Forum > Geluid

Keuze T3600 of een V6001 plus?

(17 reacties. Pagina 2 van 2)
Moderator(s): Dré
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
11-7-2006 09:16

ivo2 schreef:

Overweeg dan ook om supergeleidende speakerkabel te gebruiken (anders zal de waarde van de dempingsfactor net zo belangrijk zijn als de kleur van de doos).
Als een kabel 50% van de dempingsfactor zou verminderen is het helemaal belangrijk om een hogere dempingswaarde te gebruiken wink ;)
Het verschil, zoals ik (de-neuk-ivo laugh :D ) het ervaar in de praktijk, is een strakker laag bij een hogere dempingsfactor en een wollerig laag bij een lagere dempingsfactor.
Dan mag Ivo eens aantonen m.b.v. een gevonden berekening met de zoekfunctie van die forum, dat dit technisch te onderbouwen is laugh :D ... Je zult zien dat met 10 meter 2,5mm² ertussen het uiteindelijk WORST is of de versterker een dempingsfactor van 200 of 800 heeft.. Bovendien heeft een juist ontworpen sub (critically damped) vanwege de nette impuls response absoluut geen hoge dempingsfactor nodig.......
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
11-7-2006 10:16
Ik snapte er geen hol van, en heb even op het internet rond lopen neuzen, maar als ik het goed begrijp, en je hebt een dempingsfactor die de helft is, wordt dat dan opgeheven als je een 2x zo dikke kabel(ader) gebruikt? Ivo vertelde mij namelijk dat ik beter geen subs aan kon sluiten in de brugstand van een versterker. Dit heb ik op het forum ook meerdere keren gelezen. Maar wie kan mij even duidelijk uitlegen wat hier nou de reden van is, is dit de dempingsfactor? Want als dat niks uit maakt, dan kan ik toch bruggen. SCheelt mij gigantisch veel aan versterker kosten!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
JVSVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-5-2003
Laatste: 18-6-2024
Berichten: 540
11-7-2006 10:54
Bruggen, geen probleem zolang je de minimale belastingimpedantie van je eindtrap in de gaten houdt. De daling van dempingsfactor veroorzaakt door een paar meter kabel is al vele malen groter dan de verschillen tussen merken/types versterkers. Voor meer info levert de zoekfunctie je een schat aan informatie !!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
11-7-2006 11:32

JVS schreef:

Bovendien heeft een juist ontworpen sub (critically damped) vanwege de nette impuls response absoluut geen hoge dempingsfactor nodig.......
Sterker nog... Het is probleemloos mogelijk om, rekeninghoudend met de kabelweerstand en een versterker met een DF van 10, een sub te ontwerpen die, aangesloten op een DF 1000 versterker en via zeer korte kabel, een slechtere impulsresponse zal geven dan wanneer aangesloten op een DF 10 versterker.

Pak eens een bepaalde BBC Rogers monitor erbij... Die heeft EXPRES een weerstand van zo'n 4 Ohm in serie met de woofer zitten om de LF weergave wat verder naar beneden te laten lopen. Mits correct gedaan (en da's bij die BBC Rogers monitor het geval) kan zo'n kast een Qt hebben van 0.5 (Critically damped). Mooiere impulsresponse dan dat is bij die driver onmogelijk (en reken maar dat het dan geen ene moer meer uitmaakt of de uitgangsimpedantie van de versterker 0,008 Ohm (DF1000), 0,08 Ohm (DF100) of zelfs 0,8 Ohm (DF10) is).

Zelf hield ik (bij een sub) altijd rekening met een serieweerstand van 0,3 Ohm (kabel + versterker) en optimaliseerde de kast voor DIE waarden (omdat ze zo goed overeenkomen met de praktijk waar je toch helaas zo'n 10 meter 2,5 kwadraad heen en weer moet leggen tussen versterker en driver...). Bij een topje (waar vaak ook nog eens een 0,5 Ohm spoeltje in serie met de driver gezet wordt omdat zo'n kloterig passief filter nu eenmaal nodig is) is het zelfs aan te raden ook nog even rekening te houden met DIE extra toegevoegde serieweerstand.

