Forum > Geluid

Numark 5000FX versus Denon DN-X1500

(48 reacties. Pagina 2 van 5)
Moderator(s): Dré
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
5-6-2006 23:31
Center frequentie is het middelpunt van de dip, q'-factor is de breedte van het frequentiegebied.

Om de een of andere reden werken de haakjes op mijn toetsenbord niet meer, je moet de url dus ff kopieeren.
https://www.canopus.co.jp/photo/edius/parametric-eq.jpg
Edit Mod: Gelukkig doen de haakjes het bij mij nog wel... -Victor
VictorVIP Lid
Uit: Nederland
Sinds: 23-8-2002
Laatste: 7-10-2024
Berichten: 5308
6-6-2006 11:51
De centerfrequentie is de frequentie die je beïnvloedt met de eq. Bijvoorbeeld: 100 Hz of 2,5 kHz. Maar: je beïnvloedt natuurlijk niet alleen die ene frequentie, maar ook een gebiedje er omheen. Hoe verder een frequentie van de centerfrequentie af ligt, hoe minder die frequentie wordt beïnvloed met de eq.

Hier zie je mooi hoe dat werkt op de groene lijn. De centerfrequentie van de eq staat op 200 Hz en de verzwakking op 6dB. Je ziet daarom een dip van 6 dB bij 200 Hz. Maar ook de frequenties iets boven en onder 200 Hz zijn verzwakt, zij het minder dan 6 dB. Bij een steile filtering (hoge q-factor) wordt alleen de centerfrequentie en een klein gebiedje eromheen geregeld. Bij een lage q-factor worden ook verder liggende frequenties meegetrokken.

Op de afbeelding boven is de q-factor gemiddeld. Op deze afbeelding is een veel lagere q-factor te zien: de curve verloop veel vloeiender (minder steil) en de regeling is dus minder selectief. Niet alleen de centerfrequentie, maar ook een groot gebied eromheen wordt geregeld.
Ik ben niet gek, ik ben een helicopter! Een Satel Pogi om precies te zijn!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
6-6-2006 15:27

jadjong schreef:

Om de een of andere reden werken de haakjes op mijn toetsenbord niet meer
Misschien helpt het om [Ctrl] + [Shift] te drukken. Dan schakelt je toetsenbord om naar een andere taal en zitten alle tekens op een andere (of weer op de goede) plek...
JadjongStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 6-8-2002
Laatste: 2-1-2021
Berichten: 614
6-6-2006 15:57

Frisbee schreef:

jadjong schreef:

Om de een of andere reden werken de haakjes op mijn toetsenbord niet meer
Misschien helpt het om [Ctrl] + [Shift] te drukken. Dan schakelt je toetsenbord om naar een andere taal en zitten alle tekens op een andere (of weer op de goede) plek...
Toetsenbord is overleden. Sommige toetsen deden niets, andere gaven 3 tekens tegelijk.
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-6-2006 19:31
Okey, ik denk dat ik het snap. Maar om je mengpaneel juist in te stellen moet ik dus weten hoe breed die vlakken moeten zijn... en daar heb ik geen idee van. Moet het dipje van de MID het dipje van de HI aanraken, overlappen, of moeten deze los van elkaar staan? Hoe kan ik aan de gang met mijn mixer zodat ik hem fijner kan afstellen?

Heeft iemand een voorbeeldje van bijvoorbeeld de Ecler Nuo 5, want die heeft zover ik hoor/lees een veel mooiere EQ klank...?
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
6-6-2006 22:34
Hier zijn 2 plaatjes van de toonregeling van een Numark DM2002 en van een Pioneer DJM600.

DM2002_EQ.jpg
DJM600_EQ.jpg

Paatjes zijn gemaakt met True RTA gratis te downloaden op trueaudio.com (eenvoudig programma).

Als ik het met CoolEdit probeer na te maken moet ik de Q op 3 laten. Bij de djm zijn de center frequenties 70, 1k en 13k. Bij de Numark 20, 400 en 10k. Komt niet helemaal overeen met het plaatje maar dan krijg ik in CoolEdit wel een mooi symmetrische curve.

