, van die zwarte kastjes. meestal heel veel langs de kant. Dan is de muziek wel goed te horen en kun je je wel goed concentreren op de muziek.

Ik zal binnenkort eens een weekend meegaan en kijken hoe het wordt gedaan, op de manege waar zij rijdt hangen idd een stel normale luidsprekers, wel gewoon hifi.

Ik vat even samen zoals het bij mij overkomt. Het is binnen, dus zou ik gaan voor de normale speakers zodat je en de muziek redelijk kan horen en de spraak van de omroep. Bij hoorntjes is het idd niet om aan te horen wanneer hierover muziek wordt gedraaid. Ik zou eens gaan kijken naar een heel stel kleine, liefst 16 ohm speakers met een goede tweeter. 16 ohm om zo niet al teveel versterkers te hoeven aanschaffen. Bass hoeft niet dus het kunnen echt kleintjes zijn, jbl heeft hele een mooie control serie. Tegenwoordig ook goede immitaties wanneer het budget de orginele niet toelaat. Zorg voor een gelijkmatige verdeling. Hierdoor blijft het volume constant hetzelfde en zullen de paarden niet snel schrikken.

Ik ben zelf verder absoluut geen fan van hoorntjes, alleen te gebruiken bij enorme terreinen waar uitsluitend mededelingen worden gedaan! Geen muziek over laten lopen.

succes, zal mijn bevindingen posten wanneer ik eens mee ben geweest naar concours.
Ik zie geen verschil meer tussen de flightkistjes...
SlimmyStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 12-7-2006
Laatste: 24-9-2006
Berichten: 2
23-7-2006 13:54

Watt-Xtra schreef:

haha nu kan mijn vriendin mij eens helpen met iets waar ik meer verstand van dien te hebben. Zij rijdt dus paard, ook wedstrijden en dit is haar mening zoals zij het ervaart. Veelal wordt er gebruikt gemaakt van die megafoonkraak dingen, 100 volt systeem dus. Het schettert door de hal of over het veld maar muziek hoor je niet, op de concoursen waar wel geld zit, voornamelijk in duitsland zijn er ook van die megafoondingen hoog op palen maar bij de ringen (buiten) of binnenbak wordt er gebruik gemaakt van luidsprekers, van die zwarte kastjes. meestal heel veel langs de kant. Dan is de muziek wel goed te horen en kun je je wel goed concentreren op de muziek.

ik weet niet welke omgeving dat is, maar omgeving salland zijn er professionele 100 volt installaties, met prima kwaliteit.
en dat is alles op aluminium palen. zo `n stuk of 20 hoorns kun je hebben.
dat word verhuurt voor ongeveer 150 euro per dag, is maar net hoeveel je nodig hebt.
master of disaster
TomVIP Lid
Uit: Anders
Sinds: 3-1-2002
Laatste: 20-9-2024
Berichten: 9489
23-7-2006 14:36
16 ohm luidsprekers?
zo daar zal geluid uit komen.
Enig idee hoe groot een gemiddelde paardenbak/stal is?
50 meter is in de paardenwereld een matige bak.....
Nu wil jij hifi speakers gebruiken laagohmig.
Laten we zeggen om de tien meter.
Een bak van 50 lang is ongeveer 25 breed dus heb je op de lengte 12 speakers nodig, en in de breedte ook nog 2.
Das dus minstens 10 tot 14 speakers......
Wat voor versterker ga je daar voor gebruiken en nog leuker;
hoe ga je dat aansluiten?
En vergis je niet in de hoeveelheid kabel. Om dit een keer rond te gaan hebben we het al over 150 meter.

Nog even wat: je kan ook prima full range luidsprekers op 100 volt laten werken hoor.
Alleen voor die onderste regionen 40 tot 150 Hz slurpt het wel een hoop vermogen.
Vandaar dat veel zuilluidsprekers ook niet al te laag gaan. Maar bij 150 Hz (waar een goede bij begint) geeft al een prima geluid voor grote ruimtes.

En Duitsland, tja, daar is alles toch goedkoper? laugh :D
Ik duw altijd tegen deuren waar trekken op staat.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)