Geen idee of iedereen hier bij stil staat (of dat er toch wat meer gerekend wordt in sprookjesland).
-- Pardon my French, I'm Dutch --
Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-7-2006 11:35
Ik reageerde op de post van Dre
Overweeg dan ook om supergeleidende speakerkabel te gebruiken (anders zal de waarde van de dempingsfactor net zo belangrijk zijn als de kleur van de doos).
Als de kabel zoveel invloed heeft op een dempingswaarde van een versterker dan is het des te belangrijker om een hoge dempingswaarde te hebben.

Als je een versterker brug dan halveer je de dempingswaarde ook, als je hier dan nog twee speakers paralel op zet dan halveer je de dempingswaarde weer.

Ik zal op 6 augustus een proefopstelling maken waarbij ik dit in de praktijk aantoon.

[url=https://www.breem.nl/fldtechniek/pgdemping.htm]Lees dit eens[/url
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 21-9-2024
Berichten: 13472
11-7-2006 11:40

ivo2 schreef:

Als een kabel 50% van de dempingsfactor zou verminderen is het helemaal belangrijk om een hogere dempingswaarde te gebruiken wink ;)
Zeker. De resistieve component bestaat ECHTER UIT:

Gelijkstroomweerstand van de driver (zo'n 6 Ohm voor een 8 Ohm driver)
Weerstand van de aansluitkabel (zo'n 0,3 Ohm voor een 10 meter 2,5 kwadraad touwtje).
Uitgangsweerstand van de versterker (zo'n 0,04 Ohm voor een versterker met een DF van "slechts" 200).

Zie je nu het gigantische belang van die 0,04 Ohm op het totaal (totaal zijnde zo'n 6,34 Ohm)?

En dan... Chips... We gaan de speaker stevig gebruiken. Loopt de gelijkstroomweerstand van dat kreng op naar zo'n 10 Ohm (een waarde waar het gros van de hobby ontwerpers TOTAAL geen rekening mee houden aangezien ze vaak geen werktemperatuur in kunnen voeren in hun simulatiepakketje).

Maar ondertussen wel stug volhouden dat die 0,04 Ohm toch echt naar beneden moet (liefst naar 0,01 Ohm of lager ;-)
Het verschil, zoals ik (de-neuk-ivo laugh :D ) het ervaar in de praktijk, is een strakker laag bij een hogere dempingsfactor en een wollerig laag bij een lagere dempingsfactor.
Is zeer goed mogelijk (maar of dat door de dempingfactor komt OF doordat die versterker met die hogere DF gewoon een betere versteker is OF omdat je het wellicht verwacht te horen (en dus ook hoort))...

Als ik op ga staan dan voel ik dat het warmer wordt (warme lucht stijgt naar boven). DUS: Hoe hoger je staat, hoe heter het is. Chips... Vertel dat maar tegen de bergbeklimmers. Mijn conclussie zuigt natuurlijk winterpeentjes. Geval is namelijk dat in een gebouw de lucht vastgehouden wordt tegen het plafond (en in de openlucht niet). M'ja... Als ik dat niet weet dan kan het zo maar gebeuren dat ik tot een totaal foute conclussie kom (...).

Moraal van verhaal:

1. Conclussies zijn verdomde link...
2. Dempingsfactor van een versterker is een onzinnig verhaal als losstaand feit.
-- Pardon my French, I'm Dutch --
René EppinkStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 8-1-2004
Laatste: 5-8-2021
Berichten: 1114
11-7-2006 11:42

ivo2 schreef:

Het verschil, zoals ik (de-neuk-ivo laugh :D ) het ervaar in de praktijk, is een strakker laag bij een hogere dempingsfactor en een wollerig laag bij een lagere dempingsfactor.
Kan prima lijkt me, maar kun je dit verband tussen dempingsfactor en klank leggen?
Lijkt me zomaar plausibel dat deze klank komt door de bouw van de versterker en niet door de dempingsfactor zelf.

Wat overigens niet wil zeggen dat in veel gevallen de bouw van een versterker met een strakke sound vaak ook een hogere dempingsfactor zal hebben. (ben ik verder niet van op de hoogte)

[edit: Dré was first... schreef:

Ivo2Ex Lid
Uit: Nederland
Sinds: 14-7-2003
Laatste: 6-1-2010
Berichten: 693
11-7-2006 11:51
Zo zie je maar dat er onderwerpen zijn die het uitzoeken waard zijn.
Je hebt mensen die zeggen dat ze het weten, en je hebt mensen die weten wat ze zeggen.

Terug naar forum Reageer (zonder quote)