Ik zou proberen die Numark na te maken, dat is echt een hele fijne EQ (misschien nog wel beter dan de Nuo). Hij killt volledig, laat veel muziek over als je de bass weg draait en de som van alle potjes in dezelfde stand is altijd een rechte lijn (= neutrale klank). Van de low ligt de hoekfrequentie op 500hz wat ik wel zo prettig vind werken. Bij de meeste mixers ligt dat op 1000hz en dan verdwijnt er best veel muziek onder het laag knopje (bij de Nuo ook). Enige andere EQ waarvan de low maar tot 500hz loopt is die van Traktor DJ Studio. Met de nieuwste versie van Traktor kun je verschillende toonregelingen kiezen, oa die van de Xone92 en de Nuo4. Als je die download (demo?) kun je ff kijken met True RTA hoe die curves precies lopen.

Kan je op de Denon eigenlijk ook de maximale demping instellen? dat is wel belangrijk...
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
6-6-2006 23:40
Ik heb het hele zooitje eens uitgeprint, en ga er eens mee aan het stoeien. Ik geloof
(zo uit mijn hoofd) dat er geen maximale demping op zit... zou ik even na moeten kijken. Het enige dat ik zeker weet is dat ik een tijdje aan het kloten geweest ben, en het ging alleen slechter klinken...ashamed :$shut up :X

Ik hou jullie op de hoogte!
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
DréAdministrator
Uit: Nederland
Sinds: 17-11-2001
Laatste: 4-10-2024
Berichten: 13471
7-6-2006 10:32

Frisbee schreef:

Ik zou proberen die Numark na te maken, dat is echt een hele fijne EQ (misschien nog wel beter dan de Nuo). Hij killt volledig, laat veel muziek over als je de bass weg draait en de som van alle potjes in dezelfde stand is altijd een rechte lijn (= neutrale klank). Van de low ligt de hoekfrequentie op 500hz wat ik wel zo prettig vind werken. Bij de meeste mixers ligt dat op 1000hz en dan verdwijnt er best veel muziek onder het laag knopje (bij de Nuo ook).
Weet je zeker dat je ervaring hebt met de Nuo 5??? Da's namelijk zo ongeveer de enige mixer is het toplaag nog overeind laat als je het laag wegdraait (en véél muzikaler dan de EQ van de 2002)!!!
-- Pardon my French, I'm Dutch --
DJ DelayStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 2-6-2005
Laatste: 5-6-2022
Berichten: 892
7-6-2006 10:40
1 x bewerkt. Laatst door DJ Delay op 7-6-2006 20:08
Ik heb even in mijn Denon zitten rommelen, en er zijn 6 opties:

- HI Centerfrequentie
- MID Centerfrequentie
- LOW Centerfrequentie
- HI Q-Factor (narrow, normal, wide)
- MID Q-Factor (narrow, normal, wide)
- LOW Q-Factor (narrow, normal, wide)

Ik ben er gister avond even mee aan het kloten geweest, en ga er (zit nu op school) vanmiddag even mee verder. De Q-Factor heeft maar 3 standen, en de Centerfrequentie is op de 10, 100 en 1000 Hz in te stellen. En niet over het volledige bereik. Dat maakt het wel extra moeilijk om er een lekkerder geluid uit ta halen.
Ducktape is like The Force... it has a Light side and a Dark side, and keeps the universe together!
FrisbeeStandaard Lid
Uit: Nederland
Sinds: 4-12-2002
Laatste: 29-9-2010
Berichten: 377
7-6-2006 13:10

Dré schreef:

Weet je zeker dat je ervaring hebt met de Nuo 5??? Da's namelijk zo ongeveer de enige mixer is het toplaag nog overeind laat als je het laag wegdraait (en véél muzikaler dan de EQ van de 2002)!!!
Ik heb ervaring met de Nuo5 en Nuo2. Hoewel het een goeie EQ is zit er toch best aardig wat muziek onder het bass knopje, meer dan met de Numark (hoewel ik het niet naast elkaar getest heb). Overigens is de toonregeling van de 2000 serie heel anders dan van de Numark 3000 serie (die klinkt nergens naar). De 2002 laat alles boven de 500hz met rust als je de bass helemaal killt, volgens mij ligt dat bij de Nuo wel hoger.

Misschien dat iemand met een Nuo zo vriendelijk zou willen zijn om zo'n frequentie plaatje te maken met True RTA, dan weten we het zeker happy :)

Terug naar forum Reageer (zonder quote)